Projekt bostadscontainer.

Fast Att ha ladugården ihopbyggd med bostadshuset var ju på vissa ställen i Sverige standard förut, och resterande byggnader skulle ställas så att det var lä i mitten osv.
Värmen från ladugården och att kunna vakta djuren vid födslar med mera med det negativa att det kom fukt och lukt från djuren.

Riktigt gammalt tillbaka så bodde djuren på undervåningen och människorna ovanpå.
I Tyskland och Schweiz bor ju djuren på undervåningen och folk ovanpå fortfarande så det är ju inte direkt ovanligt. Jag vet flera som fixat en lägenhet till barnen ovanpå stallet. :)
 
Igår renoverade jag en insprutningspump till kompisens traktor som läckte som ett såll, vi byter tjänster och han förser mig med ved mot att jag håller hans traktor och lite annat igång, dessutom har vi kul ihop och skulle kunnat vara bröder då vi tycker och tänker likadant om det mesta. :D

Visa bifogad fil 23193
 
Visst är det, skulle varit perfekt att åtminstonde kunna få hjälp med nånting men, nej, ska nåt bli gjort här får jag allt göra det själv. Jag har slutat fråga om hjälp för det var bara en massa luddiga undanflykter, däremot frågar folk mig fortfarande om ditten och datten men jag har tvärledsnat på att dadda folk som kan men inte vill själva, eller ha gratishjälp utan att ha en tanke på att hjälpa tillbaks fast dom lovat. Nu får dom stå på egna ben eller leja hantverkare. Lovar man nåt ska man hålla det också. :meh:
Hörde domav sig på alla tider om dygnet med?
 
Hörde domav sig på alla tider om dygnet med?
Jodå, det hände. Det mest patetiska jag kommer ihåg var en fd. "vän" som ringde mitt i natten gråtfärdig för att vattnet frusit, vad skulle jag göra åt det liksom? Lös problemet, sätt på en värmefläkt och bär vatten till dom 2 hästarna tills det tinat i stallet. :meh:

Förresten så har jag en klassiker till, han som ringde sent på kvällen och ville att jag snabbt skulle komma för att duschkranen havererat och sprutade vatten, jag svarade bara "stäng av huvudkranen och ring en rörmokare imorgon".

För några dar sen kom det in en jäktad bonde 9 på kvällen och ville att jag skulle svetsa ihop hans slyröjare (han kör extra åt vägverket), var skulle jag göra det då? Ute i snön? Jag har inge verkstad som hans maskin kommer in i och dessutom har jag inget uppvärmt utrymme och det VET han. Vissa är inte riktigt kloka. :meh:
 
Jodå, det hände. Det mest patetiska jag kommer ihåg var en fd. "vän" som ringde mitt i natten gråtfärdig för att vattnet frusit, vad skulle jag göra åt det liksom? Lös problemet, sätt på en värmefläkt och bär vatten till dom 2 hästarna tills det tinat i stallet. :meh:

Förresten så har jag en klassiker till, han som ringde sent på kvällen och ville att jag snabbt skulle komma för att duschkranen havererat och sprutade vatten, jag svarade bara "stäng av huvudkranen och ring en rörmokare imorgon".

För några dar sen kom det in en jäktad bonde 9 på kvällen och ville att jag skulle svetsa ihop hans slyröjare (han kör extra åt vägverket), var skulle jag göra det då? Ute i snön? Jag har inge verkstad som hans maskin kommer in i och dessutom har jag inget uppvärmt utrymme och det VET han. Vissa är inte riktigt kloka. :meh:
Känner så igen mig. Hjälper inte att man säger att dom inte får höra av sig kl tio på kvällen. Ge det några veckor så är dom där igen.
 
Känner så igen mig. Hjälper inte att man säger att dom inte får höra av sig kl tio på kvällen. Ge det några veckor så är dom där igen.
Jag har börjat köra med en helt ny stil, frågar dom "kan du göra det och det" så svarar jag "javisst kan jag göra det, men jag vill inte, så sluta ring och fråga" men inte ens då fattar vissa att det är kört, tvärkört. Då försöker dom med smicker "men du är ju så bra på det" och svaret blir "ja jag vet, men jag vill inte mer för det". Ska se hur lång tid det tar innan han med slyröjaren hör av sig igen, gissar på 5-6 veckor med samma fråga och han KAN svetsa själv, hans bröder kan svetsa, dom skryter om hur duktiga dom är och hur mycket dom gjort som ingen annan kan fixa så varför kommer han då hit med sina trasor? Vissa förstår man sig aldrig på.
 
Visst är det, skulle varit perfekt att åtminstonde kunna få hjälp med nånting men, nej, ska nåt bli gjort här får jag allt göra det själv. Jag har slutat fråga om hjälp för det var bara en massa luddiga undanflykter, däremot frågar folk mig fortfarande om ditten och datten men jag har tvärledsnat på att dadda folk som kan men inte vill själva, eller ha gratishjälp utan att ha en tanke på att hjälpa tillbaks fast dom lovat. Nu får dom stå på egna ben eller leja hantverkare. Lovar man nåt ska man hålla det också. :meh:
Jo, jag förstod att det är du som gör allt.
Synd att du inte får hjälp av andra men bra att du är så duktig att du klarar i princip allt själv.
Den talangen borde man ha fått......

Det är spännande att följa ditt projekt.
 
Jo, jag förstod att det är du som gör allt.
Synd att du inte får hjälp av andra men bra att du är så duktig att du klarar i princip allt själv.
Den talangen borde man ha fått......

Det är spännande att följa ditt projekt.
Om jag hela livet förlitat mig på andra så hade jag inte kunnat nånting, jag resonerar alltid som så att först söker man information, sen planerar man och lägger till och drar ifrån då inte all info är relevant eller ens rätt, sen startar man upp och så slutför man det man påbörjat. Det finns hela tiden ett grundtänk när det gäller tekniska problem och det är "hur har tillverkaren tänkt sig att det ska fungera och följer den tanken fysikens lagar", en väldigt enkel slutledningsförmåga när det gäller enklare problemlösning för fysikens lagar kan man inte rucka på, dom är konstanta. :)

Jag har en bekant som jag vet är avundsjuk på mig och fällt vissa kommentarer, jag kontrar med "den som inte gör nåt kan inte heller göra fel" och nu efter flera år verkar han ha fattat vad jag menat. :D
 
Nu är golvvärmefördelarsystemet byggt och golvvärmens två färdiga slingor driftsatta så nu kan jag isolera färdigt dom kvarvarande väggpartierna inifrån och sen lägga sista golvvärmeslingan och få resten av golvspånskivorna på plats.

Golvvärmen gick lös på "hutlösa" 2,500 inkl. allt, det är 3 slingor på vardera 70 meter slang, "fördelardetaljer" från Biltema, en begagnad pump jag redan hade och resten fanns redan och det mesta är begagnade prylar som inte kostat något.

Visa bifogad fil 23466
 
Över natten så hade temperaturen stigit till 10 grader från 3 grader i containern så golvvärmen funkar som den ska, idag har jag varit borta på annat och när jag kom hem ikväll så var det fortfarande 10 grader varmt därinne eftersom termostaten ställdes på detta så nu är det bara att köra vidare med snickrandet.

Jag hade rörisolering med hem så nu ska jag ta kvällarna till att göra färdigt som K-L-A-R-T med pannornas isolering annars vet jag hur det slutar eftersom "sen nån gång en regnvädersdag" hittills aldrig inträffat. :angel: Eftersom rörisoleringen är av skummad polyeten och eftersom polyeten inte går att limma och få fogarna att hålla så måste alla krökar spegelsvetsas och då måste man ha en spegelsvets också,,,,,vilket jag "råkar" ha på hyllan. :p

Visa bifogad fil 23514
 
Då blev trappan och ingången till panncentralen klar också, en grej till att stryka från listan (som inte finns). Egentligen skulle detta inte göras förrän i vår men med denna milda vinter su har det funkat över förväntan att kunna vara ute och snickra också. Hela plattformen klarar en garanterad maskinvikt på minst 2 ton, jag kör ju ibland in i panncentralen med Avanten så nu är det bara att gasa på om det behövs. Den svarta mattan är sk. pastillmatta av industrigummi, lättstädad och outslitlig.
Visa bifogad fil 24003
 
Idag var det ju skitväder ute och trappan var klar så nu fortsätter jag inomhus, det kommer mestadels att bli inbyggnadsspotlights och då ska man ju ha en specialdesignad skyddskåpa för en hundralapp,,,,,,,eller också tar man en diskad konservburk som har samma diameter och samma djup. :pVisa bifogad fil 24057
 
Alltså det blir så bra
Och inget för arga snickaren iaf 😂😂
Tänk om vissa kunde fatta att om taket är tätt och man kan bo i huset behöver man inte riva alla rum på en gång 😂
 
Alltså det blir så bra
Och inget för arga snickaren iaf 😂😂
Tänk om vissa kunde fatta att om taket är tätt och man kan bo i huset behöver man inte riva alla rum på en gång 😂
Precis, och att ta saker i rätt ordning som när jag nu bytte lilla pannan, först river man ut, sen installerar man och ansluter skorstenen, fortsätter med att fixa väggarna HELT färdiga INNAN rören och elen installeras annars är det Arga-snickarn-varning för väggarna lär aldrig bli gipsade och målade efteråt sen rör och el är dragna.

Jag har ju oftast 2 projekt på G samtidigt, ett inomhus och ett utomhus beroende på väderleken för då rullar det på oavsett väderlek. En väldigt viktig sak är planeringen, min sträcker sig åratal framåt för när något jag saknar dyker upp billigt eller gratis så är det bara att handla eller hämta.

Jag ska ju bygga om verkstan och isolera den ordentligt också, nu byggde Dollarstore en butik här så jag snackade med gubbarna om överblivna paroc-väggar som ju är skumfyllda "lådor" och när bygget var klart ringde basen och så var det bara att hämta ett lass som räcker till hela maskinverkstan. Bara att kapa och ställa upp, enklare och varmare blir det inte och färgen är inget att klaga på iallafall och billigare än gratis går inte att få. :D
Visa bifogad fil 24101
 
Precis, och att ta saker i rätt ordning som när jag nu bytte lilla pannan, först river man ut, sen installerar man och ansluter skorstenen, fortsätter med att fixa väggarna HELT färdiga INNAN rören och elen installeras annars är det Arga-snickarn-varning för väggarna lär aldrig bli gipsade och målade efteråt sen rör och el är dragna.

Jag har ju oftast 2 projekt på G samtidigt, ett inomhus och ett utomhus beroende på väderleken för då rullar det på oavsett väderlek. En väldigt viktig sak är planeringen, min sträcker sig åratal framåt för när något jag saknar dyker upp billigt eller gratis så är det bara att handla eller hämta.

Jag ska ju bygga om verkstan och isolera den ordentligt också, nu byggde Dollarstore en butik här så jag snackade med gubbarna om överblivna paroc-väggar som ju är skumfyllda "lådor" och när bygget var klart ringde basen och så var det bara att hämta ett lass som räcker till hela maskinverkstan. Bara att kapa och ställa upp, enklare och varmare blir det inte och färgen är inget att klaga på iallafall och billigare än gratis går inte att få. :D
Visa bifogad fil 24101
Jag älskar hur du tagit bilden, bilen ser jätte fjutig ut med värdens största plankor på :D
 
Sista biten tak färdig ikväll, det här är taket på toan komplett med skydd för spotarna, ljuset därinne blir närvarostyrt liksom i hallen, varför ha vanliga strömbrytare bara för att det "alltid varit så"? 4 takspotar ska väl räcka, eller? :confused: Dessutom finns det 3 spotar ovanför spegeln i hyllan. :DVisa bifogad fil 24116
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp