Projekt bostadscontainer.

Dagens bild, hall och toagolvet samt avloppet färdigt och uppregling för väggarna påbörjat, golvvärme blev det, frigolitskivorna som slangen ligger på är spårad och formatkapad här med värmeknivar så då spelar det ingen roll hur rummen ser ut eller var väggarna ska bli, allt specialanpassas på plats.Visa bifogad fil 17786
 
Lite virke har jag också, jag skaffade ju en sponsor, en stor byggvarukedja sponsrar med virket till en bråkdel av nypriset förutsatt att jag tar ALLT utsorterat, jag buntar det som inte ska användas direkt och här är ena lagret tryckimpregnerat, jag har minst lika mycket till, samt vanligt obehandlat virke också. :) Grannen tyckte det var lite överkurs att ha trallvirke som trossbotten. :laugh:Visa bifogad fil 17787
 
Uppdatering, nu är ytterskalet klart samt innertaket panelat och rejält isolerat, ventilationen till duschen är klar och isolerad så nu rullar det på. Eftersom perspektivfönstrets glaskassett drabbats av "glaspest" pga, fukt mellan rutorna (glaspest är blyoxid som bildar "dimma" som inte kan putsas bort utan måste slipas bort) blev det byte av fönster, därav avsaknad av rödfärg under fönstret då vintern kom. Fönstret är ett aluminiumfönster som redan fanns i "verksamheten" och bara behövde tillverkas en karm till.

Visa bifogad fil 22760
 
Entrén blir under snedtaket, samma ingång som till panncentralen så jag kommer aldrig att behöva ens gå ut om det är skitväder utan kan gå direkt inifrån husdelen, genom panncentralen och sen in i verkstan som ska få en branddörr inmonterad mot verkstaden.

En gång drömde jag faktiskt om att köpa en utgård utan bostad, göra bostad i en del, entré emellan och sen stall och verkstad i resten och få allt under samma tak. Tänk att kunna ha hästen med på frukost vid bordet. :D

Visa bifogad fil 22796
 
Eftersom vintern kom så passar jag på att byta ut ena pannan, det stod en gjutjärnspanna där gröna pannan står nu, den gröna är en modern Calmarpannan, en keramisk med hög verkningsgrad så den kommer att bli snål på ved. Stora pannan ska stå kvar då jag har ett helt hus att riva och elda upp när jag flyttat in i nybygget och det är ingen dålig panna, den är på 7 Mw, alltså 7000 Kw och räcker till ett mindre bostadsområde. Varför begränsa sig? :DVisa bifogad fil 22822
 
När "rörmokaren" dvs. jag, kopplat in pannan och driftsatt den så fick "snickaren" gipsa väggen så "målaren" kunde måla väggen också. Nu ska "rörmokaren" och sen "elektrikern" göra klart det sista och sen har första golvvärmeslingan varmvatten och nybygget värme. Allting hänger ihop, det viktigaste är bara att göra allt i rätt ordning. :)Visa bifogad fil 22825
 
Entrén blir under snedtaket, samma ingång som till panncentralen så jag kommer aldrig att behöva ens gå ut om det är skitväder utan kan gå direkt inifrån husdelen, genom panncentralen och sen in i verkstan som ska få en branddörr inmonterad mot verkstaden.

En gång drömde jag faktiskt om att köpa en utgård utan bostad, göra bostad i en del, entré emellan och sen stall och verkstad i resten och få allt under samma tak. Tänk att kunna ha hästen med på frukost vid bordet. :D

Visa bifogad fil 22796
Kul med uppdatering.
Fint det blir.
 
Eftersom vintern kom så passar jag på att byta ut ena pannan, det stod en gjutjärnspanna där gröna pannan står nu, den gröna är en modern Calmarpannan, en keramisk med hög verkningsgrad så den kommer att bli snål på ved. Stora pannan ska stå kvar då jag har ett helt hus att riva och elda upp när jag flyttat in i nybygget och det är ingen dålig panna, den är på 7 Mw, alltså 7000 Kw och räcker till ett mindre bostadsområde. Varför begränsa sig? :DVisa bifogad fil 22822
Jag tyckte Calmarpannan var behändig att använda förutom keramikskålen där askan landar. Den hade en tendens till att spricka efter ett tag :cautious:
 
Ja Calmarpannan har ju fått väldigt bra kritik och när jag hittade den här på Blocket under bortskänkes var det ju bara att slå till för billigare än gratis går ju inte att få, dessutom fick jag med ny keramik också samt en hel massa kopplingar, rör, pumpar mm. Det enda som kostar är golvvärmeslangen, billiga Blocketfynd, samt lite kopplingar till golvvärmefördelaren som köps på Biltema. Det här hamnar under budgetbyggenas budgetbygge. :D

Eftersom golvvärmeslangen är 1 till 2 mm grövre än standard vattenrör så värmekrymper jag golvvärmeslangen med svarvad specialhylsa som värms med plastsvetsen för då förändras inte hållfastheten iom. att slangen inte ändrar väggtjocklek. Det vita som syns som en krage är diffusionsspärren som inte har nåt att göra med hållfastheten och har en annan smältpunkt så därför glider den framför hylsan.
Visa bifogad fil 22900
 
Primärsystemet påfyllt med vatten och konstaterat helt tätt så det var bara att ladda stora "reaktorn" för värmeproduktion och 3 timmar senare var ackumulatortanken på 3000 liter fylld med 98-gradigt hetvatten så nu slipper elfläkten gå mera för att hålla frostfritt i panncentralen. Nu minskade högen av gamla halvruttna lastpallar litegrann, pannan är ju så stor att det går in en lastpall i taget bara man delar den på mitten, en halv tramporgel sväljer den också för det är testat. :up:

Driftsättningen av nya panna får vänta några dar, jag ska byta lucktätningar och bygga om primärluftsystemet för det här är första generationen av Calmarpannan och hade som "specialitet" att övertända vedmagasinet om veden var för torr, en skitenkel ombyggnad då även luckisoleringarna var kass så då tar jag hem sådana också och borrar nya luftinsläpp som stämmer med generation 2 och då blir det ingen risk för övertändning.

Imorgon börjar jag bygga sekundärsystemet, "förbrukarsystemet" och det jag inte hade i lager av rördelar fanns på Biltema.

Effekten på stora pannan kan jag iallafall inte klaga på. :D
Visa bifogad fil 22995
 
Ang bygga ihop så man inte behöver gå ut.

För några vintrar sedan hyrde jag in hästarna hos en engelsman i närheten.- Han hade ridhus och stall byggt i ett. Vad jag inte visste förrän jag kom dit var att han byggt om så han hade en lägenhet ovanför stallet. På mornarna gick han rakt ut till stallet. Därifrån anslutet via ridhuset kom hagarna. Han hade gjort så att när det var som värst väder ute behövde han aldrig gå ut. In och utsläpp på 6 hagar var alla under tak :D

Han visste hur han skulle klara vinterhalvåret i obygden :D
 
När "rörmokaren" dvs. jag, kopplat in pannan och driftsatt den så fick "snickaren" gipsa väggen så "målaren" kunde måla väggen också. Nu ska "rörmokaren" och sen "elektrikern" göra klart det sista och sen har första golvvärmeslingan varmvatten och nybygget värme. Allting hänger ihop, det viktigaste är bara att göra allt i rätt ordning. :)Visa bifogad fil 22825
Så bra att du har så många "goda vänner" som kan hjälpa dig med allt....;)
 
Ang bygga ihop så man inte behöver gå ut.

För några vintrar sedan hyrde jag in hästarna hos en engelsman i närheten.- Han hade ridhus och stall byggt i ett. Vad jag inte visste förrän jag kom dit var att han byggt om så han hade en lägenhet ovanför stallet. På mornarna gick han rakt ut till stallet. Därifrån anslutet via ridhuset kom hagarna. Han hade gjort så att när det var som värst väder ute behövde han aldrig gå ut. In och utsläpp på 6 hagar var alla under tak :D

Han visste hur han skulle klara vinterhalvåret i obygden :D

Fast Att ha ladugården ihopbyggd med bostadshuset var ju på vissa ställen i Sverige standard förut, och resterande byggnader skulle ställas så att det var lä i mitten osv.
Värmen från ladugården och att kunna vakta djuren vid födslar med mera med det negativa att det kom fukt och lukt från djuren.

Riktigt gammalt tillbaka så bodde djuren på undervåningen och människorna ovanpå.
 
Så bra att du har så många "goda vänner" som kan hjälpa dig med allt....;)
Visst är det, skulle varit perfekt att åtminstonde kunna få hjälp med nånting men, nej, ska nåt bli gjort här får jag allt göra det själv. Jag har slutat fråga om hjälp för det var bara en massa luddiga undanflykter, däremot frågar folk mig fortfarande om ditten och datten men jag har tvärledsnat på att dadda folk som kan men inte vill själva, eller ha gratishjälp utan att ha en tanke på att hjälpa tillbaks fast dom lovat. Nu får dom stå på egna ben eller leja hantverkare. Lovar man nåt ska man hålla det också. :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp