Prova på galopp på bana

Wembley

Trådstartare
Var kan man som vuxenryttare prova på galopp med en vanlig allroundhäst? Finns möjligheten? Gärna med en tränare och tillsammans med andra glada amatörer. Häst och ryttare gillar att galoppera! Vi bor i Västsverige, någon som vet? Vilken utrustning krävs? Tacksam för tips! :bow:

Sv: Prova på galopp på bana

på måndagar får man rida med sin häst på täby galopp. vet inte hur jägers å göteborg har det.

Sen så skulle jag kanske inte ställa upp i något "ridhästamatörlöp" på en galoppbana där hästen inte är van att gå, det är som att be om en skada....

Att testa "riktig" galopphäst är nog betydligt svårare!

Tack! Tanken är inte att tävla. Att galoppträna under organiserade former för att bygga upp kondition på häst/ryttare, tror jag inte är skadligt. Naturligtvis får man som med all typ av träning starta försiktigt. Fler tips? Någon som har erfarenhet av att vara med på galoppträning med ridhäst?

tyvärr finns det de som tror att man kan gasa 1-2 varv på en vanlig häst... de är inte vana vid så djupt underlag osv... + att de inte tänker på att ett varv är 1600meter...

men du verkar klok :)

Fast hur många ryttare orkar det:confused: Det känns ju rejält i benen....

Ts: Du kan väl galoppträna i syfte att bygga kondition på andra ställen än galoppbana:confused: För det behöver inte hästen springa så himla fort.

Fast hur många ryttare orkar det:confused: Det känns ju rejält i benen....

Ts: Du kan väl galoppträna i syfte att bygga kondition på andra ställen än galoppbana:confused: För det behöver inte hästen springa så himla fort.

I min del av Sverige är underlaget att galoppera på inte det bästa (= lera!). Vi har varit och tränat galopp på gräs tidigare, men har ca 2 tim till bra underlag. Både jag och hästen skulle tycka det var roligt att prova på att rida på en riktig bana. Jag rider med omdöme och vill gärna ha med en tränare som kan ge lite råd.

Jag har ridit några gånger på Täby med ridhäst och det var verkligen roligt - och jobbigt! Med nuv häst cantrar/intevalltränar jag på grannens travbana, men det är en helt annan sak..

tyvärr finns det de som tror att man kan gasa 1-2 varv på en vanlig häst... de är inte vana vid så djupt underlag osv... + att de inte tänker på att ett varv är 1600meter...

men du verkar klok :)

Jag kan tänka mig att det finns sådana ryttare.

Vi var och tränade för en galopptränare på gräs ett par gånger i somras och tyckte att det både var roligt och givande.

Hästen fick bra vitsord vad gällde kondition, men naturligtvis rider vi med omdöme om/när det blir aktuellt. Är medveten om att underlaget är annorlunda. Bl a skall man inte rida med benskydd på bana förstod jag, för att undvika onödigt skav.

Det blev visst dubbelt, förlåt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit några gånger på Täby med ridhäst och det var verkligen roligt - och jobbigt! Med nuv häst cantrar/intevalltränar jag på grannens travbana, men det är en helt annan sak..

Roligt, kan tänka mig att det känns i benen och att det även är jobbigt konditionsmässigt för ryttaren :) Berätta gärna mer, nyfiken :)

Hej du kan kontakta Göteborg Galopp om du ev. bor i närheten av den banan och ta reda på vilka tider som gäller. Den är stängd fram till 1 april men efter det går det bra att rida på den. Vet inte kostnaden för nästa år för ridhästar. men det kan komma på hemsidan. www.goteborggalopp.se

Hej du kan kontakta Göteborg Galopp om du ev. bor i närheten av den banan och ta reda på vilka tider som gäller. Den är stängd fram till 1 april men efter det går det bra att rida på den. Vet inte kostnaden för nästa år för ridhästar. men det kan komma på hemsidan. www.goteborggalopp.se

Tack för tipset! :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 610
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 433
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈