Provocerande att utländska byggjobbare ska ha samma lön som svenska

susanne

Trådstartare
Jag blev oerhört provocerad igår när det debaterades om ifall de utländska byggjobbarna ska ha rätt att ha lika hög lön som de svenska byggjobbarna. Min reaktion bygger på främst varför byggjobbare ska ha rätt till så mycket högre lön är t ex undersköterskorna (som ju har en lika lång utbildning). Anledningen till att de utländska byggjobbarna kommer hit är för att byggjobb i sverige är så välbetalt, det är sunt med lite sänkning av deras löner anser jag.
Är det någon som håller med mig, eller är inne på helt fel spår.
 
Vilket är ditt spår?

Att det är fel att byggjobbare tjänar mer än uskor eller att utländska byggjobbare ska ha samma villkor som svenska?
 
Ska polska undersköterskor också ha lägre lön enligt dig? Och i så fall hur mycket lägre?
Och hur tror du det kommer påverka dina möjligheter till att behålla dit jobb och höja din lön?
 
Varför ska byggnadsarbetare ha så mycket högre lön än undersköterskor? Varför är det ett större problem att de utländska byggjobbarna har en rimligare lön (jämfört med t ex undersköterskor) än att de svenska undersköterskorna inte tjänar lika bra som byggarbetaren? Om de svenska byggjobbarna är överbetalda så är det snarare hälsosamt att det kommer hit andra som kan sänka de lönerna till en rimlig nivå.
 
Om de har samma kunskap och samma skicklighet. Så att det inte blir som skräk exemplen i "fuskbyggarna".
Att de inte tror att de är snickare, bara för att de hjälpt sin farbror att byggt ihop ett skyll.

Utan det är lärlingstid, med fackman. Som drillar i hur man skall göra och varför. Vad som kan gå fel och hur man undviker det. Att de fyller på kunskapen regelbundet.

Lika lön för samma arbete. Mycket av byggarnas arbete sitter i deras kunskap. Att det blir rätt från början och håller.
 
Ska polska undersköterskor också ha lägre lön enligt dig? Och i så fall hur mycket lägre?
Och hur tror du det kommer påverka dina möjligheter till att behålla dit jobb och höja din lön?
Nej, det ska de verkligen inte ha. Min poäng är att varför inte vända på det och se det som att byggare har för höga löner. Om Undersköterskorna varit överbetalda så hade det kommit många utländska undersköterskor hit, men det gör det (väl?) inte.
Det är jämställdheten som jag går igång på. Om de utländska byggarna hade haft lägre löner än t.o.m undersköterskorna i sverige så hade det inte varit ok det heller. Jag tycker bara att debatten har fel fokus. jämställdhet är bra mycket viktigare än att hålla svenska byggares löner uppe.
 
Jag fattar inte alls vad du menar. Du vill sänka byggarbetarnas löner? Eller höja uskornas? Eller ska alla ha samma lön?
 
Får du högre lön om byggjobbarna sänker sina tror du?
Jag är inte undersköterska, jag jämför bara med ett yrke med lika lång utbildning, att byggare lär sig mer på jobbet är väl inget unikt med det yrket, det gör väl de flesta.
Jag tycker att löner ska vara rättvisa, och det är det inte om man jämför manliga byggarlöner med kvinliga usk-löner.
 
Så jag, undersköterska. Ska ha samma lön som en byggnadsarbetare. Med samma bransch vana. Har vi bådda jobbat i tio år ska vi ha samma lön. Trots att byggarn hade lärlingslön första tiden. Byggarn måste lära in nya sätt att arbeta, då det som lärdes ut under första åren. Ändrats och utvecklats.

Nej. Det skulle inte jag villja.
Dels för att jag inte vill ha det kravet en byggare har.
Är jag dålig på mitt jobb, eller inte ger hundra en dag. Så har jag andra att förlitta mig på.
Det är inte alltid en byggare har. Ger den inte hundra, kan det bli riktigt stora följder. Kolapsade hus.

Sedan droppade byggnadslönerna i mitten av nittio talet. Tror det var då. Så de har redan minskat i lön.
 
Så jag, undersköterska. Ska ha samma lön som en byggnadsarbetare. Med samma bransch vana. Har vi bådda jobbat i tio år ska vi ha samma lön. Trots att byggarn hade lärlingslön första tiden. Byggarn måste lära in nya sätt att arbeta, då det som lärdes ut under första åren. Ändrats och utvecklats.

Nej. Det skulle inte jag villja.
Dels för att jag inte vill ha det kravet en byggare har.
Är jag dålig på mitt jobb, eller inte ger hundra en dag. Så har jag andra att förlitta mig på.
Det är inte alltid en byggare har. Ger den inte hundra, kan det bli riktigt stora följder. Kolapsade hus.

Sedan droppade byggnadslönerna i mitten av nittio talet. Tror det var då. Så de har redan minskat i lön.
Skrämmande om man som undersköterska tycker att man inte bör hänga med i utvecklingen och lära sig nya saker efter hand.
 
Att traditionellt kvinnliga yrken har lägre lön än traditionellt manliga (där man kan jämföra utbildningslängd och erfarenhet) är väl tyvärr ett faktum som jag verkligen hoppas blir bättre i framtiden. Men jag tycker det är en helt annan fråga än att det kommer hit utländsk arbetskraft och jobbar för en betydligt lägre lön. Det är jag definitivt emot. På sikt kommer jobben försvinna från Sverige.
 
Genom att acceptera att de utländska byggjobbarna får en lägre lön så har vi i praktiken fått en låglönekonkurrens på byggmarknaden. Jag känner personer som driver större företag i byggbranschen och som uppger att det krävs att en viss del av personerna som utför arbetet är utländska arbetare. Det blir svårt att vinna upphandlingar när alla på ett företag följer svenskt kollektivavtal, det går inte att konkurrera med de andra företagens betydligt lägre lönekostnader.
 
Det verkar som att du diskuterar två olika saker.

1. Uskorna är underbetalda.
2. Ska inhemska och utländska byggarbetare arbeta på samma villkor?

Jag säger ja på båda. Uskor berörs inte av byggnadslönerna annat än att de precis som alla andra får mer över i plånboken om de kan anlita billig utländsk byggkraft istället för inhemsk "dyr". Många kvinnodominerade yrkesgrupper är underbetalade om man jämför med manliga med jämförbar utbildning. Men ska människor som kommer till Sverige för att arbeta få lägre löner än sina kollegor bara för att personer inom andra sektorer är underbetalda? Det är ju nonsens.
 
Alla ska inte ha samma lön, men löner måste vara mer jämställda. Kvinnoyrken ska ha löner som är jämförbara med mansyrken (om man får generallisera så).
 
Så du tror att det enbart finns manliga byggare och kvinnliga underskötersker?

Visst finns inte så många kvinnliga arbetare i de tyngre. Men målare, vet jag flera kvinnliga. De kvinnliga mattläggarena t,e,x. finns det inte många av. Då de skolar om sig, då de inte klarar av lyften. Men om några år kanske teknikerna ändrats. Så att de får lättare. Och inte behöver släppa på stora mattrullar, på två hundra kilo.

De manliga undersköterskerna finns. Visslingen är de färre än de kvinnliga. Men de finns och jobbar år ut och år in. Men de finns. De är bara för få.

Att undersköterskelönerna är så låga. Tror jag mer beror på att facket sitter i knä på politikerna. Så de kämpar inte.
 
Varför ska byggnadsarbetare ha så mycket högre lön än undersköterskor? Varför är det ett större problem att de utländska byggjobbarna har en rimligare lön (jämfört med t ex undersköterskor) än att de svenska undersköterskorna inte tjänar lika bra som byggarbetaren? Om de svenska byggjobbarna är överbetalda så är det snarare hälsosamt att det kommer hit andra som kan sänka de lönerna till en rimlig nivå.

Visserligen kan viss del av byggarbetarnas högre lön förklaras av att det är ett traditionellt manligt yrke. Men bortser vi från det så är det flera andra saker som motiverar en hög lön. Först och främst är ett riskabelt yrke - i snitt så omkommer en byggarbetare i månaden i arbetsrelaterade olyckor. För det andra så är det en osäker och mycket konjunkturkänslig (och säsongskänslig) arbetsmarknad och alla byggarbetare har fast anställning och får inte jobb året om. Många behöver arbeta på byggen i andra delar av landet än där de bor för att få jobb.
 
Det är klart att alla löner hänger ihop, man kan inte bara höja vissa löner utan att det får effekt på andra ställen i samhället.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 233
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
768
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 290
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Till och från har jag funderat lite över varför jag skriver här egentligen. Vad är poängen? Jag skulle ju lika gärna kunna skriva i ett...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp