Status
Stängd för vidare inlägg.
I brist på sysselsättning så blir det ett blogginlägg igen. Till vilken nytta vet jag inte förutom att jag får något att göra en stund.

Jag provred den stora travaren i går. Enligt uppgift ville han inte gå i vattenpölar när hon köpte honom för ett par månader sedan. Det märktes inte alls längre för han klev på i vattenpölarna som om han aldrig hade gjort annat. I skogen var det ju rätt rejält blött på sina ställen men det var inte det minsta bekymmersamt.

Det blev en uteritt, mest i skritt. Vi travade lite på hemvägen. Han kändes faktiskt som en ordinär trevlig ridhäst. Det var inga mellangångarter alls, som med den andra travaren. Han kändes pigg men ändå cool. Traven var helt vanlig, utan att han rusade det minsta. Det tog dock en liten stund innan förhållningarna gick igenom när jag skulle sakta av. Det var likadant i skritten. Det tog också en stund innan jag fick trav när jag bad om det.

Han är tydligen mest riden bettlöst och är därför inte van vid bett, så han höll ju på och grejade mycket med munnen. Bettet var ett rakt gummi/plastbett. Det borde ju vara ett trevligt snällt bett men han var inte tillfreds med det. Enligt uppgift hade det blivit bättre sedan bett började användas på honom, så kanske han bara behöver mer tid innan han accepterar bettet fullt ut. Jag vet inte riktigt hur lång tid sånt brukar ta innan de är okej med bett.

Jag tycker ju alltid att det är spännande att lära känna en ny häst. Sen så småningom brukar ju det där gå över och det blir mer vardag. Jag kan i dagsläget inte säga hur mycket potential det finns att fortsätta tycka det är kul att rida denna häst när det blir vardag. Ägaren vill i alla fall ha en hel del hjälp. Själv rider hon helst i skogen.
 

Hoppas du kan trivas med hästen iaf tills vidare, lät som en snäll häst :)
Ja, han är snäll. Idag galopperade vi för första gången. Det gick hur bra som helst och han hade en fin tretaktig galopp. Så nu vet jag att han har tre normala gångarter och har inget gångartstrassel för sig. Dessutom ser han inte ut som en travare. Han är grovt byggd. Det vore kul att rida honom för tränare, men då behöver jag hyra en transport. Sen vet jag inte om han går på transporten.
 
Ja, han är snäll. Idag galopperade vi för första gången. Det gick hur bra som helst och han hade en fin tretaktig galopp. Så nu vet jag att han har tre normala gångarter och har inget gångartstrassel för sig. Dessutom ser han inte ut som en travare. Han är grovt byggd. Det vore kul att rida honom för tränare, men då behöver jag hyra en transport. Sen vet jag inte om han går på transporten.
Om han har gått på travet så är han resvan och går säkert på hur snällt som helst.
 
Ja, han är snäll. Idag galopperade vi för första gången. Det gick hur bra som helst och han hade en fin tretaktig galopp. Så nu vet jag att han har tre normala gångarter och har inget gångartstrassel för sig. Dessutom ser han inte ut som en travare. Han är grovt byggd. Det vore kul att rida honom för tränare, men då behöver jag hyra en transport. Sen vet jag inte om han går på transporten.
Det låter ju toppen :)
Jag har ridit en sån travare ,grov på 165 cm som aldrig ens blev inkörd, han var som en vanlig häst att rida. Nu är inte jag så duktig som dig utan rider mest i skogen men jag tyckte inte hans gångarter skiljde sig från en icke travares.
 
Det låter ju toppen :)
Jag har ridit en sån travare ,grov på 165 cm som aldrig ens blev inkörd, han var som en vanlig häst att rida. Nu är inte jag så duktig som dig utan rider mest i skogen men jag tyckte inte hans gångarter skiljde sig från en icke travares.
Min kompis travare var så dålig på travet att han fick bli ridhäst i stället. Men hon fick jobba jättemycket med den , mest med galoppen som visade sig vara riktigt fin. Hon tävlade lite i dressyr med. Sen kunde han tölta men det fattade hon inte förrän jag påpekade det, eller så hade han sett min islandshäst :D. Han hade troligen genen för det så han hade amerikansk stam. En fö väldigt trevlig och lydig häst, ställd häst står :up:, han kunde stå länge utan att flytta sig i gången.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 514
Senast: Smulu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 534
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 250
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp