Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Proteinrikt hö...

Black

Trådstartare
Är det någon som vet något kraftfoder som inte innehåller så mycket proteiner? Jag har ett hö med väldigt mycket proteininnehåll och hur jag än räknar och trixar med foderstaten så sticker proteinet upp väldigt mycket.
Är det någon som har något tips på hur man kan göra?
Stämmer det man alltid har hört att det inte gör så mycket med extra proteiner så länge det kommer från grovfodret?
Tacksam för svar!
:banana:

N

Nina83

Det gör inget med proteinöverskott från grovfodret.

Olja, havre, betfor, krafft grund, fibergi bas/låg (osv..) är alla foder som passar bra till ett grovfoder som redan har täckt hästens proteinbehov. Du ska välja det av dessa krafftfoder som kompletterar mineralbehovet bra.

Prcis som Nina skrev så gör det inte så mycket om överskottet kommer från höt. Men vill du sänka kvoten kan du förutom det vanliga betfor och olja även ge majs, som är ett mycket bra foder som ofta glöms bort.

M

Moniq

Vill man ha några pellets som "skramlar" i krubban så innehåller ju Krafft Ponny inte så mycket protein.

För två år sedan hade jag enorma proteinvärden i hösilaget men lågt med energi, just för det hösilaget blev foderstaten skaplig med majsflingor och lite Krafft Ponny toppat med majsolja.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6463 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
806
  • Artikel
Dagbok Har tänkt mycket på min pappa senaste tiden. Tror det är att det varit fars dag, att han fyller år snart och dessutom corona och tanken...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 800
Övr.Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
31
· Visningar
3 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar