Propulsion

Jag kanske missuppfattar ditt inlägg nu men om Proppen aldrig blivit nervsnittad hade han eventuellt aldrig tävlat med bra resultat och således aldrig använts till avel.... är dessa avkommor verkligen så bra som man trodde när man använde ochbetalade för en topphingst?

Hans talang för att trava snabbt är ju inte påverkad av nervsnittningen. Däremot finns det frågetecken tycker jag om hållbarheten. De måste ju ha nervsnittat av en anledning. Anledningen måste ju ha varit att han av någon anledning hade ont någonstans. Så hans avkommor är kanske grymt snabba, men är de hållbara så att de kan få visa sin snabbhet? Det där blir mer av en chansning med en nervsnittad hingst tänker jag.
 
Hans talang för att trava snabbt är ju inte påverkad av nervsnittningen. Däremot finns det frågetecken tycker jag om hållbarheten. De måste ju ha nervsnittat av en anledning. Anledningen måste ju ha varit att han av någon anledning hade ont någonstans. Så hans avkommor är kanske grymt snabba, men är de hållbara så att de kan få visa sin snabbhet? Det där blir mer av en chansning med en nervsnittad hingst tänker jag.

Jag har försökt googla men hittar inte men har för mig att jag läst någonstans att Proppen hade dåliga resultat i USA innan han nervsnittades och sen började vinna?. Jag kan ha fel för nu hittAar jag inte hans resultat från usa
 
Jag har försökt googla men hittar inte men har för mig att jag läst någonstans att Proppen hade dåliga resultat i USA innan han nervsnittades och sen började vinna?. Jag kan ha fel för nu hittAar jag inte hans resultat från usa
Jag tror han hade sju mediokra resultat innan nervsnittningen och seda två eller tre bra resultat efter innan han såldes
Första starterna i Sverige gick han med järnskor och sulor kommer jag ihåg och hängslen
 
Jag tror han hade sju mediokra resultat innan nervsnittningen och seda två eller tre bra resultat efter innan han såldes
Första starterna i Sverige gick han med järnskor och sulor kommer jag ihåg och hängslen
Förlåt helt OT fråga, men vad innebär hängslen på en travhäst? (Gissar att det inte alls är som bilden jag fick i huvudet...)
 
Hört både de ena och de andra om de där 😳 Har en närstående som är jätte engagerad i trav Sverige på olika vis och därför träffar många olika människor. Vad jag tror de väntar på nu är att alla auktioner ska bli klara då Proppens 1 åringar säljs där. Med andra ord innan kriterieakutionen är över så kommer de inte säga ett knyst. Nu har jag inte kollat om de är någon proppen unge anmäld dit men de antar jag och just ja sen kommer ju Åbys också så njaaa locket på 💩 En dag spricker bubblan för ett visst stall och tror inte de är lika roligt längre då tyvärr.
Tror inte jag
Däremot vet de nog inte hur de ska hantera alla resultat och prispengar.

Jag tror nog stall zet3 överlever detta.
Deras framtid hänger inte på Propulsion
 
Tror inte jag
Däremot vet de nog inte hur de ska hantera alla resultat och prispengar.

Jag tror nog stall zet3 överlever detta.
Deras framtid hänger inte på Propulsion
Kanske de kanske men de kommer slå hårt ändå och svensk travsport har just nu en stor förtroende kris. De med de sagt så är de ju så att varför ska vi låta vissa människor fuska och andra inte. Hade ST vart smarta hade de vart snabba med de här och samtidigt sagt lite mer om de. De tappar förtroende.
 
Kanske de kanske men de kommer slå hårt ändå och svensk travsport har just nu en stor förtroende kris. De med de sagt så är de ju så att varför ska vi låta vissa människor fuska och andra inte. Hade ST vart smarta hade de vart snabba med de här och samtidigt sagt lite mer om de. De tappar förtroende.

Varför skulle det slå hårdare för beslutet kommer i säg oktober än om det kommit igår eller I juli?
 
Varför skulle det slå hårdare för beslutet kommer i säg oktober än om det kommit igår eller I juli?
De spelar väl ingen större roll när de kommer men de drar ju med sig en bismak vad de gäller Stall Zet i vilket fall.

Och tror de hade varit bättre att snabbt bara se till att beslutet kom för att skapa lugn desto längre man drar ut på de desto mer konspiratoriska tankar kommer upp hos folk.
 
Och vad de gäller den här historien kan man vrida och vända på den i alla möjliga lägen de är ändå en skandal och kommer att pratas on de länge oavsett vad ST kommer fram till.
 
De spelar väl ingen större roll när de kommer men de drar ju med sig en bismak vad de gäller Stall Zet i vilket fall.

Och tror de hade varit bättre att snabbt bara se till att beslutet kom för att skapa lugn desto längre man drar ut på de desto mer konspiratoriska tankar kommer upp hos folk.

Jo, om de nu drar på beslutet. Men jag tror inte de gör det. Utan jag tror de har ett elände just med att lösa alla snöbollseffekter. Det är miljoner i prispengar som hamnat fel, och sen då som jag skrev de som inte kvalade men skulle gjort det osv. Hur löser man det etc.

Dvs det handlar inte "bara" om att besluta att retroaktivt diskvalificera Propulsions resultat. Utan det verkliga jobbet och nöten att knäcka är effekten av det för alla ekipage I alla lopp osv.

Så jag tror inte de dröjer med beslutet faktiskt.
 
Och vad de gäller den här historien kan man vrida och vända på den i alla möjliga lägen de är ändå en skandal och kommer att pratas on de länge oavsett vad ST kommer fram till.
Där är vi helt eniga. Det är liksom ett misstag som inte skulle få hända. Som hände - och med en extremt framgångsrik och vinstrik häst. Dessutom "hände det" I flera år.

Det kommer alltid vara en enorm skandal, och den hittills största inom travsporten. Förhoppningsvis kommer den för alltid vara den största skandalen med...

Men jag kan fortfarande inte se att tidpunkten för beslutet påverkar något, just för all info och all bevis redan är ute. Och om de inte SKA skapa en ännu större skandal kan ST bara fatta ett enda beslut. Vilket alla insett.

Det är hur de ska hantera följdverkningarna av beslutet som är frågetecknet och det som väntas på..

Där är jag fö förvånad över ägaren. Om det envisa dividerandet om att hästen har full känsel i hovarna eller ej. Det är liksom inte relevant alls. Det relevanta är om hästen är nervsnittad eller ej, och där råder ju ingen tvekan.
 
Hans talang för att trava snabbt är ju inte påverkad av nervsnittningen. Däremot finns det frågetecken tycker jag om hållbarheten. De måste ju ha nervsnittat av en anledning. Anledningen måste ju ha varit att han av någon anledning hade ont någonstans. Så hans avkommor är kanske grymt snabba, men är de hållbara så att de kan få visa sin snabbhet? Det där blir mer av en chansning med en nervsnittad hingst tänker jag.

Hur menar du "inte påverkad av nervsnittningen?"

Mina tankar går i stil med: om jag varit stoägare och betäckt med denna topp-hingst för xxxxx antal tusen kronor men sedan efteråt får reda på att hingsten sprungit "dopad" under hela sin karriär sedan den kom till Sverige.... vad är mitt blivande föl då värt, i mina och andras (ev köpare) ögon
 
Jo, om de nu drar på beslutet. Men jag tror inte de gör det. Utan jag tror de har ett elände just med att lösa alla snöbollseffekter. Det är miljoner i prispengar som hamnat fel, och sen då som jag skrev de som inte kvalade men skulle gjort det osv. Hur löser man det etc.

Dvs det handlar inte "bara" om att besluta att retroaktivt diskvalificera Propulsions resultat. Utan det verkliga jobbet och nöten att knäcka är effekten av det för alla ekipage I alla lopp osv.

Så jag tror inte de dröjer med beslutet faktiskt.
Jag håller med dig, jag tror att det handlar om att de måste komma till ett beslut som så många som möjligt kan acceptera. Så att det inte blir en massa överklaganden och annat skräp.
Sen får man nog också väga in att det verkar klarlagt - om det inte kommit fram några nya uppgifter om det sen i somras när detta var nytt (har inte orkat leta reda på mer info) - att ägare och tränare varit ovetande om detta. Det har alltså inte varit något avsiktligt fusk, utan det finns bara förlorare i detta.
 
Jag har för mig att ST visste om nervsnittningen och ändå lät hästen starta elitloppet.(kvala)
De hade ju varit ute med en veterinär tidigare.

Nu spekulerar jag hej vilt :D men jag funderar på om ST lät hästen starta i hopp om att han inte skulle gå vidare för detta skulle ev bli hans sista start och så kunde man låtadetta rinna ut i sanden för att rädda sitt eget skinn, ingen skulle behöva få reda på det....

Och det är väl också där varför detta tar sådan tid. ST måste komma på bra svar till hur det kunde bli såhär...
 
Jag har för mig att ST visste om nervsnittningen och ändå lät hästen starta elitloppet.(kvala)
De hade ju varit ute med en veterinär tidigare.

Nu spekulerar jag hej vilt :D men jag funderar på om ST lät hästen starta i hopp om att han inte skulle gå vidare för detta skulle ev bli hans sista start och så kunde man låtadetta rinna ut i sanden för att rädda sitt eget skinn, ingen skulle behöva få reda på det....

Och det är väl också där varför detta tar sådan tid. ST måste komma på bra svar till hur det kunde bli såhär...
ja de är sant att ST har vetat om de en längre tid tror till och med de var 1 år innan de ens kom på tal efter i elitloppet i media då de hade skickat ut en veterinär för att kolla hästens känsel. Som sagt från början trodde väl jag personligen inte att stall zet hade någon aning nu tycker jag bara de luktar illa om alltihopa men de får visa sig.
 
Som jag förstått det visste ST eller Zet inte om det. Men det gick rykten för ett år sedan. Då kontrollerades hästen av veterinär och bedömdes ha normal känsel. Varför ryktena avfärdades. Haken är att ingen kollade med USA. Dvs ryktet gick, bevisen fanns tillgängliga i USA och ev i papper ST hade men inte lusläst. Och man nöjde sig med att kontrollera hästens känsel.

Antagligen för att ingen kunde tro det kunde stämma.

Och det är också där, när de nås av ryktet men inte kontrollerade noga och i dokument samt med USA som ST för alltid kommer ha svårt att förklara sig och den verkliga skandalen börjar.

Sen var det antagligen så otänkbart för alla att hästen officiellt och bevisligen var nervsnittad och det fanns officiella dokument på det, att de därför istället kollade hästen och sen avfärdade ryktet. Men det blev extremt galet - just för att det fanns så tydliga officiella bevis.
 

Liknande trådar

Hemmet Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 578
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Någon här som fått stämningsstabiliserande läkemedel utskrivet utan diagnos eller i väntan på utredning? Vad fick ni utskrivet och för...
2
Svar
30
· Visningar
1 252
Senast: MiniLi
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
467
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp