Protein brist!!??

A

Amelia

Min fasters häst går bara i hagen med föl vid sidan och dräktig på nytt...Hon är aldrig riden eller ens så mycket gjord med överhuvudtaget....MEN, hon ser ut som ett hustak över rygg och kors...Jag har hört att när de ser ut så så handlar det oftast om protein brist, stämmer det???
Sen har jag också hört att hästar som bara går och skrotar och som får bra mat ska vara runda och goa,, jag menar det borde ju inte se ut så här bara för att de inte gör något?! Mitt sto som också bara skrotar, är i mycket fint hull och harr nästan mer muskler över rygg och rumpa än vad de ridna hästarna har :confused:!!!!
Tillbaka till fasters sto :smirk:....Vad kan konsekvenserna bli på fölet och fostret om stoet får dåligt med proteiner?? Om det nu är därför hon ser ut så här...
 
Låter som solklar proteinbrist.

vad som händer med stoet är att hon blir mager, vad gäller fostret så kan det inte utvecklas som det ska. Går det tillräckligt långt kastar hon fostret.

vad gäller fölet som diar så kan det inte växa och utvecklas som det ska och risken är ganska stor det kommer följa med henne hela livet, dvs hon kommer inte bli lika "hållbar" t ex som om hon utfodrats rätt. Protein är en MYCKET viktig byggsten hos unga individer!!!
 
Aaa, det var det jag tänkte.....Jag har försökt att säga det till henne,,, men jag är ju yngre och vet inget :smirk:...Fölet som hon har nu ser väldigt frisk och välutvecklad ut men man vet ju inte hur det ser ut "inuti"...Sen är jag väldigt orolig för fostret :mad: :crazy:
Är det lusern som borde till eller är det något annat tillskott, jag har hört mycket bra om soja, kan det vara något....Jag behöver så mycket fakta som möjligt så att hon kanske lyssnar på lilla okunniga mig :mad:
Tack för ditt svar :bow:
 
Lusern räcker INTE när bristen är så tydlig. Har inte hästen blivit stödfodrad alls?? :eek: Jag tycker att du ska kontakta en agronom, ngn på Granngården kanske. Och låta denne räkna foderstaten. En fullständig höanalys är ett absolut måste.

Ett digivande sto i din fasters hästs storlek behöver omkring 1100 SMRP. 1 kg lusern innehåller 105 SMRP. Så det räcker inte till. Krafft Breed OCH Protein bör vara lämpligt att tillföra hästen. Även hö utav bra näring- 60-70 SMRP helst.

Bra att du uppmärksammat detta, för fölet och fostret kan ta enorm skada!! Men hästmamman också, hon har säkert dratt på sig bristsjukdomar vid det här laget.. :crazy: :(
 
Det kan vara så att stoet ger ALLT till fölet. Och att det är därför hon faller ur, och att fölet faktiskt klarar sig rätt bra ÄN 8det går ju inte hur länge som helst)

Vad man ska ge för tillskott beror egentligen helt på vad höanalysen säger... Dvs hur höets värden är, och hur mkt hö hon får, sen får man räkna utefter det.

men soja och lucern är mycket riktigt proteinrika fodermedel, så där har du helt rätt. Men vad och hur mycket man ska ge beror på hästens behov och vad höet har för värden.

Om man ska lägga på någoting i "blindo", dvs man har ingen analys och hästens ägare är inte intresserad att analysera heller, så skulle jag lägga på lucern.

men det är förbaskat vanskligt egentligen, just när de ger di och/eller är dräktiga (nu är hon ju lågdräktig tack och lov och då är det inte lika kinkigt som om hon vore i slutet av dräktigheten) så är det ju viktigt att alla kvoter är rätt etc. Det du stoppar i stoet påverkar ju mjölken, och ger du stoet fel balans mellan kalcium och fosfor får ju mjölken fel balans, och det påverkar det diande fölet och kan ställa till otrevligheter.

Så, vad hästägaren borde gör är att ta en analys på höet, både avseende näringsvärden och mineraler. Och sen utefter analyssvaret räkna ut korrekt foderstat. Men om man låter ett digivande sto få proteinbrist så är väl risken att man tycker analyser och uträknade foderstater är trams. Och som sagt, då skulle jag lägga på lucern, eftersom det faktiskt är ett grovfoder, och överskott och för höga kvoter är inte lika stor fara om de kommer från grovfoder som om det kommer från kraftfoder.

Så kan du, få henne att analysera sitt hö (eller om de har hösilage) och sen räkna ut en korrekt foderstat. Går inte det så försök iaf få henne att stödfodra stoet med lucern.

Lycka till =)
 
Problemet är väl att sådana där människor (som låter sina hästar få sådana solklara brister, och dessutom inte bryr sig om det växande fölets behov) tenderar att tycka analyser ät trams.

och då är det ju minst risk att ställa till rejäl oreda att lägga på lucern..

Jag vetesjuttom om jag skulle våga lägga till t ex soja på känn.. fast å andra sidan, jag skulle aldrig hamna i den där situationen..så jag ska nog inte uttala mig om vad jag skulle gjort =)
 
Jag har inte rekommenderat soja heller ju. :cool: Jag förstår vad du menar, jag säger bara vad hästen behöver, men i vilka mängder vet jag ju inte, bara att lucern inte räcker till- men att börja med lucern är ju en bra idé. Mkt kalcium, är ett grovfoder samt ganska mkt protein. :)

Synd att vissa inte kan utfodra sina hästar rätt, förbaskade korkskallar(nu var jag snäll)! :devil:
 
Tack så jätte mycket för era svar :bow: :bow:

Det första jag kan göra är att skriva ut den här tråden till henne (om det är oki för er ;)) och se att det inte bara är jag som tycker att det är VÄLDIGT fel.....Hoppas hon lyssnar då :mad: :smirk:
Hur kan bristsjukdomar yttra sig? Är det något man kan se tillslut eller är det "bara" invändigt?? Säkert en svår fråga men man lär så länge man lever och jag vill öka på mitt kunskapsförråd ;)
 
För mig får du skriva ut den, jag står för varje ord =)

Bristsjukdomarna kan både visa sig, och vara "dolda". Saker man kan se är t ex att de rätar upp sig i kotorna (pga felaktig mineralbalans t ex). Men när de rätar upp sig så har det gått ganska långt.

Andra saker som inte syns men kan ställa till rejäla problem sedan är urkalkning av skelettet (ger mindre hållbart skelett), störningar bentillväxten och tillväxtzonerna som kan ge defekter i lederna, ledbroskproblem OCD (lösa benbitar) etc, att IMMUNFÖRSVARET inte utvecklas som det ska. Och generellt sämre hållbarhet överlag (både senor, leder och skelett).

Egentligen kan man göra listan på otäckheter som kan hända hur lång som helst, och de mesta syns inte förrän det är åt helsike för sent.

Men TILLSLUT märker man allt...fast då kan hästen vara 10 år och utdömd..
 
Jodå det är väl okej, förbaskade korkskalle är ju inte alltför hårt uttryckt. :cool: Men blir så besviken när folk inte tar ansvar för att lära sig om hästens utfodring, utan låter hästar få sådana här brister, vilket jag klassar som vanvård eftersom hästen inte får den mat den behöver..
 
Tack, då har jag lite underlag ;)
Det var ju inte dåligt vad brister kan göra :eek:....Tur att man har analys och en väluträknad foderstat :smirk:.....Förstår inte varför det är så svårt för folk att ta sitt ansvar :confused:
 
Tack tack :)

Var inne och tittade på din sida förresten....Jätte fin, ska lusläsa den snart.....Precis vad som behövdes :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 417
Senast: Ajda
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 720
Senast: Bonica
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp