Projekt 2018

Gästhusprojektet börjar se slutet. Det som återstod var tapetsering av köket. Hade tapeter som köptes innan jag blev sjuk. Sen har jag itne orkat i ett par år. Men nu när jag är fit for fight igen så köptes andra, snyggare tapeter och jag har tapetserat klart! Återstår lite lister vid taket. Men det är så pass pilligt att jag kommer att be om hantverkarhjälp nästa år.

Nästa år tänker nämlligen jag byta brädorna på loggaveln. De är nån sorts tunn spontad panel som spruckit och kroknat. Ska mäta upp det och köpa vanlig entum och måla och så får de lettiska killarna sätta upp det. När de gör det får de fixa listerna i gästhuset också. :)
 
Vi har målat klart framsidan på utbygget med rödfärg och nästan gjort klart första strykningen på gaveln. Det är 32 grader och sol största delen av dagen här så vi kan bara måla på kvällen när klockan närmar sig 21. Så det tar lite tid :p Har köpt vitfärg och ner rödfärg idag så det är bara att måla när lust och ork finns i värmen.

Lösdriftsväggen är också klar så det är bara att måla där också nu.
 
Idag är det molnigt och verkar vara ett tag så vi ska måla på dagen för första gången hittills :p Ska ta andra lagret rödfärg på gaveln idag så kan vi börja med baksidan i morgon. Fortsätter det vara molnigt hela dagen kanske vi hinner ta sista lagret rödfärg på lekstugan också.
 
Målarhelgen gick finfint!
DSC_1023.JPG
 
Det här skulle egentligen inte bli ett projekt. Jag skulle bara rensa ut i sadelkammaren...

38001449_10155810188126819_1130448775425294336_n.jpg


Det som ni ser utanför sadelkammaren är bara en bråkdel av allt som fanns där inne.

Passade på att måla alla hyllor mm vita också.

38135252_10155815145141819_8050954851057664_n.jpg


Och medans man ändå hade färg körde jag ett lager på den ruggigt fula dörren till foderkammaren också.
 
Kan ju visa några före bilder. Brukar vanligtvis inte ha så extremt oorganiserat men mor min hade varit inne och rivit runt efter ett täcke :rofl:
 

Bifogade filer

  • 37245551_10155781913731819_7201992502725836800_n.jpg
    37245551_10155781913731819_7201992502725836800_n.jpg
    307,2 KB · Visningar: 58
På nybygget är det bara en andra strykning med rödfärg kvar på baksidan nu. Sen har vi lösdriftsväggen och hela gamla delen på baksidan som ska målad också. Vi strök två sidor på lekstugan också så där är dey bara två sidor kvar så är det bara vitfärg kvar där.

Det är mycket som ska målas och vi har som här hela dagen så vi är begränsade till kvällen och viss tid dagtid för att måla om det inte är molnigt. Men vi har målat dey mesta nu faltiskt! Det tar sig :)
 
Nybygget är färdigmålat med rödfärg nu och gamla timrade delen är nästan helt struken med första lagret. Vi hoppas på att hinna måla lösdriftsväggen en andra gång idag. Snart klart och det ska bli himla gött! Tycker det är så tråkigt att måla :p Sen är det det vita också såklart, men det är inte lika mycket som allt det röda.
 
Jag har inte orkat ta tag i mina fönster än, dels har det ju varit så varmt och dels har vi flängt en del. Men det börjar vara dags. Vi lovade i ett svagt ögonblick att göra ett fönster på bygdegården med så är väl bäst att vi gör det först.
 
Vi har varit lata i sommarvärmen, men har fått lite gjort ändå! I stallet har jag fått ett "täckesrum" men förvaring och torkmöjligheter! Bara belysning som ska fixas. "Stallgången" är klar för målning, två år senare än planerat! :rofl:

Vi har snart grävt om runt huset så regnvattnet inte kommer ut vid varje knut, utan ska ledas ut från våran slänt, tanken är att ställa dit en kubiktank för att samla regnvatten. Sambon håller på att renovera en traktor han köpte i våras, vi har några kubik ved kvar att styra upp. Markiser är monterade, ett år efter vi plockade ner dom.

Kvar att göra i sommar/höst:
Gräva ner vatten till hagarna och installera automatisk påfyllning i hagen, istället för att släpa vatten 150 meter i alla väder! :love:
Renovera höhäcken
Sambon vill ha traktorn klar
Gärna hinna fixa till lösdriften något
Göra en grusparkering och gräva bort en rabatt till lilla stugan.

Måla stallet tänkte jag försöka ordna nästa vecka! Efter det ska det upp ordentligt med belysning!
 
Stora projekt två är att förvandla ladugården till stall..
Känns liiite pustigt nu..
Vi har höjt taket från 240 till 290 men nu efter gjutning blir sluthöjden 280.
Jobb jobb..
Samt att man övervägande måst leta och göra nya små hagar i alla dess konstillationer iom torkan..
 

Bifogade filer

  • 20180731_200226.jpg
    20180731_200226.jpg
    251,4 KB · Visningar: 32
Målade klart lösdriftsväggen igår så nu är allt nybyggt klart med rödfärg, bara vitt på vindskivor och sånt kvar. Vitt även på lekstugan. Vi fortsatte på den gamla timrade delen av uthuset igår och det blir fint! Vi fortsätter väl ikväll. Har som mål att vara helt klara med målandet inom två veckor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 771
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 359
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp