Projekt bostadscontainer.

Sista biten tak färdig ikväll, det här är taket på toan komplett med skydd för spotarna, ljuset därinne blir närvarostyrt liksom i hallen, varför ha vanliga strömbrytare bara för att det "alltid varit så"? 4 takspotar ska väl räcka, eller? :confused: Dessutom finns det 3 spotar ovanför spegeln i hyllan. :D

Vi har närvarostyrd belysning på de flesta toaletterna på jobbet, men det är lite irriterande när det slocknar när man suttit still lite för länge. :D

En gång hälsade jag på hos bekanta en oktoberkväll och skulle duscha i deras groventré; där hade de också rörelsedetektor för lyset. Vad jag inte visste var att det fanns en vanlig knapp att använda när en inte skulle vara i närheten av detektorn - som i duschen! :idea:
Tur att jag hade olika märken på schampoo, balsam och duschtvål så att flaskorna kändes olika! :rofl:
 
Vi har närvarostyrd belysning på de flesta toaletterna på jobbet, men det är lite irriterande när det slocknar när man suttit still lite för länge. :D

En gång hälsade jag på hos bekanta en oktoberkväll och skulle duscha i deras groventré; där hade de också rörelsedetektor för lyset. Vad jag inte visste var att det fanns en vanlig knapp att använda när en inte skulle vara i närheten av detektorn - som i duschen! :idea:
Tur att jag hade olika märken på schampoo, balsam och duschtvål så att flaskorna kändes olika! :rofl:
Då har dom placerat givarna fel och i vissa utrymmen behövs fler än en givare. På toan blir det ett hemmabygge, jag har ett antal industrifotoceller som bara ligger och skräpar så dom ska jag ta av och kompletteras med en monostabil vippa och en NE555 som timerkrets så det direkt tänds vid första triggningen, för att sen förbli tänt tills den triggas igen och då startar timern och släcker efter nån minut. Inget som finns färdigt utan blir ett specialbygge. Det är pga. sådana här lösningar som det finns ett elektroniklabb här. :)

Tur du inte stod och sminkade dig eller just skulle ta tandkrämstuben när det blev svart, jag vet en som var halvsovande på morgonen och tog Idominsalva istället för tandkräm, gick "sådär" och sen smakade allt den dan Idominsalva. :laugh:
 
Det här var typ det häftigaste jag sett på länge!!!

Jag önskar jag hade minsta lilla händigheten i mig och kunde fixa sånt här! Såå coolt!
 
Vardagsrumsfönstret på plats, nu blev det bra mycket ljusare i rummet. Visa bifogad fil 24903Visa bifogad fil 24903

Vad mycket ljus ett fönser ger. Det tänkte jag på när jag såg det på bilden.

Önskar jag hade kunnat ge mig på container boende. Det lockar. Men får jag köpt en tomt ( blir många mil bort från kusten där det är blilligare) är det ebberöds bank på kontot. För väll hoppas på lägenhetskön fast det tar i mot.
 
Ok.

Sambo och jag försökte lägga klickgolv hemma. Sånt som man bara klipper/sågar till och sen klickar fast i varann.

Efter några timmars försökande fick vi ringa en vän som kom och hjälpte oss :o. Det är som att vi inte ens har tummen mitt handen, vi har varken tummar eller händer :D

Jag kan bara göra nödlösningar med silvetejp :D:D. Men dom brukar funka rätt långt dom också!

Du har mer händighet i deg än du tror! Men man måste våga försöka för att det ska komma fram. Sen måste man våga göra fel för att kunna göra rätt. Det går oftastatt göra om det blir fel i vilket fall.
 
Det här var typ det häftigaste jag sett på länge!!!

Jag önskar jag hade minsta lilla händigheten i mig och kunde fixa sånt här! Såå coolt!
Måste man fixa nåt så gör man det bara, jag är självlärd i allt utom maskinbearbetningens grunder då jag gick verkstadsmekanisk linje på gymnasiet och sen är jag så förb. envis så det SKA gå och då hittar man på lösningarna vatrefter. Nätet är annars ett utmärkt uppslagsverk och en idékatalog och sen måste man ha tänket "billigast möjligt men inte sämsta lösningarna" för det gäller ju att få "mest pang för pengarna" och där har vi Blocketannonserna samt byggvarukedjornas sekundasortiment där det mesta blir billigare än ved bara man frågar rätt person dvs. platschefen och inte dom anställda.

Bästa maskininvesteringarna är en kombisnickerimaskin så man både kan kapa, klyva och hyvla, en livstidsinvestering som snabbt betalar sig då man aldrig behöver köpa primavirke utan kan köra sekunda och krokigt och ta ut det man behöver. Hela stommen är förresten gjord av vint virke och "pilbågar", byggskruv, plåtvinklar och lim samt ett par bra tvingar senare så blev stommen helt rak och kostade,,,,tja en femhundring i virke och lika mycket i skruv, beslag och lim.

Golvspånskivorna har skador efter truckgafflar, det fixas med lite cementbundet flytspackel när dom är lagda. Okej, det är inte rätt enligt experterna men vem bryr sig? Jag bryr mig inte och inte golvlimmet heller och det blir skitstarka lagningar. :D
 
Du har mer händighet i deg än du tror! Men man måste våga försöka för att det ska komma fram. Sen måste man våga göra fel för att kunna göra rätt. Det går oftastatt göra om det blir fel i vilket fall.
Exakt, jag brukar sarkastiskt påpeka att den som aldrig gör något kan heller aldrig göra fel när jag ser att folk är lata och bara ska ha hjälp av "nån annan". ;)

Jag älskar Arga Snickarens kommentar när killen står där och darrar med underläppen och stammar "rädd för att göra fel", och Anders ryter i "ja och va fan gör det då, det är väl bara att göra om och göra rätt". :D
 
Vad mycket ljus ett fönser ger. Det tänkte jag på när jag såg det på bilden.
Ja det blev en betydlig skillnad och utsikten över åkrarna kan jag inte klaga på.
Önskar jag hade kunnat ge mig på container boende. Det lockar. Men får jag köpt en tomt ( blir många mil bort från kusten där det är blilligare) är det ebberöds bank på kontot. För väll hoppas på lägenhetskön fast det tar i mot.
Säg inte det, sök och du ska finna. :up:
 
Inser att jag kanske tanker helt fel nar jag laser denna traden och tanker "fan, @MacGyver hade jag anstallt for vilket byggprojekt hemma som helst"
Du kanske kan tjana en extra spottstyver pa kurser for hopplosa stabor som jag sjalv "grundlaggande hemmafixande" eller liknande, som garna vill, men som ar for fega for att prova utan oversikt.
 
Inser att jag kanske tanker helt fel nar jag laser denna traden och tanker "fan, @MacGyver hade jag anstallt for vilket byggprojekt hemma som helst"
Du kanske kan tjana en extra spottstyver pa kurser for hopplosa stabor som jag sjalv "grundlaggande hemmafixande" eller liknande, som garna vill, men som ar for fega for att prova utan oversikt.
Jag lär gärna ut det jag kan, dessutom tycker jag det är skitkul med människor som vill göra saker själv och bygga och fixa är inte nån form av rocket science utan väldigt basic och för varje problem som uppstår så finns det eoner av lösningar, vissa bättre och vissa sämre och det är där den verliga utmaningen ligger, att se framför sig vad det jag tänker göra kommer att resultera i, ungefär som det dessa "raketforskare" lyckas med. :rofl:
 
Ok.

Sambo och jag försökte lägga klickgolv hemma. Sånt som man bara klipper/sågar till och sen klickar fast i varann.

Efter några timmars försökande fick vi ringa en vän som kom och hjälpte oss :o. Det är som att vi inte ens har tummen mitt handen, vi har varken tummar eller händer :D

Jag kan bara göra nödlösningar med silvetejp :D:D. Men dom brukar funka rätt långt dom också!
Silvertejp är en bra början - och ståltråd.
 
Ok.

Sambo och jag försökte lägga klickgolv hemma. Sånt som man bara klipper/sågar till och sen klickar fast i varann.

Efter några timmars försökande fick vi ringa en vän som kom och hjälpte oss :o. Det är som att vi inte ens har tummen mitt handen, vi har varken tummar eller händer :D

Jag kan bara göra nödlösningar med silvetejp :D:D. Men dom brukar funka rätt långt dom också!
Det som ofta händer är att om det kommer någon och ska hjälpa så gör de jobbet istället för att just hjälpa till. Att hjälpa till hade kanske snarare vart att visa och instruera då en del av hela grejjen ändå var att ni ville göra detta själva. Men det är en tavla som är lätt att göra när man vill väl och gärna hjälper till!

Gott nog - är en bra utgångspunkt, kanske inte perfekt resultat, men man har gjort det själv! Innom byggnadsvården pratar man om reversibla lösningar, särskilt på sådant som tillförs byggnader. Klickgolv är en sådan, det går alltid att lyfta på och göra om då det inte ingår i den bärande strukturen.
 
Jobbigt när båda jag och sambo är perfektionister ;-).

Jag nödsyr saker, men bygga och sånt är ju läskigt ;-)

Men du har säkert rätt, det är bara att våga, precis som med silvertejpen :-)

Det som ofta händer är att om det kommer någon och ska hjälpa så gör de jobbet istället för att just hjälpa till. Att hjälpa till hade kanske snarare vart att visa och instruera då en del av hela grejjen ändå var att ni ville göra detta själva. Men det är en tavla som är lätt att göra när man vill väl och gärna hjälper till!

Gott nog - är en bra utgångspunkt, kanske inte perfekt resultat, men man har gjort det själv! Innom byggnadsvården pratar man om reversibla lösningar, särskilt på sådant som tillförs byggnader. Klickgolv är en sådan, det går alltid att lyfta på och göra om då det inte ingår i den bärande strukturen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
DET DÄR! Är definitivt nåt vi skulle kunna lyckas med :rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag lär gärna ut det jag kan, dessutom tycker jag det är skitkul med människor som vill göra saker själv och bygga och fixa är inte nån form av rocket science utan väldigt basic och för varje problem som uppstår så finns det eoner av lösningar, vissa bättre och vissa sämre och det är där den verliga utmaningen ligger, att se framför sig vad det jag tänker göra kommer att resultera i, ungefär som det dessa "raketforskare" lyckas med. :rofl:
 
Nu har det hänt lite mer, nu är det gipsning på gång och fönstersmygen är helt färdigbyggd, sen blir det spackling och målning men först ska jag gipsa och isolera / plasta det som är kvar så jag blir av med skivbunten. Det gäller att köra enligt "flödeschemat" så man slipper bära runt material helt i onödan. :)Visa bifogad fil 25483
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp