Provocerande att utländska byggjobbare ska ha samma lön som svenska

Nej, det ska de verkligen inte ha. Min poäng är att varför inte vända på det och se det som att byggare har för höga löner. Om Undersköterskorna varit överbetalda så hade det kommit många utländska undersköterskor hit, men det gör det (väl?) inte.
Nä så är det. Däremot ska väl inte svenska uskor som rymmer till Norge för att arbeta har mer i lön i Norge än vad dom har i Sverige...
 
Skrämmande om man som undersköterska tycker att man inte bör hänga med i utvecklingen och lära sig nya saker efter hand.

Eller så ser jag hur mycket en byggare måste lägga om sina värderingar och arbetssätt. Har en mattläggare till pappa. Så vet att den kunskapen han hade när han gick ut, för 40 år sedan är förlegad och omarbetad. Flera gånger.

Att jag bjuder på mig själv. Ser till att "Asta" har det bra och att "Åke" slipper liggsår. Det ändrar sig inte mycket.

Det är mera de höj och sänkbara sängarna som ska ändra lägge. Från jätte höga, till låga. För att skona ryggen. Trots att jag känner att när jag jobbat med någon som är jämnstark med mig, och jänm lång. Då har jag mest styrka och märker minst av arbetet.

Hur vi lägger om sår och medicinering. Det är inget jag har någon talan i. Det är läkaren, i vissa fall sköterskan.
 
Jag blev oerhört provocerad igår när det debaterades om ifall de utländska byggjobbarna ska ha rätt att ha lika hög lön som de svenska byggjobbarna. Min reaktion bygger på främst varför byggjobbare ska ha rätt till så mycket högre lön är t ex undersköterskorna (som ju har en lika lång utbildning). Anledningen till att de utländska byggjobbarna kommer hit är för att byggjobb i sverige är så välbetalt, det är sunt med lite sänkning av deras löner anser jag.
Är det någon som håller med mig, eller är inne på helt fel spår.

Tydligen så vill flest folk köpa vad som är billigast. Men aldrig reflekterar man över VARFÖR det är billigast? I jakten på låga priser kommer vi inte ha några jobb kvar till oss själva tillslut.
Ang din märkliga jämförelse blir det inte rätt att jämföra två så olika jobb? Och enligt vad jag kan se tjänar USKor ok, det är väl sjuksköterskor som är väldigt underbetalda? Fast jag tycker ändå inte man kan jämföra löner mellan olika jobb på det sättet du gör.
 
Jag förstår fortfarande inte vad du pratar om. Det verkar vara två eller tre helt skilda saker här, och jag vet inte riktigt vad jag ska svara på.

Men ja, vårdare har dålig lön.

Byggarbetare har också ganska dålig lön med tanke på hur slitsamt jobbet är.
 
Nä så är det. Däremot ska väl inte svenska uskor som rymmer till Norge för att arbeta har mer i lön i Norge än vad dom har i Sverige...

-Jag skulle föreslå ett teoretiskt kunskapstest för byggjobbare som kommer till Sverige för att jobba här. Det vore bra både för företaget som tänker anställa dom och för företagets kunder. Till ex polska byggjobbare kan mycket väl vara utbildade i sitt land och duktiga på att bygga där, men där är är det inte vanligt med badrum av den typen vi har här. Trähus är heller inte vanligt, dom bygger mest av tegel o betong... Så många av dom har mycket att lära. Men när dom väl kan sitt jobb här så är dom lönsammare än svenska dito även om de har samma lön pga de flesta jobbar väldigt hårt - dom vill ju så gärna behålla jobbet här! Och så har dom lägre sjukfrånvaro än de svenska. Det senare kan bero på att de allra flesta är unga.

Jag jobbar som Helsefagarbetare (undersköterska, omvårdnadsarbetare) i Oslo. Innan jag kunde få fast jobb så behövde jag skicka in mitt avgångsbetyg från vårdskolan för godkänning. Nuförtiden kostar det en tusenlapp. Byggjobbarna behöver inte det. Jag betalar skatt i Norge och skulle jag bli långvarligt sjuk eller handikappad så får jag sjukpengar i upp till ett år. Sedan är jag Sveriges ansvar så därför är jag nog lönsammare för Norge än mina norska kollegor. Så Norge kan gott ge mig samma lön som andra!
 
Sedan är jag Sveriges ansvar så därför är jag nog lönsammare för Norge än mina norska kollegor. Så Norge kan gott ge mig samma lön som andra!
Jamen då så. Då är det väl bra att utländska byggjobbare som jobbar i Sverige får samma lön som svenska byggjobbare som jobbar i Sverige
 
Jag blev oerhört provocerad igår när det debaterades om ifall de utländska byggjobbarna ska ha rätt att ha lika hög lön som de svenska byggjobbarna. Min reaktion bygger på främst varför byggjobbare ska ha rätt till så mycket högre lön är t ex undersköterskorna (som ju har en lika lång utbildning). Anledningen till att de utländska byggjobbarna kommer hit är för att byggjobb i sverige är så välbetalt, det är sunt med lite sänkning av deras löner anser jag.
Är det någon som håller med mig, eller är inne på helt fel spår.
Jag ser det som så att självklart ska alla som utför samma jobb, med samma erfarenhet och kunskap ha samma lön oavsett om man är svensk, polsk eller från nån helt annan del av världen.
Att utländska arbetare ska ha en lägre lön ser jag snarare som något dåligt för det svenska samhället då de blir mer attraktivt att anställa dem än svenska arbetare (nu vet jag inte exakt hur det ser ut i byggbranchen om det är brist på personal eller hög arbetslöshet?)
Att priserna trissas upp om man inte har utländska underbetalda arbetare är ännu ett argument för att höja deras löner eftersom att det är det som gör det möjligt att sänka priserna. Har alla företag samma personalkostnader kommer inte priserna kunna trissas upp på samma sätt.
Jag betalar gärna lite mer för att veta att de hantverkare som är hemma hos mig och bygger vet vad de gör och gör det till bra villkor för dem själva! Då gör de också automatiskt ett bättre jobb tror jag.

Ang uskorna tycker jag absolut att de är värda bättre lön än vad de har idag. Men det är en helt annan diskussion
 
Det är klart att alla löner hänger ihop, man kan inte bara höja vissa löner utan att det får effekt på andra ställen i samhället.
Så du menar att om man höjer byggarbetarnas löner så kommer det att gå mindre pengar till uskornas löner? Jag kan inte se hur de kan hänga ihop på något sätt alls.
Så vitt jag vet så är det landstinget eller de privata aktörerna som betalar uskornas löner och byggföretagen som betalar byggarnas löner?
 
Så jag, undersköterska. Ska ha samma lön som en byggnadsarbetare. Med samma bransch vana. Har vi bådda jobbat i tio år ska vi ha samma lön. Trots att byggarn hade lärlingslön första tiden. Byggarn måste lära in nya sätt att arbeta, då det som lärdes ut under första åren. Ändrats och utvecklats.

Nej. Det skulle inte jag villja.
Dels för att jag inte vill ha det kravet en byggare har.
Är jag dålig på mitt jobb, eller inte ger hundra en dag. Så har jag andra att förlitta mig på.
Det är inte alltid en byggare har. Ger den inte hundra, kan det bli riktigt stora följder. Kolapsade hus.

Sedan droppade byggnadslönerna i mitten av nittio talet. Tror det var då. Så de har redan minskat i lön.

För info var min ingångslön i vården i den lägsta kategorin i denna sammanställning. Där stannade den i typ två år innan jag kom upp i kategori två, där största delen bygglärlingar ligger enligt den där sidan. (OBS: Ej granskad, tog första bästa).

Sedan blir jag rejält provocerad och ledsen av ditt inlägg. Snacka om att du nedvärderar ditt yrke och hur viktigt det är. Jag har ett par års erfarenhet av vården och håller inte alls med dig. Inom vården förekommer ständigt nya sätt att arbeta (ergonomi, hygienrutiner, lära sig om nya brukares sjukdomar/skador som man inte bekantat sig med tidigare etc). Dessutom protesterar jag å det bestämdaste åt att det inte gör något om man inte ger hundra. Du har inte fullt fokus medan du flyttar en brukare i lift: stor risk för skada. Du har inte fullt fokus medan du räknar mediciner: Du riskerar att ge en brukare fel dos medicin. Inte full fokus medan du kör din brukare i bil: Risk för olycka och därmed skada på både dig och din brukare. Du kan inte ge allt för att hjälpa en brukare som har ångest, ont och personen fortsätter ha ångest, fortsätter lida av att ha ont för att du inte kunnat hjälpa personen att må bättre.

Så visst är det viktigt även inom vården att personerna som jobbar där ger allt.
 
Jag blev oerhört provocerad igår när det debaterades om ifall de utländska byggjobbarna ska ha rätt att ha lika hög lön som de svenska byggjobbarna. Min reaktion bygger på främst varför byggjobbare ska ha rätt till så mycket högre lön är t ex undersköterskorna (som ju har en lika lång utbildning). Anledningen till att de utländska byggjobbarna kommer hit är för att byggjobb i sverige är så välbetalt, det är sunt med lite sänkning av deras löner anser jag.
Är det någon som håller med mig, eller är inne på helt fel spår.
Det finns två sätt att utnyttja billiga arbetare..antingen så kommer de hit till sverige och jobbar eller så kommer deras produkter.

Så länge folk flockas hos IKEA, Hennes etc så är allt gnällande jävligt hycklande....
 
Så jag, undersköterska. Ska ha samma lön som en byggnadsarbetare. Med samma bransch vana. Har vi bådda jobbat i tio år ska vi ha samma lön. Trots att byggarn hade lärlingslön första tiden. Byggarn måste lära in nya sätt att arbeta, då det som lärdes ut under första åren. Ändrats och utvecklats.

Nej. Det skulle inte jag villja.
Dels för att jag inte vill ha det kravet en byggare har.
Är jag dålig på mitt jobb, eller inte ger hundra en dag. Så har jag andra att förlitta mig på.
Det är inte alltid en byggare har. Ger den inte hundra, kan det bli riktigt stora följder. Kolapsade hus.

Sedan droppade byggnadslönerna i mitten av nittio talet. Tror det var då. Så de har redan minskat i lön.

Varför nedvärderar du ditt eget yrke?
Känns extremt tokigt att du dessutom verkar resonera som att du har lägre krav på dig och hur du sköter ditt jobb, än vad en byggarbetare har. Du ansvarar för en människas livskvalité. Som arbetare inom vården och ansvarig över andra människors hälsa och välmående har du oerhört höga krav på dig - och bör därför ha lön därefter. Det går inte att jämföra med byggarbetare.

Ja man kan ta hjälp av andra (det kan även byggarbetarna) men det betyder inte att du får vara dålig på ditt jobb. Du har ditt ansvar varje arbetsdag och misstag kan leda till onödigt lidande. Känner du att du kommer utföra ett dåligt jobb en dag kanske det är bäst att stanna hemma i stället.
 
Eller så ser jag hur mycket en byggare måste lägga om sina värderingar och arbetssätt. Har en mattläggare till pappa. Så vet att den kunskapen han hade när han gick ut, för 40 år sedan är förlegad och omarbetad. Flera gånger.

Att jag bjuder på mig själv. Ser till att "Asta" har det bra och att "Åke" slipper liggsår. Det ändrar sig inte mycket.

Det är mera de höj och sänkbara sängarna som ska ändra lägge. Från jätte höga, till låga. För att skona ryggen. Trots att jag känner att när jag jobbat med någon som är jämnstark med mig, och jänm lång. Då har jag mest styrka och märker minst av arbetet.

Hur vi lägger om sår och medicinering. Det är inget jag har någon talan i. Det är läkaren, i vissa fall sköterskan.

Fattar inte hur du tänker här! Hos oss har uskorna mycket ansvar och kan massor av saker! Det är de som dukar för olika undersökningar, fyller i mat och vätskelistor, har största ansvaret i att riskbedöma patienter (inriktat på fallrisk, risk för trycksår och nutrition). Samt tar största delen av omvårdnadsarbetet. Vi har få uskor hos oss men de är GULD värda! Skulle faktiskt bli ledsen åt deras vägnar om de undervärderade sitt arbete så som du gör! Visst har läkare och ssk mer ansvar, men man är ju ett TEAM som jobbar tillsammans!
 
Jag blev oerhört provocerad igår när det debaterades om ifall de utländska byggjobbarna ska ha rätt att ha lika hög lön som de svenska byggjobbarna. Min reaktion bygger på främst varför byggjobbare ska ha rätt till så mycket högre lön är t ex undersköterskorna (som ju har en lika lång utbildning). Anledningen till att de utländska byggjobbarna kommer hit är för att byggjobb i sverige är så välbetalt, det är sunt med lite sänkning av deras löner anser jag.
Är det någon som håller med mig, eller är inne på helt fel spår.

Gäller det dig också om du åker utomlands för att jobba där det är hög lön, att du förtjänar sämre lön än kollegorna?

Vad har undersköteske lönen för betydelse för vad utländska byggjobbare bör tjäna?
 
Jag blev oerhört provocerad igår när det debaterades om ifall de utländska byggjobbarna ska ha rätt att ha lika hög lön som de svenska byggjobbarna. Min reaktion bygger på främst varför byggjobbare ska ha rätt till så mycket högre lön är t ex undersköterskorna (som ju har en lika lång utbildning). Anledningen till att de utländska byggjobbarna kommer hit är för att byggjobb i sverige är så välbetalt, det är sunt med lite sänkning av deras löner anser jag.
Är det någon som håller med mig, eller är inne på helt fel spår.

Jag ser två frågor.
1. Det är ibland osakliga löneskillnader mellan exempelvis byggjobbare och undersökterskor.
Ja, jag håller med. Jag tycker exempelvis att det är märkligt att min mamma, som varit lågstadielärare i drygt 40 års tid, efter en högskoleutbildning, ska ha sämre lön än min pappa som först varit bonde och sedan i 20-24 års tid metallarbetare.
Mamma har lagt ner energi, tid och pengar på en utbildning och det lönar sig dåligt.
Å andra sidan är mammas (och min som dock är hög) lön skattefinansierad medan pappas lön finansieras av det privata företaget som är ett av få i världen som tillverkar samma sak och därmed tar tillräckligt betalt för det de tillverkar för att kunna betala ut högre lön.

I slutänden betalar vi privatpersoner ofta för de högre lönerna för exempelvis byggarbetare, genom att det blir dyrare att bygga, men då kan vi ju välja (till viss del; sjukhus och liknande byggs ju på direkt skattefinansiering).

2. Vilken lön ska personer ha när de jobbar i Sverige?
Ska lönen vara samma för samma arbete, eller ska man få lägre betalt för att man har ett annat bostads- och/eller ursprungsland?
Tja, jag kan ju tycka att två personer anställda av samma företag för att göra exakt samma jobb och som gör det lika bra, ska ha samma lön.

Enda gången jag tycker att lägre löner till utländska arbetare kan vara motiverat är när arbetsgivaren finns i respektive utland. Exempelvis polsk byggfirma med polska ägare och polsk arbetskraft som har verksamhet i Sverige. Detta vet jag dock inte hur vanligt det egentligen är.
Om den utländska byggnadsarbetaren bor i Sverige medan den arbetar här, har den samma kostnad för mat och boende som svensken. Under förutsättning att personen jobbar legalt i Sverige och är anställd av en svensk arbetsgivare så är det dessutom svensk skatt som betalas.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 233
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
768
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 290
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Till och från har jag funderat lite över varför jag skriver här egentligen. Vad är poängen? Jag skulle ju lika gärna kunna skriva i ett...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp