Bukefalos 28 år!

Proteinförgiftning, vilken mängd?

pinky

Trådstartare
Läste tråden om överutfodring av protein, och undrar om nån vet HUR mycket för mycket protein man kan ge innan hästen faktiskt blir förgiftad.
Sker det vid en viss mängd, eller hänger det ihop med kvoten mellan protein och energi? Det pratas om att protein från grovfoder är i princip ofarligt, men är det det i "oändlighet"? Dvs om man har ett grovfoder med skyhögt proteinvärde, låg MJ och dessutom ger hästen kraftfoder, det kan ju faktiskt hända om man inte analyserar... :confused:

Jag känner mig lite vilsen, hjälp! :)
 
Kommer proteinet från grovfodret är det liten risk för förgiftning, kommer det däremot från kraftfoder typ soja är det mindre bra.

Tecken på för mycket/fel sorts protein kan vara skorvor (proteinutslag) i pälsen och tjocka ben, men dessa symptom kan också dyka upp om man byter foder för snabbt.

mvh Jessica
 
Hur ser en skrova ut? Min häst har något knepigt i pälsen, som små sårskorpor.

Hon står på en kvot på 7,3 (8 kg hö & 1,5 kg havre). Bör jag försöka lägga henne lägre? Då måste man nästan gå på olja och eller müsli. Betfor verkar hon inte må så bra av.
 
Det kan vara "proteinutslag" men det kan också vara att ett foderbyte har gått för fort. Vissa hästar får ju utslag av att komma ut på bete för fort, men de utslagen går ju över efter ett tag.

Om du har så hög kvot på höet kanske havren är onödig?!?

Vill hon inte äta halm, det kan sänka kvoten? Eller varför inte höja höet och sänka havren till ca ett halvt kg. :idea: Protein från grovfoder är ju så mycket snällare mot hästen.

mvh Jessica
 
Små skorvorna låter mer som regnskållor tycker jag. De kommer sig av bakterier, inte fodret.
 
Men min häst får sådana på ett par, tre ställen vid i princip varje foderbyte.

mvh Jessica
 
Jag får inte i henne mer hö, då lämnar hon. Men idag åt de lunch inne och hon var klar snabbast av alla, så jag misstänker starkt att hon får i sig mer än sina beräknade 8 kg. Samt att min gamling som tuggar långsamt inte får sin del i hagen.

De står på torv, men eftersom hon inte vill äta mer hö så borde inte heller halm vara så intressant, eller?

Jag tycker också att det skulle vara konstigt om det berodde på proteinet, men jag hajade till när jag läste det där om skorvorna. Så vansinnigt hög är ju inte kvoten, och särskilt mycket kraftfoder tycker jag inte heller att hon får.

De förra ägarna hade henne på 8 kg (oanalyserat) hö och 2,5 kg havre. Jag ändrade direkt till 9 kg hö och 1,5 kg havre, men fick dra ner till 8 kg hö eftersom hon lämnade så mycket. Hon är fin i hull (kunde egentligen ha lite mer, men är inte för smal). Väldigt pigg att rida, men inte för varm i huvudet. Allt sånt talar alltså för att hon får lagom mycket.
 
Då är det säker bytet av hö som orsakat det, eller så är det regnskållor som Magdalena föreslog.

Det är nog bara att avvakta och kolla så det inte blir värre.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 754
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp