Profilen tvingas sluta: ”Jag är i enorm sorg”

Bukefalos 30 år!

I tolv år har Anna Engström stått sida vid sida med ATG:s reklamponny Vinnie och hans kompisar.
Men nu ska ATG spara pengar – och hon tvingas sluta.
– Hur säger man hej då till sina familjemedlemmar man inte själv valt att lämna?, säger hon.

När jag läste på hennes facebook lät det som om hon ville att ATG skulle fortsätta betala för hästarna.. Det förstår jag om företaget inte är intresserade av.

Jag såg också något inlägg på, tror jag, facebook och jag fick läsa extra noga innan jag fattade att hästarna bara skulle flytta och inte avlivas pga pengar. Jag förstår absolut att man fäster sig vid djur, men det lät så dramatiskt att det nästan gick att tro att de tvingade henne att själv skjuta hästarna för att spara in på avlivningskostnaderna

Förstår att hon tycker det är jobbigt om dom ska säljas men hon kanske kan köpa loss dom annars? Köpa loss hästarna och starta film och reklam hästar och sådant om hon är duktig på att träna dom på det sättet. Det går ju att fortsätta till viss del i samma anda även om det inte är med ATG.

"Man förde aldrig dialogen med mig ang nått konsultuppdrag eller ens erbjöd mig den dealen som nu Ponnyexpressen så artigt kritat på!
Att från ATGs lovord i mötena om att ”du blir såklart kontaktad och har första tjing” aldrig kom!? Jag väntar fortfarande på svaret varför? ..."

Saxat från hennes fb, alltså jag skulle nog oxå vara rejält upprörd om jag tagit hand om hästen i 10+ år, blivit lovade första tjing och sedan få reda på att de ska skicka hästen till någon annan bakom ryggen på mig utan att ens ge mig möjlighet att påverka/köpa loss hästen som lovat.

Om det nu är så som det gått till, vet ju inget om vad som skett bakom kulissen.

Jag förstår "dramatiken" i att tappa det liv man haft under så lång tid men kan inte se att ett sådant uppdrag vore livslångt (hästarnas). Jättetråkigt absolut, kanske att hon skulle erbjudits köpa loss Vinnie eller någon av de andra som hon tränat upp?

Läste ATGs svar, "– Alla hästarna flyttar i sommar till Ponnyexpressen på Gotland. Där kommer de få hänga tillsammans med andra minihästar och ponnyhästar som jobbar med olika event och aktiveringar. Hästar är ett flockdjur och det har varit viktigt för oss att hitta ett stall där de får ett fortsatt bra liv."

Men alltså va, det har dom ju redan hos henne? Dom har ett tryggt och bra liv där vad jag förstått det som. Dom tänker antagligen som vanligt bara på pengarna och inte hästarnas bästa. Jag slår vad om att för rätt peng så hade hon fått köpa loss dom utan problem. Väldigt fult av dom, men igen förvånande.

Läste ATGs svar, "– Alla hästarna flyttar i sommar till Ponnyexpressen på Gotland. Där kommer de få hänga tillsammans med andra minihästar och ponnyhästar som jobbar med olika event och aktiveringar. Hästar är ett flockdjur och det har varit viktigt för oss att hitta ett stall där de får ett fortsatt bra liv."

Men alltså va, det har dom ju redan hos henne? Dom har ett tryggt och bra liv där vad jag förstått det som. Dom tänker antagligen som vanligt bara på pengarna och inte hästarnas bästa. Jag slår vad om att för rätt peng så hade hon fått köpa loss dom utan problem. Väldigt fult av dom, men igen förvånande.
Jag läste också artikeln flera gånger och fick inte alls ihop vad det var de försökte säga. Men jag tror som du att pengarna är det viktiga.

Jag tycker väldigt synd om kvinnan och förstår hennes sorg över att mista djur som hon har spenderat så mycket tid med under många år :( .

Jag tycker dom helt kör över den här Anna och har inte alls någon förståelse för att hon haft hästarna hemma i 12 år. Sen ja så har dom säkert betalat för det men jag fattar inte alls varför dom ska byta stall och ha samma deal med någon annan som dom har med Anna? Jag är inte jätteinsatt så säkert någon som vet mer om detta som kan fylla på med info

Jag tycker dom helt kör över den här Anna och har inte alls någon förståelse för att hon haft hästarna hemma i 12 år. Sen ja så har dom säkert betalat för det men jag fattar inte alls varför dom ska byta stall och ha samma deal med någon annan som dom har med Anna? Jag är inte jätteinsatt så säkert någon som vet mer om detta som kan fylla på med info
Nej det är ju det som blir så supermärkligt. Jag trodde från början att de bara skulle säga upp henne för att de skulle sluta med reklamen och så kan det ju vara, men när det sedan visar sig att de ska fortsätta äga ponnyerna och skicka dem till ponnyexpressen som säkerligen tycker det här är en skitbra idé, då känns det ju helmärkligt? Vilken form av pension får dessa ponnyer i det stallet liksom om nu poängen var pension?

Jag funderar på om ATG har betalat Anna för uppställning hos henne, utöver hennes lön som hästskötare.
ATG vill ju fortfarande äga hästarna men funderar på om dom nu har ett nytt samarbete med Ponnyexpressen. Såg i något kommentarsfält att det eventuellt handlar om en deal där ponnyexpressen står för alla kostnader för ponnyerna mot att de får visa up Vinnie (Dragplåster för deras verksamhet).

Vet inte om det är sant och ATG måste ju fortfarande betala uppstallning någonstans om de fortfarande vill äga dom.

Så kanske det ligger något i det, win win för alla.
Utom Anna då, som blir av med stallhyra. Om det nu är så?

Trodde hästarna skulle avlivas, de här inläggen och rubrikerna är överallt på min Facebook (förmodligen för att jag klickat på dem 😎 ). Men så ska de flytta till en välskött verksamhet anpassad för småhästar och få vad det verkar ett toppenliv? Hos människor och hästar de redan är bekanta med, med motion och kunskap. Har folk verkligen ingen förståelse för att när tjänsten skötaren har upphör kan inte ägaren/företaget pynta en lön och uppehälle för fyra(!) hästar? Tråkigt att mista sitt jobb men magstarkt att tycka att man ska få behålla det pga medkänsla. Dessutom finns information om att skötaren visst får behålla hästarna, men då betala vad de kostar att hålla själv vilket inte är aktuellt. Låter ju helt rimligt om det stämmer.

Tur alla arga kommenterare inte verkar känna till hästnet där hästar byter hem jämt och ständigt med tanke på vilket hjärtlöst och girigt förfarande det tycks vara. Tycker skötaren uttrycker sig illa, undviker kritiska frågor och startat ett obefogat drev mot ägaren och nya fodervärden. ATG tar väl sitt ansvar som inte säljer hästarna, föreställ er tonen om någon av dem någonsin skulle fara illa. "ATG brydde sig bara om pengar!" Inte lätt att göra rätt när man är ett bolag som behöver göra vinst och inte kan bedriva välgörenhet.

Trodde hästarna skulle avlivas, de här inläggen och rubrikerna är överallt på min Facebook (förmodligen för att jag klickat på dem 😎 ). Men så ska de flytta till en välskött verksamhet anpassad för småhästar och få vad det verkar ett toppenliv? Hos människor och hästar de redan är bekanta med, med motion och kunskap. Har folk verkligen ingen förståelse för att när tjänsten skötaren har upphör kan inte ägaren/företaget pynta en lön och uppehälle för fyra(!) hästar? Tråkigt att mista sitt jobb men magstarkt att tycka att man ska få behålla det pga medkänsla. Dessutom finns information om att skötaren visst får behålla hästarna, men då betala vad de kostar att hålla själv vilket inte är aktuellt. Låter ju helt rimligt om det stämmer.

Tur alla arga kommenterare inte verkar känna till hästnet där hästar byter hem jämt och ständigt med tanke på vilket hjärtlöst och girigt förfarande det tycks vara. Tycker skötaren uttrycker sig illa, undviker kritiska frågor och startat ett obefogat drev mot ägaren och nya fodervärden. ATG tar väl sitt ansvar som inte säljer hästarna, föreställ er tonen om någon av dem någonsin skulle fara illa. "ATG brydde sig bara om pengar!" Inte lätt att göra rätt när man är ett bolag som behöver göra vinst och inte kan bedriva välgörenhet.
Det finns också information om att hästskötaren erbjudit sig att ta hästarna gratis. Jäkligt mycket rykten (vilket gör att jag personligen inte skrivit på den där namninsamlingen, för ingen av de insatta vill svara på de frågor som kommer upp så något lurt är det ju)? Men rent krasst håller jag med, ska reklamen avslutas så förstår jag inte varför ATG ska betala, eller egentligen faktiskt ens ska behålla, fyra ponnyer. Även om det är småpengar för dem, är det ju inte de stora inkomsterna som gör miljonären utan de små utgifterna.

Sedan anser jag väl i och för sig att en hästägare alltid har rätt att göra vad de vill med sin häst. Även om det rör sig om en väldigt lång tid så är det ju varken första eller sista häst som får byta stall i sitt liv. Hur många ridskolehästar finns det inte som pensioneras efter många år i verksamheterna?

Ja nej alltså hästarna tror jag kommer få det bra oavsett om det blir hos Anna eller Ponnyexpressen. Det är Anna jag tycker synd om, om det nu stämmer att hon blivit lovad första tjing och sen inte ens fått möjligheten.

Stämmer det att hon fått möjlighet att ta över hästarna men nekat för att hon vill att ATG ska fortsätta betala för dem har jag betydligt svårare att tycka synd om henne även om det såklart är tråkigt att hennes uppdrag är över.

Men det drev som verkat starta på fb över att ATG överhuvudtaget byter hem på dem är något helt annat, har sett folk jmf det med att omplacera en 12 år gammal hund, att det är super hemskt för hästarna, spy galla över Ponnyexpressen för att de ens tackat ja och en massa andra konstigtheter. O_o

Undra om dessa människor skulle kalla min ridskola lika elaka saker och anse det dålig hästvälfärd för att Mirax fick gå i pension hos mig efter lång tjänst på ridskolan eller om de bara inte tänkt igenom det de är upprörda över?
För för hästarna är ju situationen lika. 🤷‍♀️

Jag funderar på om ATG har betalat Anna för uppställning hos henne, utöver hennes lön som hästskötare.
ATG vill ju fortfarande äga hästarna men funderar på om dom nu har ett nytt samarbete med Ponnyexpressen. Såg i något kommentarsfält att det eventuellt handlar om en deal där ponnyexpressen står för alla kostnader för ponnyerna mot att de får visa up Vinnie (Dragplåster för deras verksamhet).

Vet inte om det är sant och ATG måste ju fortfarande betala uppstallning någonstans om de fortfarande vill äga dom.

Så kanske det ligger något i det, win win för alla.
Utom Anna då, som blir av med stallhyra. Om det nu är så?
Jag läste oxå det i morse. Vet inte om Anna ville äga ponnysarna om hon skulle ta över kostnaden och det är det som inte ATG går med på eftersom dom vill använda dom till reklam. Enligt ATG så är det inte helt uteslutet att det blir något mer uppdrag för Vinnie för deras räkning

Om nu en skötare blir uppsagd (händer nog OFTA i stallverksamheter) och hästen ska FORTSÄTTA användas (om än mindre omfattning) i reklamsammanhang så är det väl solklart att de då har en annan lösning än att betala stallkostnader hos Anna.
De har ju INTE sålt hästarna, de har gjort en deal med en annan verksamhet som ska ta hand om dem mot antar jag betydligt mindre summor (om de ens behöver betala nåt).

Jag såg Annas första inlägg på facebook där det var "cry me a river" och hon minsann blir abrupt av med hästarna.
Ja- hon äger dem inte, hon är anställd. Och nu pga omorganisation blir uppsagd.
Nej- hästarna säljs INTE alltså kan hon inte köpa loss dem, då det intresset inte finns hos hästägaren (ATG). De VILL äga hästarna men iom omorganisationen gör de förändringar i uppstallningen/platsen de ska stå på. Då de vill kunna fortsätta använda hästarna i Reklamssyfte.

Så... Är jag ledsen för Annas skull ? Ja det är klart det är svårt att släppa sina "barn" efter 12 år. Men NEJ jag anser INTE att ATG beter sej fult. De har skött det hela bra utifrån vinstintresse/kostnadsminskning osv.

Låter mer som en bitter fd anställd än något annat ...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka