Problematiskt beteende efter flytt

Bukefalos 30 år!

dogs4you

Trådstartare
Hej! Ny här men vill få input. Vi har för två månader sen flyttat från stort hus på landet till lägenhet i stan. Där vi bor nu finns det enormt mycket hundar. Givetvis finns det löptikar typ hela tiden. Min ena hund är 5 år, har alltid varit en mammagris men accepterat att jag inte är hemma hela tiden. Han har svårt att hantera att jag inte är hemma och skriker i dödångest, låter det som när jag kommer hem trots att husse varit hemma hela tiden. Det här tär på vårt förhållande och jag kan inte vara hemma hur länge som helst. Jag har ett jobb där jag bara jobbar kväll och maken jobbar dag för att de bara ska vara ensamma ca 2 timmar varje dag. Vi har ytterligare en stabil hund på 6 år som inte brytt sig nämnvärt men som nu har börjat stressa upp sig också. Nu har jag fått börja om från början och tänka valp och börja ensamträna igen samt börja all träning från början för han har glömt allt han kunnat innan med koppelgående osv. Jag tror jag kan hantera och träna upp honom igen men jag blir galen på att han piper hela dagarna och ska ut och pinka en gång i timmen på natten. Går jag inte ut pissar han inne.

Jag har bokat en veterinärtid för att utesluta att han är fysiskt sjuk men ibland känns det som han "gått sönder" i samband med flytt. Det är säkert inte bara det eftersom flocken djur har minskat från 7 till 3 på mindre än 6 månader så jag antar att de två hundar som finns kvar känner sig vilsna eftersom det inte finns en ledare. Den katt som finns har däremot levt upp och älskar att bo i lägenhet. Jag skulle uppskatta lite input av er.

De flesta (dock inte alla) hundar är otroligt anpassningsbara och klarar miljöomställningar bra. Börja med att utesluta sjukdom, att den andra hunden också är stressad kan vara en indikator på att nåt är fel. Min ena hund blev stirrig och terroriserade mig typ i två veckor innan jag upptäckte att jag hade en infektion i käken.. Han vankade av och an och kom upp och stirrade stint på mig otaliga gånger. Beteendet försvann när jag ätit antibiotika och blev bra.
Först efter veterinärkoll skulle jag fundera över om nåt hemma felas och behöver åtgärdas.

Är det lyhört? Göra nått för att det inte ska vara för mycket ljud som att håmga för tyg vid dörren tex.
Ger du dem något när du går? För att få en positiv vändning på när du lämnar.
Frys in nått riktigt gott i en kong t.ex.

Hur ser det ut när du är hemma? Är han på dig hela tiden då?

Det gäller ju att få den hunden med högst stress att trivas.

Hur är det med fysisk motion? Göra något fysiskt någon timme eller två innan du lämnar?

Fysisk motion och träning men inte nåt i Kong. De två jag har kvar är superkompisar men inte om det finns nåt ätbart i närheten. Det är väl bara att träna vidare och se vad veterinären säger. Tack för att du svarade. Det är en nybyggd lägenhet så det är supertyst.

De flesta (dock inte alla) hundar är otroligt anpassningsbara och klarar miljöomställningar bra. Börja med att utesluta sjukdom, att den andra hunden också är stressad kan vara en indikator på att nåt är fel. Min ena hund blev stirrig och terroriserade mig typ i två veckor innan jag upptäckte att jag hade en infektion i käken.. Han vankade av och an och kom upp och stirrade stint på mig otaliga gånger. Beteendet försvann när jag ätit antibiotika och blev bra.
Först efter veterinärkoll skulle jag fundera över om nåt hemma felas och behöver åtgärdas.
Tack, det är lite så jag tänker med. Eftersom han inte bara anpassade sig som han tidigare gjort när vi varit ute och rest känns det som nåt är tokigt.

Tack för att du svarade.

Det är väldigt vanligt att separationsångest uppkommer, återuppstår eller blir värre i samband med flytt, tyvärr. Om det dessutom då är från hus till lägenhet med alla ljud så tänker jag att risken är att det blir ännu värre.

Liknande trådar

• Fetvadd/hörselskydd
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Korsbandsskador hund
  • Anaplasma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat