Bukefalos 28 år!

Pröva ut täcken, att tänka på

Oliven

Trådstartare
Jag har med tidigare hästar klarat mig utan täcken väldigt bra, men nu när jag köpt ett fullblod så är det lite annat..
Jag har haft henne en vinter och hon fick då skav på bogarna. Hon har stl 135 men jag upplever att täcket är för stort i bogarna för henne även om längden är okej.
Så nu vill jag lära mig så mycket som möjligt om vad man ska titta efter när man prövar ut ett täcke.

Jag misstänker att man redan vid prövningen kan se i många fall om täcket kommer skava, men vad är det man ska kolla efter?

Höga bogveck, låga bogveck, inga bogveck?
Skärningen på ringningen? Väldigt sluttande och åt det raka hållet eller mer rundad?
Kan man märka skillnad på bogstorleken i t ex ponnytäcken (som t ex hööks har) att dem är mindre i bogarna eller är det den samma som för stor häst?

Så vad har ni för kunskap om täcken?
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

jag upplever att många märken, framför allt de lite billigar eär väldigt stora i bogarna. det fungerar bra på de hästar med stora bogar, men inte till tex. min pålle som är ganska smal över bog/bringa.
Jag köper i stort sett enbart täcken från horseware och bucas. men har även märkt att de blilligate täkena på börjes. "himalaya" fingerar bra oxå, lite större men fungerar, specieltl som extra täcken är det trevligt att ha ngt lite billigare än bucas när man e student...

däremot kan man behöva gå ner lite i storlek på bucas och horsewares täcken mot normalt. Min pålle måste tex ha 135 cm i längd på hööks täcken (sitter uselt i bogen på henne då) och har 125-130 cm i horseware och bucas. lite beroende på om jag ska kunna ha ett till täcke under eller ej.

Jag har dessutom haft sån tur att jag fått låna hem täcken från en butik, men vääääldigt generös ägare, utan att betala för alla så jag har kunnat prova ut modell och märke som passar. så mitt förslag är att du köper / eller kanske lånar av vänner och provar vad som verkar passa just din häst.
Horseware har ju tex. olika modeller, och de har lite olika passfprm oxå. :)
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Jag köper också dyrare täcken till min travare just för att det är så usel passform i bogarna på hööks täcken. Min har bucas vintertäcke stl 140 - det ligger jättebra, täcker hela rumpan, täcket ligger still och bra i bogen utan att skava och det är varmt som tusan. På höstkanten har han ett lätt fodrat regntäcke som jag inte vet vad det är för märke, men det gick på iaf 600-700 att köpa. Superbra, även detta långt och ligger stilla och bra och de sitter som en smäck i bogen utan skav. Detta är de 135 i tror jag. I hans tävlings och transporttäcken är det 140. Hööks drar han 135 i då är de på tok för stora i bogarna.

Viktigt är att hitta ett märke som passar bogarna, det är lika viktigt med passande täcke som med en passande sadel tycker jag. Passar det bra i bogarna hänger oftast ryggen med alltså resten ligger bra så vida det är rätt längd på det.
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Bucas brukar sitta bra om de är lite smalare över bogarna. Tror även att Rhino från Horseware ska vara lite smalare i passformen men det har jag inte provat själv.
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Protector från Källqvists passar bra till hästar som är smala över bogarna. Passar perfekt på normalbyggda varmblodstravare borde ju då också vara perfekt till många fullblod. Däremot kan du få lägga på 10cm på längden jämfört med vad hästen brukar ha för storlek. Dessa täcken är nog de mest prisvärda jag använt öht. Jag jämför då med bl a Horseware Rhino + Amigo, Bucas, WeatherBeeta, Shires, kimberly, Hansbo samt många andra typ olika Hööks o Börjestäcken
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Equiline har super passform för hästar med smalt bogparti. Bucas är också ett säkert kort.
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

De ska vara blanka och glatta på insidan och väga så lite som möjligt, fast alla moderna täcken väger lite.

Ett tips när du provar är att ta tag bak vid svanslappen och dra täcket bakåt, kolla sen om det finns kvar lite utrymme vid bogspetsarna. Täcket kommer ju att kana bakåt när hästen rör på sig.

Det finns inte ett märke som passar alla hästar! Alla märken och modeller är olika och alla hästar är unika!
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Jag har ett fullblod och fick samma problem som du.
Han är 172cm hög men smal och smäcker så han måste ha 155cm i längden men de blir för stora i bogen.
Han får skav av allt utom Horseware.
Jag upplever att täcken med halvhals sitter bättre, det bästa jag har hittat till min är Rambo wug.

Håller med de övriga här att billiga täcken brukar ha dålig passform.

Bild på min med täcke på:
Knock18.jpg
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Så här ligger ett täcke som jag betalt mellan 6-700 spänn på min travare, kommer inte ihåg märket just nu och det står inte på täcket heller :o Det är ett regntäcke fodrat med fleece, sjukt nöjd med täcket, det är riktigt bra att ha på sådana här pissdagar som det är nu.

IMG_0965.jpg

IMG_0970.jpg
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

På min SWB med hög manke och relativt smalt bogparti (för att vara SWB) har jag Bucas Irish regntäcke och det sitter bra. Har även ett urgammalt Rhino original med vanlig hals och det sitter bra men håller tyvärr inte tätt, därav bytet till Bucas. Till vintern köper jag nog ett Rambo 200g.

Jag föredrar dyra täcken med kvalitet och passform. Jag har några billigare höökstäcken som hon ärvt från tidigare hästar och de sitter inte i närheten av lika bra som HW och Bucas. Dessutom är det glatta innertyget i HW och Bucas toppen för att motverka skav, dessutom inbillar jag mig att en glatt insida gör täcket mer följsamt då det inte fastnar i päls och skit.
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Instammer helt om att Bucas är ett säkert kort för smalbogade hästar:). Har faktiskt konverterat från Horseware till Bucas sen jag bytte till mina ponnyer från halvbloden. Är supernöjd med mina Irish, stalltäckena är verkligen underbara och otroligt prisvärda. Har även Källquists Protector och gillar verkligen deras 150gr utetäcke, men det är större i bogen än Bucas. Ger dock inget skav:).
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Han kommer ifrån ACL Stuteri, det är ett svenskt stuteri som är verksamt både i USA och Sverige, hans mamma betäcktes i USA och ungen skickas sedan till Sverige innan han blir 1 år och reggas då som svensk häst. (Har för mig att det är så :o Han står som USA född i passet, men är ändå svenskreggad.)

Men han har två frysmärkningar, en vanlig svensk och ACL22 som är hans regnr från Stuteriet typ .. Alla hästar som är döpta till Ås i "efterhand" och kommer från ACL stuteri har en sådan frysmärkning ;)
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

På min häst fungerar bara horseweare täckena, endast med "glansig" insida och bogveck. Allt annat blir skav direkt hur jag än gör, som tur är använder vi bara täcke vid riktigt riktigt kallt och dåligt väder, aldrig annars;)
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Horseware täckena har inte bogveck, de har så bra passform ändå!

Bucas fungerar inte alls till min.. de är för lågt skurna i bogen så de hänger och ger skav.
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Inte världens bästa bild, men så här sitter Bucas i bogen på min ponny:
422268_2942194205821_1932662559_n.jpg


Syns iaf att det sitter rätt slimmat kring bogen och inte hänger långt ner:).
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Jag har ett Källquvist Protector men det håller inte tätt, regntäcke alltså, har även ett Bucas, det är bättre men stort i storleken, sitter inte så bra, men det har fungerat. Nu köpte jag på Hööks 2 stycken regntäcken av okänt märke, det stod ingenting, men dom hade en drive på dom, det lustiga var att dom var olika i storleken fast det var samma! Storlek 145 var det, det första jag provade satt ganska bra, lite för kort, men det andra var större och satt illa. Nu bytte jag till 2 andra, det var Thermo master, det satt perfekt på den lite kraftigare hästen, men inte lika bra på gumman som har smalare hals och bog. Vet inte om det skulle fungera med en mindre storlek.
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Tack för tipset att dra bak täcket!

Vad har ni för erfarenheter av dem som är fodrade med fleece? Har hört att det är större risk för skav med dem, kan det stämma?
 
Sv: Pröva ut täcken, att tänka på

Aha!! Och nu ser jag ju att det är "fel" sida också, så den vanliga märkningen sitter då på andra sidan som den ska?
 

Liknande trådar

Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 937
Senast: lomuxx
·
Utrustning Hej hej alla Har bara haft Amigo Hero täcken på min ganska breda pålle ett bra tag nu..regntäckena har jag vart super nöjd med, men...
Svar
2
· Visningar
3 190
Senast: Tjockisina
·
Utrustning Behöver lite hjälp... Har en häst som är knappt 160 hög, kort och ganska tunn (tänk fullblod med mkt kort rygg ;)) som jag behöver...
Svar
7
· Visningar
1 883
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Tjoho, nu behöver min häst ett nytt stalltäcke. Jag har haft oturen att dels bli av med 4 stycken superfina som någon som flyttat ifrån...
2
Svar
31
· Visningar
2 570
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp