Provanställning eller tillsvidareanställd, det är frågan?

Jag tycker det tyder på mogenhet att ta tag i sitt liv och våga testa ett annat jobb som verkar lockande och även att kunna inse att det inte blev som man trodde. Företag borde vara glada åt sådana personer istället.
Sen kan man ju vara ledig från sin tjänst medan man provar en annan tjänst (antar jag?). Så gjorde jag. Jag ville ha ett år ledigt, men beviljades bara 4 mån enligt kollektivavtal. För mig räckte inte den tiden så jag sa upp min första tjänst efter att provtiden på det nya jobbet var över.
 
Jag tycker det tyder på mogenhet att ta tag i sitt liv och våga testa ett annat jobb som verkar lockande och även att kunna inse att det inte blev som man trodde. Företag borde vara glada åt sådana personer istället.
Blir det lite "man vet vad man har, men inte vad man får" och sen kanske inser att det man hade inte var så tokigt ändå?
 
Har för mig att utbildningen här kostar runt 150 000-200 000 per person. Återanställer man någon så slipper man den kostnaden.
Dock finns det inga direkta konkurrenter att jobba hos.

Här måste du uppdatera kompetensen med ny utbildning, företaget interna föreskrifter, linjekännedom, uppdatering av system R osv.
Järnväg är krångligt :p
 
Många arbetsgivare ser det som illojal personal som är svår att lita på. Därför är det många, många som ger kalla handen till att komma tillbaka.

Låter jättemärkligt, men jag antar att det är en helt annan branch än jag jobbar i, för i min branch (IT) har jag svårt att se att det skulle vara illojalt. Att jobba hos en annan arbetsgivare en period är ju som att få den fd anställde utbildad gratis!
 
Dessutom kommer Kalle - om han får komma tillbaka - att vara först i kön när någon ska sägas upp. Sist in, först ut.

Det gäller inte överallt, jag har gått tillbaka till min fd arbetsgivare och fick uttrycklig information om att vid nedskärningar skulle min sammanlagda arbetstid räknas.
 
Här måste du uppdatera kompetensen med ny utbildning, företaget interna föreskrifter, linjekännedom, uppdatering av system R osv.
Järnväg är krångligt :p
Hos oss beror det på hur länge du har varit borta. Under 6 månader så finns det inget direkt krav om inte det hänt något speciellt. Dock kan man önska sig repetion eller liknande.
Över ett år så måste man ha repetion och bli godkänd. Brukar räcka med någon dag eller två om man inte varit borta för länge.

Har man varit borta mycket mer än ett år så får man ju göra en individuell bedömning av hur mycket utbildning som behövs. Men även om man bara kan korta utbildningen med en vecka så är det en besparning för företaget.

Även om man behöver gå alla 8 veckorna så är man ju oftast ganska så säker att personen klarar utbildningen och sedan arbetet, annars brukar det alltid vara ett bortfall den första tiden. Tror man räknar att man måste jobba i ett år för att man skall "gå med vinst" (kostnaden för utbildning mm).

Så att återanställa någon brukar anses som en god ekonomisk affär. :)
 
Blir det lite "man vet vad man har, men inte vad man får" och sen kanske inser att det man hade inte var så tokigt ändå?

Ja det är nog inte ovanligt att man inte reflekterar över fördelarna med tidigare jobb förrän man får något att jämföra dem med. Särskilt kan jag tänka mig att detta gäller de som inte har haft så många olika anställningar innan. Det kan nog lätt bli att vedermödor som egentligen hör arbetslivet till, tillskrivs just arbetsplatsen och man tänker att på nästa arbete då kommer man inte ha de problemen, men så visar det sig att man visst har det, för de hörde inte ens till arbetsplatsen som sådan utan till livet som arbetstagare.
 
Hos oss beror det på hur länge du har varit borta. Under 6 månader så finns det inget direkt krav om inte det hänt något speciellt. Dock kan man önska sig repetion eller liknande.
Över ett år så måste man ha repetion och bli godkänd. Brukar räcka med någon dag eller två om man inte varit borta för länge.

Har man varit borta mycket mer än ett år så får man ju göra en individuell bedömning av hur mycket utbildning som behövs. Men även om man bara kan korta utbildningen med en vecka så är det en besparning för företaget.

Även om man behöver gå alla 8 veckorna så är man ju oftast ganska så säker att personen klarar utbildningen och sedan arbetet, annars brukar det alltid vara ett bortfall den första tiden. Tror man räknar att man måste jobba i ett år för att man skall "gå med vinst" (kostnaden för utbildning mm).

Så att återanställa någon brukar anses som en god ekonomisk affär. :)

Ja mitt företag tänker uppenbarligen likadant vilket jag är jätteglad för :)
 
Ja det är nog inte ovanligt att man inte reflekterar över fördelarna med tidigare jobb förrän man får något att jämföra dem med. Särskilt kan jag tänka mig att detta gäller de som inte har haft så många olika anställningar innan. Det kan nog lätt bli att vedermödor som egentligen hör arbetslivet till, tillskrivs just arbetsplatsen och man tänker att på nästa arbete då kommer man inte ha de problemen, men så visar det sig att man visst har det, för de hörde inte ens till arbetsplatsen som sådan utan till livet som arbetstagare.
Ah, jo det är väl sant förstås, kan nog även vara så för dom som haft andra jobb tidigare men varit länge på nuvarande jobb och "glömt av" tidigare jobb att jämföra med, skulle jag kunna tänka mig också.
 
Generellt så få man inte provanställa någon som redan varit anställd på företaget. Finns några fall i AD om detta. Bl.a. AD 1991:40 då en anställd som varit anställd på en skattemyndighet i många år böt till annan skattemyndighet och fick liknande arbetsuppgifter. Där underkände AD provanställningen. Man ska ju inte missbruka detta med provanställning.

Nu kan man ju komma undan provanställningen genom att t.ex göra det till en visstidsanställning på 6 månader istället....
Fast i den domen så byggde det väl på att det var samma arbetsgivare? Dvs det var aldrig någon uppsägning ifrån den anställde.
Det är ju skillnad.
 
En fråga dök upp idag, som jag inte hittar något svar på. Tänkte jag kan kolla om det är någon här som vet hur det ligger till.

Vi får lägga upp ett litet scenario, för att frågan ska gå att svara på:

Kalle har jobbat på ett jobb i 5 år och varit tillsvidareanställd, han är omtyckt och gör ett mycket bra jobb. Trots detta säger han upp sig och börjar på ett annat jobb. Han inser att han trivdes mycket bättre på sitt gamla jobb och säger upp sig från det nya och återvänder till det gamla.

Nu kommer frågan, kan Kalle begära att bli tillsvidareanställd direkt då eller måste han genomgå en ny 6 månaders provanställning?
Beror på vilka avtal som finns.
I kommuner gäller följande (saxat ur kommentarerna till Allmänna bestämmelser):
Arbetsgivaren avgör om provanställning krävs men ska kunna visa att det finns ett prövobehov. Prövobehovet kan vara relaterat såväl till arbetstagarens yrkes- skicklighet som till arbetstagarens person. Det kan vidare föreligga ett prövo- behov om det med hänsyn till förhållandena i arbetet finns särskild anledning, i både arbetstagarens eget, arbetsgivarens och arbetskamraternas intresse, att pröva om arbetstagaren fungerar i arbetsgemenskapen. Exempel på situationer då det kan vara aktuellt att provanställa är vid anställning av en arbetstagare som saknar tidigare erfarenhet, vid avsaknad av referenser från tidigare arbetsgivare eller i övrigt om det är motiverat. Beslut om provanställning ska föregås av en prövning i det enskilda fallet. Av detta följer också att provanställning inte får förekomma generellt. Det bör också påpekas att frågan om provanställning inte kan bedömas förrän man vet vem som ska anställas. Vid annonsering av ledigt arbete kan anges att provanställning kan bli aktuell.
------------------------
I den kommunen jag arbetar är provanställning alltså stort undantag. Huvudregeln är att det är tillsvidareanställning som gäller om det är en så kallad "fast tjänst" som annonserats.
Med den information du ger skulle jag säga till chefen som ska anställa att det är tillsvidareanställning direkt som gäller.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 877
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 313
Senast: Tassa
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp