Bukefalos 28 år!

Projekt bostadscontainer.

@MacGyver
En följetong av byggtrådar från dig kommande åren alltså.

Off Topic:
Vi bor i ett hus som från början är tre (tror jag det var) ihopsatta kontorsbaracker.
Det är ingen som gissar när de ser det idag. Det enda som mäjligen skvallrar lite är väl att golven lutar åt lite olika håll på sina ställen.
Kan dock inte jag ta åt mig nån ära för förvanligen. Det överlåter jag till gårdens ägare ;)
 
Liten kvällsuppdatering, billigt klickgolv av tjocka svindyra varianten för 0:- är aldrig fel, det hämtade jag ikväll i Söderköping och så lyxade jag till det med en lyxchake på Max när jag passerade. :d

 
Liten kvällsuppdatering, billigt klickgolv av tjocka svindyra varianten för 0:- är aldrig fel, det hämtade jag ikväll i Söderköping och så lyxade jag till det med en lyxchake på Max när jag passerade. :d


Kan vara värt en lyxshake om man får fint golv gratis! Sambons farfar (och även min morfar) var expert på samla gratis material, i farmorns sommarstuga finns jättefint björkgolv från ett församlingshem som blev vattenskadat, men golvet är det inga fel på, samt ett rejält furugolv från en gammal skola som bara står tom och sönderslagen! Så kan man återvinna så är det ju det bästa :)
 
Kan vara värt en lyxshake om man får fint golv gratis! Sambons farfar (och även min morfar) var expert på samla gratis material, i farmorns sommarstuga finns jättefint björkgolv från ett församlingshem som blev vattenskadat, men golvet är det inga fel på, samt ett rejält furugolv från en gammal skola som bara står tom och sönderslagen! Så kan man återvinna så är det ju det bästa :)
Jag försöker återvinna allt jag behöver, när jag var och hälsade på bondekompisen så låg det ett berg av plastrullar som ensilageplasten varit upprullad på, det berget är numera mitt för jag kan slitsa upp rören och använda dom till dräneringsrör mm. Svarva till en tryckpatron och värmekraga plaströr har jag gjort förr så med lite lim i fogen har jag gratis avloppsrör också. När kommunen rev en fastighet tog jag reda på alla avloppsrör och vatten och värmerör mm. och avloppsrören som är kraschade i ena eller andra änden använder jag nu som formrör till plintarna containern ska stå på. Med lite fantasi och udda tänk blir det mesta användbart. :)
 
Jag känner att jag borde göra en liten uppdatering, det har inte hänt mycket, 3 plintrör nerborrade till frostfritt och ett halvt hål till borrat och sen sa ryggen upp sig. Ignorera att dom står snett, det finns dels dränering och dels en massa skit gömt i backen som jag går förbi men toppen på plintarna blir där dom ska vara och dom andra raderna kommer att stå rakt.

När ryggen inte vill borra så får man lösa problemet på annat sätt, detta är vad jag gjort sen ryggen la av, det blir en hydraulisk jordborr till minilastaren. Köpa färdig är inte att tänka på, den kostar 25,000:- + moms. Den här kostar ingenting mera än en femhundring för borren från Jula. Det tar lite tid när allt ska tillverkas från scratch utan ritning eller skiss.
 
Det är så intressant att kolla på dina lösningar ju :)
Funkar inte kroppen så får man ta till andra lösningar och där är minilastaren en underbar basmaskin. Skulle jag hyrt borr till den så är hyran nästan 4,000:- för en helg och jag får hämta den 7 mil bort.
Det första jag byggde till den var en fixtur för att tillverka redskapsfästen för bara ett sånt fäste löst går på dryga 3,000:- + moms. Hutlöst i mina ögon för några järnbitar. Alla redskap till minilastare öht. är svindyra.
 
@MacGyver du gör verkligen skäl för ditt användarnamn.
Din kreativitet och ditt återbruk av gamla saker är något alldeles extra.
Ett föredöme, kort sagt! :)
Jag fick lära mig tidigt att ska jag ha nåt får jag ordna det själv, snål farsa som troligen spelade bort en hel del, fattig mamma som var hemmafru och knappt fick matpengar så där nånstans lades grunden. Dessutom nedvärderade farsan alla utom han själv och jag gjorde enligt honom bara halvfabrikat men han var inte så smart själv så när jag körde om honom inom teknik och maskin och motorreparationer så hånade han mig men det hade han inget för då han gjorde bort sig rejält flera gånger. :devil:

Sen har det bara fortsatt, det har varit "gräv där du står och skapa med det du hittar" och det är jag tacksam över att jag kan och kan jag vara en källa till kreativitet för andra så är jag bara glad för jag resonerar som så att ingen är för dum för att lära sig. :)

Min maskinverkstad som är ganska omfattande är mestadels räddad från skroten och verktyg, fixturer och annat special tillverkar jag själv, här är ett specialjobb, skarvning av avkörd kamaxel till en Renault Kangoo och gjutning samt bearbetning av två kamaxelöverfall som var knäckta. Det går att köra hundrades precision även i gamla maskiner. :)


 
Jag fick lära mig tidigt att ska jag ha nåt får jag ordna det själv, snål farsa som troligen spelade bort en hel del, fattig mamma som var hemmafru och knappt fick matpengar så där nånstans lades grunden. Dessutom nedvärderade farsan alla utom han själv och jag gjorde enligt honom bara halvfabrikat men han var inte så smart själv så när jag körde om honom inom teknik och maskin och motorreparationer så hånade han mig men det hade han inget för då han gjorde bort sig rejält flera gånger. :devil:

Sen har det bara fortsatt, det har varit "gräv där du står och skapa med det du hittar" och det är jag tacksam över att jag kan och kan jag vara en källa till kreativitet för andra så är jag bara glad för jag resonerar som så att ingen är för dum för att lära sig. :)

Min maskinverkstad som är ganska omfattande är mestadels räddad från skroten och verktyg, fixturer och annat special tillverkar jag själv, här är ett specialjobb, skarvning av avkörd kamaxel till en Renault Kangoo och gjutning samt bearbetning av två kamaxelöverfall som var knäckta. Det går att köra hundrades precision även i gamla maskiner. :)


Det är ju alldeles fantastisk att du har lyckats vända en sån svår uppväxt till att bli kreativ och självförsörjande. :)
Det är en enorm styrka.
Skönt att slippa vara beroende av andra också, antar jag! ;)
 
Det är ju alldeles fantastisk att du har lyckats vända en sån svår uppväxt till att bli kreativ och självförsörjande. :)
Det är en enorm styrka.
Skönt att slippa vara beroende av andra också, antar jag! ;)
Ja det är en enorm styrka att vara oberoende men jag vet att skulle nåt krisa eller jag behöver hjälp med nåt så har jag vänner som ställer upp med både handkraft och allsköns entreprenadmaskiner. Dom har i sin tur vänner som har vänner som på ett eller annat sätt fått hjälp av mig så mitt kontaktnät är milt sagt "ganska" omfattande. Strax före semestern levererade jag en borrbussning med specialmått åt en entreprenadverkstad och ofta är det snabba puckar när dom kört fast, den svarvade jag medans killen åkte från verkstan i Norrköping och hit annars hade han fått vänta till efter semestern bara för att verkstäderna var överbokade. Priset för den? Tja, behöver jag nån stålkvalitet och material så är det bara att hojta så kommer det. :) Sen har jag en gammal kompis som har skrot och rivningsfirma, han sponsrade mig med blivande bostadscontainern. Vi hjälper varann när det behövs. :)
 
Hål nummer 2 blev inte nåt rekord då jag hittade 30 cm betongskrot 20 cm under matjorden, sen under betongskrotet hamnade jag i en soptipp och då gick borröret av. Nu är det förstärkt så det tål misshandel och hålet ska bara bottnas ur och finriktas när plintröret sätts i, borrningen gick sakta men bra. Marken annars består av siltlera och du @athena-arabians borde veta hur kul det är att hantera med maskin.

Jaja, det går iallafall framåt nu igen. :)
 
Hål nummer 2 blev inte nåt rekord då jag hittade 30 cm betongskrot 20 cm under matjorden, sen under betongskrotet hamnade jag i en soptipp och då gick borröret av. Nu är det förstärkt så det tål misshandel och hålet ska bara bottnas ur och finriktas när plintröret sätts i, borrningen gick sakta men bra. Marken annars består av siltlera och du @athena-arabians borde veta hur kul det är att hantera med maskin.

Jaja, det går iallafall framåt nu igen. :)
Kul läsning med dina lösningar.
Heja!
Och jag som tycker jag är duktig när jag försöker lära mig att meka min bil själv.
Vet i alla fall hur man felsöker och byter en kardan, underhåller bromsar, felsöker via felkoder och lite en del annat.
Som tur är mekar maken tåg till vardags så han kan ju hjälpa att lösa en del problem..
 
Du är verkligen en inspiration då det gäller återbruk och kreativa lösningar!:bow:
Kreativitet föds genom motgångar och fattigdom och återbruk kommer också av fattigdom. Allting är en vilja att få saker att gå framåt och jag har aldrig sett problem utan bara lösningar, har väl nån diagnos kan jag tänka. :p
Hydraulmotorn förresten som driver borren kommer från en skrotad plastformspruta, man ska inte slänga nånting. :D

@Cattis_E, jag såg när vi träffades att du var en "doer" som bara gör saker utan att bry dig om dom som tycker "nä det kan väl inte du", rätt eller,,,,,,,rätt? ;) Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du skrev "idag ska jag byta topplockspackning" eller nåt liknande. :D Meka är inte svårt, det svåra är att få tummen ur ibland bara, det erkänner jag villigt. Man kan allt man vill och idag när nätet och tuben finns så är det lättare än någonsin, "på min tid" fanns bara bibblan men det var inte så bara, när jag var 12-13 år så visste jag i detalj hur ett kraftverk fungerade och hur man lindade och beräknade elprylar, ett intresse som jag har kvar än fast nu gäller det microelektronik och energiframställning från solen.
 
Jag såg när vi träffades att du var en "doer" som bara gör saker utan att bry dig om dom som tycker "nä det kan väl inte du", rätt eller,,,,,,,rätt? ;) Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du skrev "idag ska jag byta topplockspackning" eller nåt liknande. :D Meka är inte svårt, det svåra är att få tummen ur ibland bara, det erkänner jag villigt. Man kan allt man vill och idag när nätet och tuben finns så är det lättare än någonsin, "på min tid" fanns bara bibblan men det var inte så bara, när jag var 12-13 år så visste jag i detalj hur ett kraftverk fungerade och hur man lindade och beräknade elprylar, ett intresse som jag har kvar än fast nu gäller det microelektronik och energiframställning från solen.

Min mamma brukar säga (det kommer nog från morfar) att vill man ha något gjort får man göra det själv..
Det är väl kanske inte sant för bilarna, för det kan man ju lämna in.
Förresten ska vi byta vägg på min transport nästa vecka. och naturligtvis så köpte vi bara en skiva och ingen dyr originalvägg.
Ska dock inte ta åt mig all ära. Maken är nog mer "doer" än jag. Skulle ha svårt att klara det själv en del av det hela.
Men att i alla fall kunna felsöka bilen när han är på vift är ju praktiskt.
 
Kreativitet föds genom motgångar och fattigdom och återbruk kommer också av fattigdom. Allting är en vilja att få saker att gå framåt och jag har aldrig sett problem utan bara lösningar, har väl nån diagnos kan jag tänka. :p
Hydraulmotorn förresten som driver borren kommer från en skrotad plastformspruta, man ska inte slänga nånting. :D

@Cattis_E, jag såg när vi träffades att du var en "doer" som bara gör saker utan att bry dig om dom som tycker "nä det kan väl inte du", rätt eller,,,,,,,rätt? ;) Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du skrev "idag ska jag byta topplockspackning" eller nåt liknande. :D Meka är inte svårt, det svåra är att få tummen ur ibland bara, det erkänner jag villigt. Man kan allt man vill och idag när nätet och tuben finns så är det lättare än någonsin, "på min tid" fanns bara bibblan men det var inte så bara, när jag var 12-13 år så visste jag i detalj hur ett kraftverk fungerade och hur man lindade och beräknade elprylar, ett intresse som jag har kvar än fast nu gäller det microelektronik och energiframställning från solen.
Jag håller med dig! :)
Många med mycket pengar köper dyra designgrejer och får det snyggt eller välklätt, men inte särskilt kreativt.
Jag brukar säga själv att har man massor med pengar skulle man nog tappa en del kreativitet.
Det blir en utmaning att fixa något av det man har. Sen kommer man på fler grejer ju mer man gör. Och så lär man sig en massa och så rullar det bara på sen.
Jag föredrar numera återbruk och kreativa lösningar framför design. Har man gjort det själv är det extra kul.
 
Jag håller med dig! :)
Många med mycket pengar köper dyra designgrejer och får det snyggt eller välklätt, men inte särskilt kreativt.
Jag brukar säga själv att har man massor med pengar skulle man nog tappa en del kreativitet.
Det blir en utmaning att fixa något av det man har. Sen kommer man på fler grejer ju mer man gör. Och så lär man sig en massa och så rullar det bara på sen.
Jag föredrar numera återbruk och kreativa lösningar framför design. Har man gjort det själv är det extra kul.

Eller så får man både design och återvinning med en särbo som kan göra fantastisk svetskonst av skrotmetall :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp