Profilering inom MKV-fältet

Pancakes

Trådstartare
Efter år av dåligt mående har jag bestämt att ta tag i min examen inom MKV. Jag har dock insett att medieproduktion inte är det jag vill syssla med utan jag tänkte läsa några kurser extra och profilera mig mot något som är mer attraktivt på arbetsmarknaden. Så vad ska man sikta på?
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Hakar på lite här. Har förvisso bara läst en termin inom MKV för några år sedan men hoppade av på grund av händelser i privatlivet. Har läst lite här och var inom flera olika andra områden sen dess men faller hela tiden tillbaka till att media var det som var mest intressant (om jag vill ha ett välbetalt jobb och inte satsa på djurintresset) men jag tycker det är jättesvårt om vad inom media man ska läsa. Det känns dessutom som om "alla" läser media/kommunikation = svårt på arbetsmarknaden.

Vad inom MVK tycker du är roligt? Poppar du hellre fram reklamidéer eller är det roligare att skriva text?
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Jag älskar att jobba med text men vill komma ifrån journalistiken lite, som ju är den profilering jag egentligen har.

Jag skulle kunna tänka mig att kanske jobba som webbredaktör men den nybörjarkurs jag läste inom webbdesign var inte tillräckligt nybörjare, kompisarna som läst 15 hp webbdesign kunde inte heller hjälpa mig med första uppgiften.

Något annat jag funderat lite på är grafisk design eller att försöka bygga på den strategiska delen och satsa mot en ren kommunikatörstjänst.
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Arbetsmarknaden är svår oavsett vad du har för specialitet. Läs med andra ord det som du tycker verkar roligast så kommer det att underlätta ditt jobbsökande efteråt. Det är lättare att bli framgångsrik inom något som är kul.
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Kan du inte inrikta dig mot copy? Har du skrivandet i bakgrunden borde det inte vara så svårt att sadla om :)
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Något annat jag funderat lite på är grafisk design eller att försöka bygga på den strategiska delen och satsa mot en ren kommunikatörstjänst.

Ja, om du vill bli arbetslös. Det finns alldeles för många kommunikatörer på marknaden just nu, och det kommer fortsätta att vara ett problem i flera år framöver. Jag bor i en ganska liten stad (strax under 80 000 invånare) och här är det över 100 sökande till varje kommunikatörstjänst, senast kommunen (som är min arbetsgivare) annonserade efter en var det 240 sökande. Det är SJUKT!

Jag tror att det är mer strategiskt att rikta in sig på webb, PR eller lobbying. Unvdik journalistiken, det är en väldigt osäker bransch och ett yrke som är svårt att framtidsspana om.
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Svarar alla:

Som sagt, journalistik är min nuvarande inriktning och det är i princip hopplöst. Så det är därifrån jag vill byta.

Copy skulle definitivt kunna vara något, att jag inte tänkte på det själv! Blir lite av varje. Får kolla arbetsmarknaden lite =)

Webb är ju också ett alternativ då. PR är för mig lite luddigt, det var den inriktningen som min hade minst kontakt med. Vad finns det för alternativ där?
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Jag läser till webbkommunikatör inriktning sociala medier, och i de senaste avgångsklasserna har 95% fått jobb inom branschen.
Vi inriktar oss mycket på text (copyliknande), och senast häromdagen hade vi en föreläsare som sa att det är stor brist på bra copys, speciellt dom som har SEO i ryggen.

Eller ännu bättre - om man kan SEO och dessutom har PR-kunskaper. SEO-folket är ofta relativt tekniska, men skulle ha mycket nytta av det som PR-folket kan :)
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Jag ska prata med en gammal kursare idag som driver eget som copy. Men rent allmänt, vad ska man kunna gör att vara intressant, villa kurser ska man ha i bagaget?
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Jag orkar inte söka åt dig, det finns liksom massor av kurser och program över hela Sverige och världen och jag vet inte var eller hur du vill plugga.

Kan du inte lista de kurser som du hittar här i stället?
 
Sv: Profilering inom MKV-fältet

Nu är det visserligen rätt sent, men ahja.

Det jag kikat på är distanskurser inom grafisk design, publicera för webb och sociala medier och social interaktion.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Unafraid
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 133
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 357
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 383
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp