Problemhästar - Konvalescenter...

Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag kan oxå räknas in i skaran . Har ett 4årigt egenuppfött sto som varit skadad/sjuk i ungefär till och från 3 år av sitt korta liv.
Ibland undrar man varför man fortsätter kämpa....
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag kan oxå räknas in i skaran . Har ett 4årigt egenuppfött sto som varit skadad/sjuk i ungefär till och från 3 år av sitt korta liv.
Ibland undrar man varför man fortsätter kämpa....

Var det den efter Gentle Star?
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Japp det är den efter Gentle Star
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

*kl*

Nu är vi på G igen med Nisse medan den andra är konvalescent på grund av hälta på båda frambenen (troligtvis på grund av en grej hon gjorde i ett bakben i vintras som hon aldrig var halt av).

Visserligen har vi "bara" ridit ett dressyrpass ännu för jag vill att vinterskorna ska av innan jag kört fortare med honom MEN!!! ridintruktören säger så här efter 8 veckors konvalescens med massor av skritt.

"Han har fått ett övertramp på ca. 20 cm där han inte hade något förut: Förut sträckte han ut benet bra bakåt men kortade av det när han förde det framåt, nu tar han för sig rejält framåt också."

Vi själva har tyckt så också de sista veckorna och tror att han haft en känning i det där ligamentet (lig. plantare) hela tiden så det känns egentligen rätt skönt att det hände. Men som veterinären sa, nu är det bara att träna på och vänta på att det andra benet smäller så att vi får en ny paus på två månader. Det är tydligen vanligt att de får det i det andra benet också.

Så nu fortsätter Nisses mentala träning. I dag var det utelektion för första gången och han klarade det jättebra. Efteråt gick han och betade och stod och kikade på hästar och hundar medan jag pratade med folk. Tänk om man kunde ta med det beteendet till travbanan, vad skönt det vore, men det är givetvis önsketänkande. :cool:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

En del i Nisses rehabilitering till travbanan:

Ridtravartrning070414006.jpg


Mental träning, har tycker inte om ilskna märrar som slår med svansen och såna får han jämt gå med.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

vad fin han ser ut! kul att det funkar att jobba med honom! hoppas at han få vara hel!:angel:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Oh jäklar.... :bump: :bump:

Jag har fått en ny häst! :idea: Eller ja, det är klart det är samma lilla knubbis som jag skrivit om hela tiden, men han känns som en ny!

Mycket bättre tryck i baksteget, stressar inte iväg i joggingen under uppvärmningen. Jag har faktiskt inte ens tänkt på att det vcar backarna som gjorde att han klippte i förrän nu när han joggade avspänt uppför.

Och helt enkelt superfin på rakan, rak och fin och i bra balans.
Det här gör att jag tror att han ömmat i det där eländes hasligamentet hela tiden jag haft honom men att det inte gått sönder förrän nu på grund av att jag varit så försiktig i uppträningen av honom.

Mamma och jag konstaterade i dag att det här är första gången vi blivit glada av att en häst gått sönder... :o
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Fortfarande lika framåt och reglerbar... :idea:

Rakbanejobb och dressyr i en månad, sen tänker jag se hur han beter sig på banan igen. :)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag kan ju uppdatera om Topaze :D

Hon har nu slutat uppföra sig som en rodeo häst helt och hållet och blir bara trevligare och trevligare att ha att göra med!

Startade den 27: de på solvalla, galloperade och var inte fräsch. Men sprang endå hur fort som helst och tog täten. Hon har böjts igenom men de har inte hittat någonting, ska ner till en duktigare veterinär nästa vecka.. Ska ev. kollats av kiropraktorn också.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag kan ju uppdatera om Topaze :D

Hon har nu slutat uppföra sig som en rodeo häst helt och hållet och blir bara trevligare och trevligare att ha att göra med!

Startade den 27: de på solvalla, galloperade och var inte fräsch. Men sprang endå hur fort som helst och tog täten. Hon har böjts igenom men de har inte hittat någonting, ska ner till en duktigare veterinär nästa vecka.. Ska ev. kollats av kiropraktorn också.

Är det Anders Göstasson som har henne? :idea:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

japp det är det :D

Men hon går mycket ridträning och då är det jag som rider, har också jobbat en hel del med psyket på henne. Anders kör alla riktiga jobb.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Okej , Ja Anders Är snäll men det går vl inte så jätte bra för honom nu? .. Jag var hoss honom mycket i vintras och förra sommaren.:)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Nej de går inte så där jätte bra kan man säga..
Synd för han tar vekligen bra hand om hästarna tycker jag!

Du kanske kommer ihåg någon som heter Anne?
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jo då! det gör jag!

Tycker också att han tar väldigt bra hand om hästarna . när jag var där borstades alla när dom togs in osv .. fina hästar har han med! :)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

*kl*

Väcker liv i tråden då nya hästen faller under kategorin problemhäst...:cool:

Lite bakgrundsfakta: Hästen är ett sto, 6 år som har 65 000:- på sig och har gått hyfsade tider. Hon startade redan som 2-åring då hon gick en 16-tid som bäst och var ute i relativt hårda sällskap. Hon har startat varje år, men har som mest gjort 8 starter under ett år. Har gått fina tider och nästan aldrig galopperat. Senaste starten gjorde hon för 2 v sedan då hon efter 5 månaders vila blev först utan pengar och gick 17,9 (2160).

Jag fick nys om hästen genom en kompis och hon står sedan ett par dagar här hemma i stallet. Enligt vad jag fått berättat för mig så hämtades damen hos tränaren som hade henne mellan 2-6 års ålder för ett par månader sedan och hon var då i ett bedrövligt skick, omusklad och mager. Hon har tydligen blivit mycket finare nu men i mina ögon sett är hon fortfarande väldigt tunn, både i hull och muskler.

Det är en väldigt fin modell på henne, drygt 160 cm hög, ordentlig manke, långbent och smäcker, otroligt vackert huvud och hon är så klok att jag nästan tappar andan... Jag har förälsakt mig i den här hästen! :love:
MEN! Hästen har karprygg och dessutom ont i ryggen! Möjlgtvis blir karpryggen extra utmärkande eftersom hon är så tunn i övrigt, men den skulle nog ha synts även om hon varit i normalhull.

Jag kände igenom henne igår och min (amatörmässiga) bedömning är att hon ömmar punktvis utmed ryggen, främst vid karpen och i länden. Hon ömmar inte runt höfterna och inte runt bakknäna. Läste i en annan tråd om "Marthas punkt" bakvid rumpan på hästen och ikväll blir det ännu mer klämmande på damen. Hon känns muskelfattigare på vänster sida och känns även mer öm där och när hon går så sätter hon rumpan åt sidan (men jag kan för mitt liv inte komma ihåg åt vilket håll just nu). Jag tycker dessutom att hon ser sne ut över korset. Benen är kalla och torra och hon har inga större avvikelser vad gäller benställningen mer än att hon är lite (med betoning på lite) uttåad fram, mest på höger fram.


Så nu börjar operation Frisan.
På programmet för närmsta tiden står koll av vet och ET samt att hon ska skos, hennes fötter ser bedrövliga ut... Sneda och vinda. Hon ska avmaskas och få ordentligt med BRA mat. Jag antar att jag kommer att få en hel del att göra med damen men med tanket på hur hon ser ut i övrigt och hennes resultat så tror jag att det kan bli en riktigt fin häst om man hittar nyckeln till henne.

Jag har lite funderingar... Vad jag har förstått så kan karpryggen vara medfödd eller så kan den bero på andra anledningar som orsakar spänningar som i sin tur orsakar en "karprygg". Någon som har några erfarenheter kring detta? Är det karpryggen som är orsaken till ryggproblemen eller orsakar problemen karpryggen?

Jag lär få anledninga att återkomma. Ska se om jag kan få tag på en kamera... Jag bannar mig själv för att jag dragit på mig en häst som inte är helt fräsch... Men det är något med den här hästen som tar andan ur mig!:love:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag har lite erfarenhet av att spänningar i ryggen/bakdelen kan ge karprygg så jag tror att det är ryggproblemen som ger karpryggen i de flesta fall om de inte är skapta såna. Men jag har faktiskt inte sett någon sån häst.

Din plan låter jättebra jag skulle i kombination/samråd med ET/vet/hovis anlita en massör också.

För något år sedan såg jag en häst som på två massagebehandlingar blev av med "karpryggen" som han alltid haft, en åttaårig valack med en halv mille på kontot.

Jag kan ju passa på att uppdatera om min skrutt också när jag ändå är inne och skriver...
Han går nu regelbundna rakbanejobb och är piggare vissa dagar än andra men jag behöver inte ta i för kung och fosterland för att hålla honom utan klarar det med två fingrar och kan släppa av och säga Ptroooo i slutet av rakan och han lyder. :idea:
I söndags såg jag honom trava i små cirklar i vänstervarv i hagen, det har aldrig hänt förut. :idea: Man blir sugen att prova banan men jag tror att det är klokt att inte ha för bråttom och lugnar mig två veckor till som planerat.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Vad det gäller min Lucy så börjar det gå åt rätt håll! hon var först i provloppet i går på 1.23 tid i bra stil! :banana:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

*kl*

Nisse har fått värsta återfallet av att gå på banan EN gång, nu slutar jag. Den dagen det inte går att få stopp på honom i slutet av rakan blir det farligt.

Han har även gått tillbaka till det gamla stressiga beteendet han hade när han kom. :cry:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Usch vad trist! att det ska behöva vara så motigt!:mad:
Jag lider med dig!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 941
Senast: Gilette
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
215
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp