Bukefalos 28 år!

Proteinkänslig?

Kalaspinglan

Trådstartare
En fråga; på vilka sätt kan en proteinkänslighet ge sig uttryck på en hund? Min hund kliar sig periodvis onormalt mycket vid höger öra (så det blir små sår ibland), men skakar inte alls på huvudet och har sig som om han skulle ha skabb eller öroninflammation. Ibland är han också en aning rödare om örat. Hans tandkött är också helt normalt och verkar inte dålig på något sätt. Uppfödaren gissade på att han kanske skulle vara överkänslig mot protein.

Jag har läst på ett annat forum (usch och fy för mig som är ute och snurrar på andra sidor! *L*) att vissa inte alls tror att hundar är känsliga för protein utan att det beror på vete??!

Vad säger ni?

Pinglan
 
Senast ändrad:
Sv: Proteinkänslig?

Proteinkänslighet är inte så vanligt.

Hundar kan reagera på något ämne i fodret (även protein, naturligtvis), men det är ofta soja eller vete som är de vanligast orsakerna.
Eller att det animaliska proteinet är av dålig kvalité.

Reaktionen kan vara klåda, men även svamp i ljumskar, armhålor, mage, tassa. Även denna med viss klåda.

Du tror inte denna klåda har med hans tidigare öronproblem att göra?
Jag tycker det verkar mycket troligare.

Hur länge spolade du med Epi-Otic?

En kur brukar vara 1 gång/dag i en vecka och därefter varannan dag i en vecka.

Man kan inte se ner i ett hundöra utan instrument.
Det kan finnas irriterande sekret längre ner i hörselgången.
Oftast är detta ofarligt vax, fast i lite för stor mängd.

Om han inte ömmar ut med hörselgången under örat, eller luktar illa från örat tror jag att det kan vara lämpligt att prova full kur med örontvätt.

Skölj även det andra örat, men kanske bara var annan dag under den första veckan och var tredje dag under den andra veckan.
 
Sv: Proteinkänslig?

Säger som Rose, proteinöverkänslighet är *mycket* ovanligt. Desto vanligare att hundar reagerar på gluten/vete/soja. Men då blir det snarare en allmän klåda över kroppen.

Tror inte heller att överkänslighet skulle sätta sig i ett öra. Mer troligt att han fått in nåt skit i örat. Kolla med veterinär först och främst som kan titta ända ner!
 
Sv: Proteinkänslig?

Som de andra sagt - proteinöverkänslighet är ovanligt. Foderallergi överlag är väldigt ovanligt och mycket ovanligt hos hundar under ett år.

Jag har själv haft valpar som fått klisymptom efter ett tag när de flyttat och i de fallen har det varit en försvagning i immunförsvaret eller brist på AD-vitamin = mycket vanligt hos valpar vid t ex miljöombyte. Detta har försvunnit vid rätt behandling.
Ett tips är att ge polarolja i fodret, finns i djuraffären. Helt ofarligt och innehåller A och D vitaminer.

Vad du absolut inte ska göra är att låta någon veterinär sätta in olika mediciner i första laget - hade en valpköpare som lät sin veterinär sätta in antibiotika, kortison och expot samtidigt och denna hunds immunförsvar blev helt förstört.
 
Sv: Proteinkänslig?

Nu är ju inte protein bara ett ämne, utan protein är uppbyggd i 20 tal aminosyror...så det vore högst otroligt att man skulle veta vilket slags protein det handlar om ;-)...Säger som de andra...åk och kolla öronen hos veterinären. Det är inte alltid man ser i öronen vad som felar, det kan ju sitta så djupt så du inte ser med blotta ögat.
 
Sv: Proteinkänslig?

Tack för era svar..

bortsett från min lilla valps öron, finns proteinkänslighet och i sådana fall - hur yttrar det sig?

Angående öronen har vi gjort rent en gång i veckan och det har blivit jättebra. Han varken luktar illa ur öronen eller kleggar igen som han gjorde tidigare. Det är därför jag blev lite förvånad när han började klia sig igen...

Pinglan
 
Sv: Proteinkänslig?

Han kan ju ha fått öronskabb eller nåt, åk till vet och kolla för säkerhets skull.

Proteinallergi skyllde man mycket klåda förr, säkert därför din uppfödare tror det är nåt sånt. Nuförtiden vet man hur otroligt ovanligt det är, men gamla "sanningar" sitter hårt fast. T.o.m. så att vissa veterinärer fortfarande kallar det proteinallergi när de eg inte vet vad hunden lider av! Men å andra sidan kan de sälja sina dyra foder...
 
Sv: Proteinkänslig?

Hej Zoya!
Tack för ditt svar. Jag ska genast bege mig ut och shoppa polarolja och testa det. Jag är väldigt försiktig med mediciner både till mig själv och mina djur. Har tyvärr också erfarenhet av att veterinärer sätter in behandling "i onödan".
Pinglan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 156
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Då min förra hund led av diverse problem, och därför fick sluta sina dagar för tidigt, så är jag numera nojjig för minsta lilla sak. Min...
Svar
6
· Visningar
1 455
Senast: pepp
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 509
Senast: Luleå
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp