Projekt 2018

Går sakta (men säkert) framåt, det torra och varma vädret är en pina för kalkbruket torkar för snabbt och det är ett evigt vattnande, hade jag visst vädret i förväg hade jag köpt och byggt upp ställning med solskydd.
 
Så...ok...hantverkare...
Hade en snickare inbokad idag för koll av halltak/balkong. Maken stressade hem för att vara här i tid. Ingen snickare...

I onsdags väntade jag 1 timme på en annan hantverkare. Han gjorde sen dessutom inte det han skulle, så jag kommer få vänta på honom ytterligare en gång.

Varför betalar man dem när de beter sig så?

Snickarens offert är dessutom jätteviktig att vi får in (reklamationsärende) så allting står och bara väntar på honom. :banghead:
 
Vi har fortfarande inte få till tiden gällande få klart snickrandet. Maken har varit borta, jag har varit borta och så är vi inte klara med hö riktigt än. Jaja, det sista hö´t ska in på onsdag eller torsdag sen är det projektet klart! Så till helgen ska vi snickra lite tänkte vi om vi orkar i värmen :)
 
Vi har satt igång med någonting vi tänkte göra för flera år sedan. Då inköptes färgen, men sedan stannade det av.
Måla golvet i lilltoan och grovéntrén i väntan på totalrenoveringen som är något år framåt i tiden..
Jag är sååå less på den rosa 80talsmattan där.
Jag har nu målat lilltoan två varv och det ska bli ett tredje också. Det blir fint.
Nästa vecka tömmer vi groventrén på det som går. och sedan blir den också fin.
Hoppas jag :nailbiting:
Skåp, torkskåp och tvättmaskinen flyttad från tvättstugan.
Tvättmaskiner är tunga f ö.....
Tyvärr sitter det två skåp och en tvättho fastlimmade/spikade och att ta bort dem verkar innebära att väggmattan ryker mm och såå stor renovering är inte på agendan i denna lightuppfräschning så de måste få vara kvar.
Det blir till att skura ett antal varv.
Jag sitter vid datorn och laddar för det nu.
 
Heja @Rie !

Jag får inte så mycket projekt gjort. Spädbarn + 3 åring tar sin tid :idea:
Men jag har bestämt, köpt och fått markiser monterade av en väldigt trevlig och punktlig och snabb hantverkare :up: så nu kan det få fortsätta va varmt och soligt ur det perspektivet!

(Suddig bild pga flugnät)
20180705_093635.jpg
 
Nu har vi rör från diskbänken i tvättstugan till avloppet så nu kan vi använda den, tjohoo jag har saknat en diskho där sen vi flyttade in! :)
Nu skall vi sätta igen hålen som blev efter rörmokaren och måla, sen kan vi nog lägga in golvet. :) Maken har semester och vill göra tusen saker, så vi tar det lite pö om pö.
Ny tvättmaskin beställd och förhoppningsvis påväg. :up:
 
Nu börjar det komma upp lite planer om projekt hemma :) .

Vi flyttade in i vårt hus 2013 och köket har sen dess bara fått vara, då det är relativt nytt (tror skåpsluckorna och vitvarorna är från runt 2010) men så fuuuult :p ! Eller ja, som tur är så är skåpsluckorna rätt neutrala (nån nyans av ask tror jag det räknas som, med metallfärgade handtag) men tapeten är SÅ ful (en riktigt matt och ful mörk nyans av grönt med något klottrigt mönster på) och kaklet är lika fult till det, att sätta ljusgrått kakel med några bruna, vita och nästan mintgröna plattor mot den mörka matta tapeten... nej usch!

Anyhow, jag kom häromveckan på att jag ville ha mer arbetsyta i köket för alla mina bakverk. Vi hade egentligen tänkt att bara köpa en lös köksö, men hipp som happ hamnade jag och maken i planerande, så nu har vi bestämt att till hösten (när det börjar bli ruggigt och tråkigt ute så det passar bra med inomhusarbete) så blir det både platsbygge av stor köksö och även omtapetsering och byte av kakel :banana: !

Har hittat så himla fina tapeter som jag tror kan tilltala både mig och maken, jag gillar mer stormönstrat och blommigt/djurmotiv (ÄLSKAR Hanna Wering-tapeter :love: ) medan maken är lite mer diskret och neutralt lagd, så ibland är det svårt att fasa samman :D

Och fortsätter vi ha feeling så blir det ett stort platsbyggt skafferi också, som jag drömt om sen vi flyttade in :love: .
 
Tvättmaskinen har anlänt, pappa har varit här och hjälpt oss ta den nedför den hemska källartrappen, list på plats, maskiner justerade, torktumlaren har fått slang till avloppet så man inte behöver tömma behållaren vareviga gång. Det går framåt! Men det är alldeles för varmt för att göra saker där nere egentligen, men ville ju installera maskinen så jag får börja tvätta i den i stället och inte den gamla knäppa maskinen (som får vara kvar för typ hundbäddar å sånt).
Planen är att fortsätta vid typ dåligt väder eller så :angel:
tvättstuga.jpg
 
Skåp, torkskåp och tvättmaskinen flyttad från tvättstugan.
Tvättmaskiner är tunga f ö.....
Tyvärr sitter det två skåp och en tvättho fastlimmade/spikade och att ta bort dem verkar innebära att väggmattan ryker mm och såå stor renovering är inte på agendan i denna lightuppfräschning så de måste få vara kvar.
Det blir till att skura ett antal varv.
Jag sitter vid datorn och laddar för det nu.
Nu är allt klart. Tvättmaskin, torkskåp och övriga skåp på plats.
Då återstår bara att testa att tvätta samt att se hur pass målan klarar nötning.
Vi har ju mattor förstås. Dessutom finns färg kvar så vi kan komplettera med om det skulle behövas.
 
Idag var grävis här och grävde mera och la ut gruset. Så nu kan vi i princip börja sätta upp hundgårdssektionerna. Det hade ju underlättat om jag hade beställt dom kanske :angel: Men vi ska sticka i väg på semester så det kommer ändå inte hända så mycket framöver, men när vi kommer hem är det redo för att sätta igång iaf :banana:
 
Håller på att måla innandömet på ett skåp som finns i sommarstugan.
Det går sådär...
Ursprungsfärgen är blå och jag har målat två varv med grundfärg men det lyser fortfarande igenom blått.
Jag ska testa med täckfärg i morgon och hoppas att det går bra, annars blir det ett tredje varv grundfärg.
Ska också måla skåpluckorna samt håller på att försöka få bort färgen på handtagen. De är i plåt men tyvärr övermålade.
Det går inte alls.
Någon som vet hur man får bort målan?
 
Håller på att måla innandömet på ett skåp som finns i sommarstugan.
Det går sådär...
Ursprungsfärgen är blå och jag har målat två varv med grundfärg men det lyser fortfarande igenom blått.
Jag ska testa med täckfärg i morgon och hoppas att det går bra, annars blir det ett tredje varv grundfärg.
Ska också måla skåpluckorna samt håller på att försöka få bort färgen på handtagen. De är i plåt men tyvärr övermålade.
Det går inte alls.
Någon som vet hur man får bort målan?
Jag tog bort färgen på fönsterbeslagen genom att lägga dom i ett bad av linoljesåpa. Sen var det enkelt att typ dra bort färgen, den luckrades liksom upp. Det kanske fungerar för dig? :)
 
Håller på att måla innandömet på ett skåp som finns i sommarstugan.
Det går sådär...
Ursprungsfärgen är blå och jag har målat två varv med grundfärg men det lyser fortfarande igenom blått.
Jag ska testa med täckfärg i morgon och hoppas att det går bra, annars blir det ett tredje varv grundfärg.
Ska också måla skåpluckorna samt håller på att försöka få bort färgen på handtagen. De är i plåt men tyvärr övermålade.
Det går inte alls.
Någon som vet hur man får bort målan?

Jag trodde att man målade 1 varv grundfärg och sedan 2-3 med täckfärg. Där grundfärgen ger bra fäste och sen ska täckfärgen täcka efter sitt sista varv.

Så kör på täckfärg nu du!
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Vi skulle inte ha några större projekt under 2018 då vi har gjort ett antal större renoveringar som kök, två badrum och tvättstuga under de senaste åren men...

I början av maj tittade jag noga på stall/verkstadsbyggnaden och insåg att det var hög tid för ett nytt lager rödfärg. Byggnaden är i 1 1/2 plan ned måtten 12x10 meter. När allt rött (panel), vitt (knutbrädor, takutsprång etc) och blått (fönsterluckor och dörrar) var målat så sneglade jag lite på vårt boningshus och insåg att det också behövde lite kärlek 💕. Helt plötsligt hade jag köpt 50 liter husfärg och drog igång operation husmålning...

Vad jag inte riktigt tänkte på var att stall/verkstad bara behövde ETT lager rödfärg medans huset behöver TRE lager... Även boningshuset är i 1 1/2 plan och är 8 meter högt till nock. Nu är tre sidor helt klara och även fönster och dörrar har fått ett nytt slitlager.
PhotoGridLite_1531671275700.jpg

När sista gaveln är färdig ska jag nog ha lite semester...
 
Kul att se allas projekt, och så fint allting blir!
Jag och mannen går omlott i vår semester detta året så jag har passat på att dra igång projekt dagtid som han sen får hjälpa mig slutföra på kvällstid :angel:

Först ut var tvättstugan som fick en snabb-renovering. 90-tals plastmattan var ful och fläckig, förra ägarna älskade dessutom elfa-system så hela utrymmet kändes trångt.
Vi målade väggarna, tog ner den tråkiga förvaringen, la pvc-matta på golvet och satte upp ett stort skåp ovanför vasken. Tvättpelaren fyndade vi, helt ny (!), på en köp och sälj-sida på Facebook. Vår gamla kombinerade tvätt/tork sålde vi på samma sätt och lyckades med den intäkten komma undan med att lägga 3200:- på hela projektet :love:
Är så nöjd!

24556C32-F535-4ACA-9F42-50F1CCA2E351.jpeg
 
Nästa projekt blev hallen, den har dåligt med ljusinsläpp och känns lätt trång så vi ville ha öppen yta och enkla möbler. Ett illa placerat element satte dock käppar i hjulet för alla typer av möbler som vi gillade så vi fick bygga själv.

Benen till bänken är köpta online, skivan är från bygghandeln och spillbitarna från den blev en del av upphängningen.
Under den gråa mattan ligger ett superfult terracotta-klinker...

Skulle vilja måla om ytterdörren också...
AB537C7C-EDAA-44C1-AF7A-F5E18F731ACC.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 789
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 362
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 419
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp