Provar ni ut sadel själv eller med sadelutprovare?

Jag har inte gått utbildning, men är intresserad, lyssnar noga till hästen och är kritisk.

Jag har provat alla mina sadlar själv utan att vara en 'hur svårt kan det vara'.
Ingen av hästarna har haft ont i sin rygg eller haft några problem därifrån i min vård.

Det är ju superbra att det har funkat för dig!
Det finns ju alltid undantag där det faktiskt går bra :)
 
Jag har anlitat flera sadelmakare och sadelprovare under de 11 år jag haft min svårsadlade pärla. Nu har jag mer eller mindre gett upp. Det spelar ingen roll vem jag tar ut, alla tycker sadlarna ska trycka på manken eller ligga på länden.

Jag förstår att det är svårt att hitta en passande sadel till kortryggad, bred pålle som inte ser så bred ut från sidan, men skicka då inte på mig sadlar som bryggar, ger knölar över ryggen eller inte ligger still.

Nu är jag inne i en prova-själv-period. Fröken häst är så tydlig när nåt inte funkar så jag kan lika gärna lita på henne. So far rider jag mest barbacka ;-)
 
Den här tråden är ytterligare ett bevis på hur jäkla svårt det är ibland att ha häst.
Kan man en del själv så går det hyfsat, man kan prova ut själv och man kan avgöra om man ska lita på sadelutprovaren eller inte.
Men om man INTE kan, och vänder sig till nån man tror är ett "proffs" (för att den utger sig för att vara det)... Det är så man kan bli många tusenlappar fattigare och få ryggproblem på hästen :crazy: Visst, det KAN bli bra, men det är ju bara att kolla här i tråden hur många som har mindre bra erfarenheter av sadelutprovare...
 
Förra hästen provade jag ut själv till efter att ha använt utprovaren i närområdet som provade ut en som inte passade alls. Tog tyvärr lite tid innan jag fattade det.
Han var väldigt tydlig om en sadel var ok eller inte när man väl fattade det.

Min ena nuvarande häst har jag haft sadelutprovare på som kom ”utifrån” (från annat län) där jag köpt både dressyr och hoppsadel vid två olika tillfällen.
Och den andra hästen köpte jag med sadeln till som råkade vara utprovad av samma jag använt till den andra hästen.
 
Då är du en av dom som besitter kunskap med tanke på att du har gått nån sorts utb. :)

Jag syftar på dom som tänker "äh hur svårt kan det vara" och försöker helt outbildat prova ut en sadel till sin häst med t.ex hjälp av Google.
Har tyvärr stött på många hästägare som kanske försökt spara nån krona genom att prova ut själv vilket oftast resulterar i att hästen går runt i en sadel som inte passar som sedan i sin tur resulterar i ännu dyrare besök hos equiterapeuter etc.

Jag vill nog inte jämställa kurser och föreläsningar med utbildning i frågan. Visst är det på sitt vis en mycket grundläggande praktiskt utbildning i de absoluta grunderna, och en något djupare teoretisk utbildning i utpassningen. Men inte någonstans jämförbart med den utbildning en utprovare (förhoppningsvis) har.

Men att t ex lära sig se vad som är anläggningyta, var sista revbenet slutar, var bogbladskanten är och hur dess position förändras i rörelse, veta ryggens anatomi, en naken sadelboms utformning osv osv är lika möjligt genom internet. Google, artiklar, youtube mm gör att all informationen och kunskapen finns därute. Nu startade mitt intresse i frågan innan internet och därav föreläsningar och kurser.

Men jag tror det avgörande är just intresse och känsla. Är du intresserad av att veta och lära samt har känsla för din häst kan du skaffa dig kunskapen. Är du inte särskilt intresserad spelar det ingen roll hur mycket information som finns online eller via föreläsningar och kurser.

Dock tycker jag det är extremt trist det är sån rysk roulette anlita en utprovare. Det är så mycket enklare och mer kostnadseffektivt med en bra utprovare än att göra det själv. För även om man kan så har man inte 200 sadlar i olika märken, modeller och vidder i sadelkammaren att prova med.

Den dag man kan ringa en hovslagare eller sadelutprovare vilken som helst och vara säker på att få en tjänst som är korrekt utförd kommer hästeriet och hästägandet bli så ofantligt mycket enklare..
 
Jag vill nog inte jämställa kurser och föreläsningar med utbildning i frågan. Visst är det på sitt vis en mycket grundläggande praktiskt utbildning i de absoluta grunderna, och en något djupare teoretisk utbildning i utpassningen. Men inte någonstans jämförbart med den utbildning en utprovare (förhoppningsvis) har.

Men att t ex lära sig se vad som är anläggningyta, var sista revbenet slutar, var bogbladskanten är och hur dess position förändras i rörelse, veta ryggens anatomi, en naken sadelboms utformning osv osv är lika möjligt genom internet. Google, artiklar, youtube mm gör att all informationen och kunskapen finns därute. Nu startade mitt intresse i frågan innan internet och därav föreläsningar och kurser.

Men jag tror det avgörande är just intresse och känsla. Är du intresserad av att veta och lära samt har känsla för din häst kan du skaffa dig kunskapen. Är du inte särskilt intresserad spelar det ingen roll hur mycket information som finns online eller via föreläsningar och kurser.

Dock tycker jag det är extremt trist det är sån rysk roulette anlita en utprovare. Det är så mycket enklare och mer kostnadseffektivt med en bra utprovare än att göra det själv. För även om man kan så har man inte 200 sadlar i olika märken, modeller och vidder i sadelkammaren att prova med.

Den dag man kan ringa en hovslagare eller sadelutprovare vilken som helst och vara säker på att få en tjänst som är korrekt utförd kommer hästeriet och hästägandet bli så ofantligt mycket enklare..

Håller med - OCH - det finns faktiskt VÄLDIGT många duktiga och seriösa sadelutprovare också 👍

Det är tyvärr som med all annan typ av ”kundservice” - det är de missnöjda kunderna som hörs - inte de nöjda oftast .
 
Håller med - OCH - det finns faktiskt VÄLDIGT många duktiga och seriösa sadelutprovare också 👍

Det är tyvärr som med all annan typ av ”kundservice” - det är de missnöjda kunderna som hörs - inte de nöjda oftast .

Ja den jag hade i många år förut var kanon. Men det hjälper ju inte när han inte är verksam längre.

Det finns superduktiga både hovslagare och sadelutprovare - men man behöver kunna själv för att avgöra vilka som är det. Och där är ju problemet.
 
Ja den jag hade i många år förut var kanon. Men det hjälper ju inte när han inte är verksam längre.

Det finns superduktiga både hovslagare och sadelutprovare - men man behöver kunna själv för att avgöra vilka som är det. Och där är ju problemet.

Jag tror inte man behöver kunna så mycket som att man är superinsatt för att bedöma en seriös person/verksamhet iof. Men man behöver kunna så mycket att man förstår att kunna vara kritisk. Om någon inte kan jättemycket men ändå är kritisk och förstår hur viktigt det är, så finns det väldigt mycket att hämta genom att ställa många frågor till utövaren och fortsätta fråga . Om utövaren då erbjuder svar och förklaringar, visar och är villig och positiv till frågorna så får den mindre kunniga djurägaren en bra ingång och fingervisning som är bra tycker jag .

Ang hovslagare så känner jag många hästägare som aldrig öht är närvarande vid sin hästs skoning och aldrig alls ställt frågor/haft kommunikation med sin hovslagare utöver att boka tid.
Hästen skos när ägarna inte är där .
 
Jag tror inte man behöver kunna så mycket som att man är superonsdag iof. Men man behöver kunna så mycket att man förstår att kunna vara kritisk. Om någon inte kan jättemycket men ändå är kritisk och förstår hur viktigt det är, så finns det väldigt mycket att hämta genom att ställa många frågor till utövaren och fortsätta fråga . Om utövaren då erbjuder svar och förklaringar, visar och är villig och positiv till frågorna så får den mindre kunniga djurägaren en bra ingång och fingervisning som är bra tycker jag .

OM det är en kunnig utövare ja. Med en mindre kunnig men talför utövare har den okunnige ingen aning.

Jag har alltid varit frågvis och nyfiken och velat lära. Jag har I okunskap köpt svaren på mina frågor och förklaringarna som getts, trots att dessa varit fel. Men det förstod jag ju inte förrän långt senare.

Där tycker jag internet och forum är kanon. Det ger en möjlighet att få input och hjälp att titta efter rätt saker och ställa rätt frågor. I bästa fall. I värsta fall får man bara mer felinformation. Men man har iaf en mycket bättre chans än innan internet.
 
OM det är en kunnig utövare ja. Med en mindre kunnig men talför utövare har den okunnige ingen aning.

Jag har alltid varit frågvis och nyfiken och velat lära. Jag har I okunskap köpt svaren på mina frågor och förklaringarna som getts, trots att dessa varit fel. Men det förstod jag ju inte förrän långt senare.

Där tycker jag internet och forum är kanon. Det ger en möjlighet att få input och hjälp att titta efter rätt saker och ställa rätt frågor. I bästa fall. I värsta fall får man bara mer felinformation. Men man har iaf en mycket bättre chans än innan internet.

Ok.
Jag lade till lite ang hovslagare medans du svarade.
 
Jag provar ut själv. Gått en bra kurs och är intresserad av sadlar och allt däromkring. Men är man inte intresserad så ta ut en bra sadelprovare. Det finns så mycket att ta ställning till till. Ull eller permanentstoppning. Det är ju ingen idé att lägga pengar på en sadelmakare om hästen för tillfället är smällfet, omusklad eller man har för avsikt att lägga paddar, vojlockar mm under en sadel som inte är utprovad för det. Ska man köpa sadel så rekommenderar jag att man tänker igenom vad man vill ha, prisklass samt hur ser hästen ut just nu, är det lämpligt eller ska man vänta.
 
Jag har använt mig av sadelutprovare och även gått på egen kunskap.
I båda fallen gäller det att vara lyhörd för sin häst och ta hjälp av t.ex massör/equieterapeuth.

Jag har aldrig haft sadelrelaterade problem på mina hästar.
 
Både och ... Om jag köper en ny sadel är får återförsäljaren prova ut. Numera tycks alla lite dyrare sadlar göras ’on demand’. Om jag köper beg och vet vad jag vill ha så provar jag ut själv - är jag osäker på vad jag vill ha alt har en häst m svårt sadelläge så tar jag ut en sadelutprovare. Sist jag köpte sadel så lånade jag olika sadlar av kompisar - provred, hittade vad jag vill ha och ledade reda på en att köpa! Det blev hur bra som helst f både mig och hästen.
 
Jag har provat ut mina själv :) Vid något tillfälle har jag bett sadelprovare kontrollera så att sadlarna legat okey och det har varit bra, känner mig rätt trygg i att prova sadlar. Skulle dock inte vilja prova ut åt nån kompis, kan säga om det ser ok ut eller inte men inte mer än så!
 
Jag har köpt mina sadlar själv, men efter att min sadelmakare tittat på hästen och gett råd om vad jag ska leta efter för märken, modeller och storlekar. Hon har sedan fått bedöma de sadlar jag köpt och antingen gett dem godkänt (efter exempelvis omstoppning) eller sagt till om de inte fungerar. Men det har ju mest fungerat för att jag köpt billiga sadlar som jag vet att jag kunnat sälja igen till samma pris om det inte passar, man köper ju kanske inte en sadel för 25 000 på chans. Och då jag fått tips om exakta modeller att leta efter och ofta kunnat låna samma och testa i förväg så har de jag köpt oftast passat.
 
Jag har inte alls någon expertkoll på sadlar, kan se om den ligger alldeles för fel eller om det ser ut att ligga ganska bra - så tar ut provare.
Jag köpte nyss ny sadel till min ponny och visste vad jag letade efter men inte vilka mått. Så fick prova två sadlar av en tjej och rida i dem - och turligt nog så låg den första jag prova bra(inte till salu) och jag tog ut sadelprovare för att kolla. Fick bekräftat att det var rätt mått för bom och bossa, men att jag skulle leta efter en 17" istället för 17,5".
Så jag hittade en jättefin till salu med rätt mått, tog hem och provade, bekräftade återigen med sadelprovare:rofl:
 
Så gör jag också. Jag lade ned ganska många timmar på att se Youtube- klipp, läsa artiklar etc och framför allt, testa på hästen.

Jag tog bilder på hästen med sadeln, efter märken efter sadeln, hästen videofilmades i rörelse etc.

Sedan jämförde med vad jag sett och lärt mig.
 
När jag jobbade i tävlings stall så gick många hästar med samma sadlar. Hängde kanske 12-13 st sadlar varierat mellan dressyr och hopp. Hoppsadlarna användes i princip bara vid uteritter eller hoppning (vilket var sällan). Jag hade en absolut favorit sadel som enligt mig låg bra på flertalet hästar, tränarens egen favorit avskydde jag men den använde han på flera.

När vi sen hade ute utprovare för årlig avstämning nämnde jag sadeln jag gillar och sa att jag uppfattar den ligga bra på dessa och dessa hästar. Hen trodde inte det pga så olika ryggar men sa visst vi kan kolla. Visade sig ligga bra på samtliga (inkl att padd behövdes på den jag just använt det till).
Roligaste av allt var att hen då ville prova på fler hästar, visade sig att ungefär 90% av stallets hästar kunde ha denna sadel med eller utan pass och att de låg bra. Rena mirakel sadeln!

Önskar än idag att jag visste vilken modell amerigo det var för den var som gjuten efter mig
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 583
Senast: caballus
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Lixiigirl
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 636
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp