Profilen tvingas sluta: ”Jag är i enorm sorg”

Bukefalos 30 år!

I tolv år har Anna Engström stått sida vid sida med ATG:s reklamponny Vinnie och hans kompisar.
Men nu ska ATG spara pengar – och hon tvingas sluta.
– Hur säger man hej då till sina familjemedlemmar man inte själv valt att lämna?, säger hon.

Om nu en skötare blir uppsagd (händer nog OFTA i stallverksamheter) och hästen ska FORTSÄTTA användas (om än mindre omfattning) i reklamsammanhang så är det väl solklart att de då har en annan lösning än att betala stallkostnader hos Anna.
De har ju INTE sålt hästarna, de har gjort en deal med en annan verksamhet som ska ta hand om dem mot antar jag betydligt mindre summor (om de ens behöver betala nåt).

Jag såg Annas första inlägg på facebook där det var "cry me a river" och hon minsann blir abrupt av med hästarna.
Ja- hon äger dem inte, hon är anställd. Och nu pga omorganisation blir uppsagd.
Nej- hästarna säljs INTE alltså kan hon inte köpa loss dem, då det intresset inte finns hos hästägaren (ATG). De VILL äga hästarna men iom omorganisationen gör de förändringar i uppstallningen/platsen de ska stå på. Då de vill kunna fortsätta använda hästarna i Reklamssyfte.

Så... Är jag ledsen för Annas skull ? Ja det är klart det är svårt att släppa sina "barn" efter 12 år. Men NEJ jag anser INTE att ATG beter sej fult. De har skött det hela bra utifrån vinstintresse/kostnadsminskning osv.

Låter mer som en bitter fd anställd än något annat ...
Fast skillnaden är väl att hästarna bott hos Anna. Det hör ju inte till vanligheterna att skötaren har sina sköthästar hemma

Så... Är jag ledsen för Annas skull ? Ja det är klart det är svårt att släppa sina "barn" efter 12 år. Men NEJ jag anser INTE att ATG beter sej fult. De har skött det hela bra utifrån vinstintresse/kostnadsminskning osv.
Det jag kan tycka verkar lite knepigt är dock att det på vissa ställen framkommer att ponnyexpressen är kopplade till atgs styrelse. Det går inte in på hur så kan vara ytterligare rykten, men OM det är så blir det knepigt sett ur det perspektiv som ATG är och har varit kopplat till staten. För de flesta bolag kopplade till staten hade det inte gått att göra en liknande grej utan krävts upphandling enligt lagar etc. Men det kanske är gjort?

I övrigt håller jag med.

Ja det vore väl väldigt konstigt annars?

Inget konstigt alls. OCH det är inte det minsta konstigt heller att nu när hon sägs upp att hästarna hamnar någon annanstanns. Eller tycker du det är konstigt ? ATG äger ju hästarna. De byter helt sonika stallplats på dem !

Om hon nu hade sett dem som sina barn hade hon tackat och tagit emot att ha dem på foder och själv betalat deras uppehälle. Nu vill hon inte det. Hon vill fortsätta få betalt för att ta hand om dem och för deras uppehälle. Ingen får betalt för att ta hand om sina barn och jag är kräkless på folk som pratar om djur som sina barn och kallar sig för deras mamma. Gör man det har man ingen koll överhuvudtaget. Man kan älska ett djur så man blir gråhårig över en natt när de dör men ens barn är de inte och man är inte dess förälder.

Fast skillnaden är väl att hästarna bott hos Anna. Det hör ju inte till vanligheterna att skötaren har sina sköthästar hemma
Men hästskötare bor ju ofta hos hästarna och hästägaren och blir då dessutom av med sin bostad när den blir uppsagd.

Det är trist att bli av med jobbet vid en omorganisation.
Man får vara ledsen och man får klaga.

Hon har inte erbjudit sig att ta över kostnaderna för ponnisarna efter hennes anställning är avslutad. ATG vill inte sälja sina ponnisar för de önskar ha kvar dem. De hittar en annan lösning. Jag har full förståelse för att Anna inte gillar eller önskar detta men hennes anställning har upphört och ATG vill inte betala för att hon ska ha kvar ponnisarna hos sig.

Så man får nog faktiskt försöka se det ur deras perspektiv också, de äger hästarna hon visste det när hon började arbeta med dem, sen är 12 år en lång tid och jag förstår att känslan är hemsk när ens hästar måste flytta och det inte är självvalt men att driva drev mot ATG är lite väl mkt för mig.

Men hästskötare bor ju ofta hos hästarna och hästägaren och blir då dessutom av med sin bostad när den blir uppsagd.

Det är trist att bli av med jobbet vid en omorganisation.
Man får vara ledsen och man får klaga.
Jag fattar inte hur det är samma sak? Ja givetvis får man det men det hjälpte inte.

Det som är samma, är att man lever tillsammans med hästarna.

Men sedan så är det dessutom ännu värre, eftersom att man uppepå det hela förlorar sitt hem.
Du får sällan sparken som hästskötare om du inte misskött ditt jobb så om du förlorar ditt hem har du väl dig själv att skylla? Det är ju inte samma sak som att en hästägare väljer att flytta sina helinackorderade hästar från din gård som i det här fallet och säger upp avtalet om skötseln.

Du får sällan sparken som hästskötare om du inte misskött ditt jobb så om du förlorar ditt hem har du väl dig själv att skylla?
Men om hästägaren organiserar om verksamheten, går i konkurs, flyttar eller dör så förlorar du både jobb och bostad.
Det kan ju inte hästskötaren rå för.

Här handlar det om en omorganisation.

Men om hästägaren organiserar om verksamheten, går i konkurs, flyttar eller dör så förlorar du både jobb och bostad.
Det kan ju inte hästskötaren rå för.

Här handlar det om en omorganisation.
Jag fattar inte ens vart du vill komma? Ja shit happens men det finns 100 tals hästskötarjobb där man kan bo på plats så det är ju bara att söka ett sådant nytt jobb då.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka