Provanställning eller tillsvidareanställd, det är frågan?

TheRedLightning

Trådstartare
En fråga dök upp idag, som jag inte hittar något svar på. Tänkte jag kan kolla om det är någon här som vet hur det ligger till.

Vi får lägga upp ett litet scenario, för att frågan ska gå att svara på:

Kalle har jobbat på ett jobb i 5 år och varit tillsvidareanställd, han är omtyckt och gör ett mycket bra jobb. Trots detta säger han upp sig och börjar på ett annat jobb. Han inser att han trivdes mycket bättre på sitt gamla jobb och säger upp sig från det nya och återvänder till det gamla.

Nu kommer frågan, kan Kalle begära att bli tillsvidareanställd direkt då eller måste han genomgå en ny 6 månaders provanställning?
 
Det skulle inte förvåna mig, då jag själv blev provanställd trots att jag hade haft två anställningar innan, en visstidsanställning 1 månad och sen en timanställning 1 månad på samma företag, men blev ändå provanställd, trots att de haft 2 månader att prova mig så att säga. Jag själv märkte ingen skillnad mer än på pappret. :angel:
 
Det finns inget direkt svar. Provanställning eller inte är en diskussion mellan arbetsgivare och arbetstagare helt enkelt. Självklart ska Kalle lyfta frågan med arbetsgivaren.
 
Eftersom Kalle har sagt upp sig själv så har företaget inga skyldigheter mot han. Dom bestämmer om dom vill provanställa eller ej, trots att dom känner honom och skulle kunna direktanställa. Kalle kan ju ha det som krav för ny anställning, men det är ändå företaget som bestämmer hur dom vill göra. Dom kanske inte vill anställa han alls igen...:angel:

OM Kalle hade blivit uppsagd gäller ju helt andra regler.
 
Gäller det samma sak om Kalle t ex bara jobbat på det nya jobbet en vecka och därefter återvänder till det gamla?

Nej, Kalle har ju själv sagt upp sig. Då blir det genast tuffare än om han blivit uppsagd.

Scata beskriver det bra.

Dessutom kommer Kalle - om han får komma tillbaka - att vara först i kön när någon ska sägas upp. Sist in, först ut.
 
Vi har det scenariot hos oss nu.
En förare sa upp sig och bytte bolag, trivdes in och nu kommer hen tillbaka. Blir på vikariat och hamnar längst ner i listan.
Har man sagt upp sig är det svårt att ha krav.

Hen är dock bara glad att hen fick komma tillbaka och det är jag med :)
Men jag vet att andra bolag har som policy att har du en gång sagt upp det så är du inte välkommen tillbaka igen
 
En fråga dök upp idag, som jag inte hittar något svar på. Tänkte jag kan kolla om det är någon här som vet hur det ligger till.

Vi får lägga upp ett litet scenario, för att frågan ska gå att svara på:

Kalle har jobbat på ett jobb i 5 år och varit tillsvidareanställd, han är omtyckt och gör ett mycket bra jobb. Trots detta säger han upp sig och börjar på ett annat jobb. Han inser att han trivdes mycket bättre på sitt gamla jobb och säger upp sig från det nya och återvänder till det gamla.

Nu kommer frågan, kan Kalle begära att bli tillsvidareanställd direkt då eller måste han genomgå en ny 6 månaders provanställning?

Han får bli provanställd.
 
Sen kan det också bero på vad som är förhandlat. Hos oss tror jag att det är tre månader frånvaro som gäller. Mer än det så hamnar man på noll igen.

Dock tillämpas inte provanställning. Är inte helt ovanligt att folk slutar och provar på annat en tid för att sedan komma tillbaka. Har man skött sig innan och klarar hälsokraven så brukar man vara välkommen tillbaka.

Tycker inte att säga upp sig behöver vara illojalt på något sätt. Ibland vill man prova något nytt helt enkelt.
 
Sen kan det också bero på vad som är förhandlat. Hos oss tror jag att det är tre månader frånvaro som gäller. Mer än det så hamnar man på noll igen.

Dock tillämpas inte provanställning. Är inte helt ovanligt att folk slutar och provar på annat en tid för att sedan komma tillbaka. Har man skött sig innan och klarar hälsokraven så brukar man vara välkommen tillbaka.

Tycker inte att säga upp sig behöver vara illojalt på något sätt. Ibland vill man prova något nytt helt enkelt.
Vilken trevlig inställning :)
 
Tycker inte att säga upp sig behöver vara illojalt på något sätt. Ibland vill man prova något nytt helt enkelt.

Skulle vilja säga att det handlar om bransch. I en tidigare bransch var alla AG som svängdörrar, personalen kilade in och ut hos konkurrenterna från månad till annan.

Hade jag inte jobbat med lön hade jag trott det handlade om konsulter...
 
Skulle vilja säga att det handlar om bransch. I en tidigare bransch var alla AG som svängdörrar, personalen kilade in och ut hos konkurrenterna från månad till annan.

Hade jag inte jobbat med lön hade jag trott det handlade om konsulter...
Hos oss är det inte ovanligt att man jobbat många år. Finns många som är anställda före 1975 tex. Som jämförelse kan man säga att jag är född 1975 :D
 
Generellt så få man inte provanställa någon som redan varit anställd på företaget. Finns några fall i AD om detta. Bl.a. AD 1991:40 då en anställd som varit anställd på en skattemyndighet i många år böt till annan skattemyndighet och fick liknande arbetsuppgifter. Där underkände AD provanställningen. Man ska ju inte missbruka detta med provanställning.

Nu kan man ju komma undan provanställningen genom att t.ex göra det till en visstidsanställning på 6 månader istället....
 
Generellt så få man inte provanställa någon som redan varit anställd på företaget. Finns några fall i AD om detta. Bl.a. AD 1991:40 då en anställd som varit anställd på en skattemyndighet i många år böt till annan skattemyndighet och fick liknande arbetsuppgifter. Där underkände AD provanställningen. Man ska ju inte missbruka detta med provanställning.

Nu kan man ju komma undan provanställningen genom att t.ex göra det till en visstidsanställning på 6 månader istället....

Det där tror jag har att göra med att man bytte arbetsställe, att det inte sågs som byte av AG.
 
Sen kan det också bero på vad som är förhandlat. Hos oss tror jag att det är tre månader frånvaro som gäller. Mer än det så hamnar man på noll igen.

Dock tillämpas inte provanställning. Är inte helt ovanligt att folk slutar och provar på annat en tid för att sedan komma tillbaka. Har man skött sig innan och klarar hälsokraven så brukar man vara välkommen tillbaka.

Tycker inte att säga upp sig behöver vara illojalt på något sätt. Ibland vill man prova något nytt helt enkelt.

Kan tänka mig att det beror mycket på bransch.
Förstår att det inte är så populärt när företaget lagt x antal tusenlappar på att utbilda sin personal som sen säger tack för kaffet och går till konkurrenten.
 
Kan tänka mig att det beror mycket på bransch.
Förstår att det inte är så populärt när företaget lagt x antal tusenlappar på att utbilda sin personal som sen säger tack för kaffet och går till konkurrenten.
Har för mig att utbildningen här kostar runt 150 000-200 000 per person. Återanställer man någon så slipper man den kostnaden.
Dock finns det inga direkta konkurrenter att jobba hos.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 877
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 313
Senast: Tassa
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp