Problemhästar - Konvalescenter...

Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

*kl*

Nisse har fått värsta återfallet av att gå på banan EN gång, nu slutar jag. Den dagen det inte går att få stopp på honom i slutet av rakan blir det farligt.

Han har även gått tillbaka till det gamla stressiga beteendet han hade när han kom. :cry:

Fy vad tråkigt....SÅ mycket jobb och kärlek för att sedan se det falna...:( Stackare....båda två...:(
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

*kl*

Nisse har fått värsta återfallet av att gå på banan EN gång, nu slutar jag. Den dagen det inte går att få stopp på honom i slutet av rakan blir det farligt.

Han har även gått tillbaka till det gamla stressiga beteendet han hade när han kom. :cry:

Usch, vad tråkigt att höra. :( :( :(
Du som har slitit så med honom. :(
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Men stackare! :eek:
Du som lagt ner så oerhört mycket arbete på honom. Det var ju så positiva rapporter tidigare.

Men bättre att sluta innan det händer något riktigt otrevligt (men det var ju en dålig tröst iofs..)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jamen ett beteende går inte över på EN ENDA gång...Jag har haft idioter, skenkampar t om hästar som viljat FORCERA startvingen, krypa under den mm mm.....totala idioter.... Det GÅR men dom måste tränas med det som stressar dom. "mina" har varit som kastanjetter på gången när man är på banan, för att några ggr efter stå o sova...

In på banan med dig igen, SKRITTA upp på banan, skritta ett varv...jogga tills han börjar stressa och ta ner han i skritt igen och låtsas som det regnar bara. Blir han inte bättre och mindre stressad av det...DÅ kan du ge upp..

Självklart blir han stressad första startena, men ge han chansen att få se att det är inte farligt. Har han inte blivit "bättre" efter tredje starten så kan du ge upp, men inte efter EN enda gång på banan....
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

*kl*

Nisse har fått värsta återfallet av att gå på banan EN gång, nu slutar jag. Den dagen det inte går att få stopp på honom i slutet av rakan blir det farligt.

Han har även gått tillbaka till det gamla stressiga beteendet han hade när han kom. :cry:

Nej! Nya tag bara! Så där känner man bara ett tag när man är besviken. Det går över.

Jag släppte min valack - som låter lik Nisse till sättet - på lösdrift när jag kände att jag ville ge upp. Efter ett par månader var han mycket trevligare och han går kvar så än och nu går det fint på banan. Nåja, han dunkade huvudet i taket sist vi var inne men det var bara en tillfällig miss. :crazy:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Gissa vad jag gjort i ett och ett halv ÅR??? :mad:

För att få ett totalt återfall, hästen mår skit, jag mår skit.

Jag har gett honom långa viloperioder, vi har dressyrtränat, tränat tillsammans med andra hästar och verkligen gjort stora framsteg som raserats totalt den sista månaden.

Troligen är han så sönderkörd av hur han tränades som tvååring (från första gången i vagn till start på 30 veckor) och jag orkar inte lägga mer tid och energi på honom. Det dag jag inte får stopp på honom på rakbanan riskerar jag ju livet på både mig själv och honom.

Han stänger alltså av TOTALT, efter ett sånt race kan man göra halt, kliva av, pyssla med utrustningen eller bakfötterna eller vad som. Skritta vidare funkar också på skapligt lätt hand men så fort det ska travas så bär det av.

Jag har bestämt mig. Och inte f-n är det kul. Jag skrev inte det här i besvikelsen efter jobbet utan när jag tänkt färdigt om jag är beredd att riskera min/andras hälsa med en häst som jag aldrig kan klara av.

Så jag vill helst inte ha uppmuntrande "kom igen" nu. Att ni tycker att jag tar fel beslut accepterar jag men jag måste inse att jag inte orkar träna mina normala hästar om jag ska lägga tiden på honom.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Ok, jag fattar....man måste ju ha motivationen att orka jobba med såna också. Har man gjort "allt" så finns inte mycket mer att göra-
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Då gör du helt rätt. Riktigt så är inte min valack. Det låter klokt att inte riskera att någon skadar sig.

Det finns en massa andra fina hästar! Du hittar snart en trevligare.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag förstår dig. Gud vad tråkigt ändå att det inte funkade. :( Och allt jobb som du lagt ner.. men jag förstår verkligen.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Gissa vad jag gjort i ett och ett halv ÅR??? :mad:

.....

Jag har bestämt mig. Och inte f-n är det kul. Jag skrev inte det här i besvikelsen efter jobbet utan när jag tänkt färdigt om jag är beredd att riskera min/andras hälsa med en häst som jag aldrig kan klara av.

Så jag vill helst inte ha uppmuntrande "kom igen" nu. Att ni tycker att jag tar fel beslut accepterar jag men jag måste inse att jag inte orkar träna mina normala hästar om jag ska lägga tiden på honom.

Kort & koncist. Låt hästen vara!

Känner igen mig själv så väl i allt du skrivit, med min "Källen"... Det gick INTE att rehabilitera honom... det krävdes att han skenade i kvalet(riskerade andra människor) och bräckte ner för att jag skulle inse det...

Du kan iaf ta förnuftet till fånga innan något allvarligt händer! :bow:

Jag önskar att det fanns flera kloka människor som dig, som inser när det går för långt. När djuret inte mår bra!


Min älskling fick trava vidare på dom gröna ängarna... trots att min "egoism" ångrar det.. så är jag nöjd med mitt förnuftiga val när jag tänkte på andra människor oxå!



Hoppas att du kommer fram till ett klokt beslut som är till det bästa för hästen!
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

På anmodan av vår kära och inte så ofta närvarande lsz så ska jag ta och uppdatera den här tråden...

Vad hände då efter att jag gav upp SÅ DEFINITIVT som jag gjorde?

Jo, min mor ansåg att vi inte skulle ta bort honom förrän vi hittat felet. Hon är lika envis som jag så det var ju bara att boka tid på klinik. Jag hade mina funderingar eftersom det ändå är JAG som kör honom hela tiden, hon skulle aldrig få stopp på honom om det bar av. Men det går liksom inte att diskutera med en Spökmamma som bestämt sig och hon erbjöd sig att betala utredningen.

Av nån anledning åkte vi till Mp (som jag haft mina synpunkter på tidigare) men beställde en NOGGRANN undersökning. Eftersom det inte fanns en plan i världen på att jag skulle klara att köra honom på banan så gjorde vi ett ridprov i ridhuset också.
Resultatet blev röntgen av has och kota VB och behandling av dessa leder. Vid ÅB var han enligt vet. ohalt men jag verkligen kände hur han vek in vänsterbenet under sig så jag kände mig tveksam.
Direkt när Norrköpingskliniken öppnade (i augusti) beställde vi tid hos osteopaten och fick tid i slutet av oktober! Så vi skrittade och skrittade och skrittade, och så red jag nåt lektionspass då och då på honom.

1 oktober hände en olycka då han lyckades välta mig och trampa mig rätt illa på fotleden men det var inte nån dumhet utan olyckliga omständigheter. Han skenade hem och när mamma kom hem med ettåringen stod han utanför stallet. Typiskt nog hann hon inte få loss åringen innan han kom infarande i stallet, fastnade i åringens speedcart och gick omkull och skrapade vänster bak. Otroligt nog höll det mesta utom min fot då. Själv fick jag under tiden ligga på en åker och vänta på ambulansen...

Vid osteopatbesöket uppdagades att han var lite tiltad i bäckenet och låst i höftlederna även om han musklat sig bra under skrittperioden. Vid ÅB (6 v) korrigerades bogarna och bäckenet fick en andra korrigering.Under tiden mellan dessa besök skrittades han sporadiskt pga min skada och att han var öm i benhinnorna efter kraschen. Efter det skrittades han några veckor till innan han började dressyra lite igen + att vi började åka till slingan och jogga.
Han kolaldes i munnen och gamla ärr efter tryckskador i munnen uppdagades (tar 9 - 14 MÅNADER att läka enligt hästtandis) och fick tips om att byta till rakt bett.

Nästa ÅB till osteopaten (12 v) kombinerades med ett böjprov då han tränats lite tuffare. Böjprovet var ok men han ömmade lite i vänster bakknä. Osteopaten konstaterade inflammerade patellaligament som behandlades av vet., rehabiltiteringen skulle fortgå enligt plan efter de första två veckorna så joggarna och dressyrpassen återupptogs. Vid ÅB efter 6 v. Hade han en aning ömhet kvar i knäet men inget alls i muskulaturen så han sprutades en gång till och skulle jogga på som innan. Anledningen till valet att sätta igång under medicinering (av vetrinären) var att han gått och avlastat det benet i MINST 2,5 år och att smärtstillande kunde hjälpa honom att börja jobba rätt med benet.
Under tiden skippade jag även tungbandet under motionskörning då han hur sjutton jag än band ändå kom in blodig i munnen. :( Bara liiite så jag undrar om han inte skavde själva tungan eller nöp sönder den med tänderna.

Efter andra behandlingen blev han friskförklarad vecka 20 och det var dags att börja med snabbjobb på rakbanan. Återigen hade jag en rak och trevlig och PIGG häst men tungbandet fick stanna i väskan ändå för han var inte dum.

När vi börjat köra rakbana så passade jag på att skritta utanför tävlingsbanan när det var ekipage på banan och sen ge mig upp och jogga ett par bakvarv innan jag gav mig av till slingan. Rätt så omgående tog jag med sadeln och red honom på banan i skritt och lugn trav för att bryta hans inrotade vanor. Första gångerna var det verkligen så länge JAG orkade :angel:

Men så fick jag ju för mig att Nisse skulle ha ett ridträns med vidhängande aachengrimma...
Bättre lyckträff kunde jag inte få till, han blev helt annorlunda i munnen, mycket lugnare. Så han får ha en sån när jag kör också! :idea:

Vecka 27 gjorde vi comeback på banan i sulkett med en sidostropp för att hjälpa honom i kurvorna. Det gick riktigt bra förutom att han hoppade över skuggor av strålkastarstolpar.

Två veckor senare (förra veckan alltså) skulle vi ut och köra andra gången, första heatet gick bra (moln) och han skrittade snällt mellan. Men andra heatet (sol) vek han sig dubbel i kurvan över skuggorna och när jag äntligen fått honom rak tror jag att jag råkade ta en banavgränsare med hjulet... :o
Oj vad det bar av, men det var bara att hålla i och hjälpa honom så gott det gick. Hade jag tagit i rejält i munnen hade jag fått stopp på honom men det kändes inte riktigt som om det var rätt strategi efter 2,5 års arbete. Så när jag kände att han hittat tillbaka in i kroppen igen var det bara att plocka in honom och jogga av i bakvarv.

Det kändes inte riktigt som att det gick åt skogen men man vet ju aldrig.

Efter det har jag ridit honom på banan i joggingtempo i båda varven i lite över en mil och så har jag kört ett intervalljobb på banan med honom 6x1000 m och även skrittat ner i rätvarv. Med skuggor längs hela upploppet i dag!

The Nisse-story will continue...

En sak som jag upplevt som en verklig aha-upplevelse på Nisse var när jag fick tag i en sadel som passade honom BRA, han blev som en helt ny häst! Innan har jag ridit i en som passade någorlunda i vidd (x-vid) men var för svängd på honom och under några veckor provade jag även en bra bomlös. men den här är en vanlig billig begagnad märkeslös sadel som passar honom otroligt bra. Den hade innan jag köpte den använts på en bruksnordis. :D Jag tror att det är vanligt att vi rider våra travisar i för smala sadlar så att de inte får utrymme att muskla ryggen som de ska. Annars skulle ju inte min se ut som en tunna för han var ju en räka för 2 år sen.
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Det häftiga är hur han har ändrats i personlighet under den här tiden, numera är han en glad och intresserad häst som tycker det är kul att åka till banan och från att ha varit rädd för allt är han nu hagens kung! (Sen gamla bossen flyttat)

Han har den här lugna vakna blicken som gör att man kan se att hästen mår bra och trivs med livet.

Man såg en tendens redan när jag inskaffade honom men att han skulle bli så här stabil i psyket hade jag inte väntat mig.

Att han är rädd för plötsliga ljud och stora maskiner kan man ju överleva. han klarade faktiskt att möta traktorn på banan när jag red honom i veckan. :idea:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Vi är nog många här som följer er med spänning.
Tummarna hålls hårt ;)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Ghost, du skall ha en stor eloge för att du orkat och orkar. Jag själv är envis men jag tror nog att jag hade gett upp för länge sedan ändå...
Du har gjort ett fantastiskt jobb med Nisse och jag håller verkligen alla mina tummar för att du ska få utdelning för arbetet så småningom. Inte bara sett till att du får (fått) en trevlig häst utan även resultatmässigt på travbanan.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Kul att läsa. Håller båda tummarna för er, någon gång måste lyckan vända! ;)
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Nisse har ju varit öm i ett muskelfäste som jag skrev om i knä-tråden...

Men det räckte med en ordentlig massageomgång för att det skulle släppa! :idea:

I går kändes han jättefin på rakbanan, pigg är han alltid och han hade skummat massor runt munnen men han känns "bara" lagom på.

Nu ska han plågas för instruktör i tre dagar, sen blir det några dagar ledigt innan vi testar banan igen! :idea:

Nu med lite dövning och begränsad sikt (med tanke på att använda urryckare framöver).

Att komma ihåg: Från början vad det proppar, gummiöron och fast huva som gällde, nu går han odövad. :bump:
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Så måste vi ju visa bild från helgen, iofs går han med näsan lite väl långt in där men han gymnastiserar verkligen!

DSC_0078.jpg


Det är skithäftigt vad en helg med hård träning för instruktör gör för hästens rörlighet och balans!
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

gud vad roligt att det går så pass frammåt ändå :) bra jobbat. ser smidig och fin ut på ridbilden, fast jag vill ha fram näsan lite :D den låga formen är jättebra men man vill ha dem liiite mer frammåt ändå. men det är du ju redan medveten om! forstätt så så kommer det ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

:cry:

varför blir man ens förvånad när man har hållt på med denna sport så länge?

som många här vet så leasade jag en häst för 3 veckor sedan. jag har haft henne tills hon var 2 och det är avkomman till min egna häst. sedan lämnades hon in i träning då ägarna inte ville flytta henne dit jag skulle flytta.

när jag fick hem henne för 3 veckor sedan så var hon vänster framhalt i skritt och väldigt låst i bogar och ena höften. med lite laser, massage och stretching så har det släppt och hon börjar bli ritkigt mjuk och fin. steget är äntligen längre än en halv meter. :crazy:

så var jag in till veterinär igårkväll för att åtgärda henne och gå igenom henne innan jag sätter igång henne. jag hade bestämmt mig för att röntga ett framknä som hon var lite ful i. såg ut som hon fått en smäll. men enligt tränaren har hon sett ut så länge och det är bara ett skönhetsfel. men jag ville vara säker innan jag kostar på henne en massa.

väl på böjprov så är hon en gradigt halt konstant i 20 min efter böjprovet i det knät. :crazy: så veterinären ville också slå en plåt där. det visar sig att hon har sprickor i hela framsidan av framknät. ganska ordentliga sådana. när veterinären räknade lite snabbt de största så ja 6-8 st och sen en massa mindre runt ikring. och så har hon sett ut i minst ett år enligt veterinären. de går upp så fort hon går fortare än motion. och hon har tränats för start i ett år fast med sämre resultat. galopperar bara när hon går fort. undrar varför...

så så blev det med den travhästen. min lilla tjej. men förhoppningsvis får hon väl slippa allt lidande nu då.:cry: att man orkar hålla på.. :confused: det blir ju samma jämt iafl. :(
 
Sv: Problemhästar - Konvalescenter...

Jag förstår precis hur du känner...

Efter åratal av stora problem har jag nu "bara" ett antal mindre att fajtas med.

Vad kommer att hända med hästen? Kommer hon att tas bort?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 947
Senast: Gilette
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
215
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp