Pruta vid husköp

susanne

Trådstartare
Jag ska inom en mycket snar framtid skriva kontrakt med ett husföretag om ett nytt hus. Ni som gjort det hur mycket går det att pruta? 5 % ? 10 % ? Kan man få garaget på köpet? Vilka strategier har ni haft, och hur effektiva har de varit? Det borde väl vara ett ganska fördelaktigt prutningsläge just nu så som marknaden ser ut, eller?
 
Sv: Pruta vid husköp

Pruta? :eek:

Se där vad man lär sig. Jag har inte ens hört talas om att man kan pruta på det......

Buke är fullt av nya kunskaper :D
 
Sv: Pruta vid husköp

Fyller på lite...

Är det någon som vet i vilken härad marginalerna ligger? Både för hantverkare (det ska bara vara ett kontrakt, men husleverantören måste ju kunna pruta där med) och villafabriker?
 
Sv: Pruta vid husköp

Allt går att pruta=)

Ni kan ju börja med att kolla runt hur mycket "rabatt" ni skulle fått på övriga företag....
 
Sv: Pruta vid husköp

Vårt hus(gård) hade utgångspris 750 000 kr. När vi träffade mäklare och säljare hade vi lagt ett bud på 700 000kr. Våra argument var att det var ett nedgånget ställe som krävde mycket renovering. Vi var de enda som lagt bud, fanns inga andra som var intresserade av att köpa gården.


Säljaren frågade om vi kunde mötas halvvägs, och det gjorde vi. Köpesumman blev således 725 000 kr.
 
Sv: Pruta vid husköp

Pruta på nybygge? Går väl alltid att försöka. Jag vet ingen som prutat däremot mutat hahaha... typ stått för containrar och barack osv till arbetarna som satt ihop huset. Gjort delar av byggnationen själv för att få ner kostnaden osv. Tex tackat nej till vissa val och istället köpt egna vitvaror (prutat i en elkedja tex)
 
Sv: Pruta vid husköp

Mm, vi har ju sett att det ibland finns specialerbjudanden som t ex får en kamin på köpet, få extra isolering värde 100 000 på köpet, etc. Jag ska nog be sambon surfa runt lite och se vad för sorts erbjudanedn som ligger ute just nu (han är lärare så han har gott om tid, redan slutat för dagen).

Ett argument som säljaren kan ha mot att få ner priset är att detta huset är ett hus ur en serie som är framtagen för att vara lite billigare redan från början. Det är ytterst få ändringar som är tillåtna, men det är inte sparat på materialet. Hur ska man bemöta det?
 
Sv: Pruta vid husköp

Det går ju alltid att försöka, men jag hade varit väldigt försiktig eftersom det trots allt är någonting man vill få gjort rätt. Skapa absolut ingen illvilja med de som bygger ditt hus!! Det kommer ni få betala sen (mångfaldigat) ifall de själva försöker dra ner kostnaden.

Det är klart att det går att försöka, men det är ju trots allt ett fast pris som ni fått. Jag hade hellre prutat på en vara som redan var tillverkad ifall jag skulle prutat, tex en bil. Då vet jag att de som byggde den sket i hur mycket den skulle säljas för.
 
Sv: Pruta vid husköp

Jag har planer på att muta snickrarna på plats med bullar och annat fikabröd.
 
Sv: Pruta vid husköp

Snickarna kan bara göra vad de kan med det materialet de får. Börjar husbolaget snåla med material så skjuter ni er själva i foten.
 
Sv: Pruta vid husköp

Google är din vän. :idea:

Om du söker på pruta på nybygge, pruta vid husbygge osv.... så kan du hitta ganska många som har ställt samma undran som du. :D
Några har lyckats att få mer tillbehör till huset för samma peng som innan osv.. verkar finnas många olika sätt att pruta när man bygger hus.
 
Sv: Pruta vid husköp

jag tror inte man kan pruta på ett nybygge däremot hus som redan står o e lite nedgångna eller inte alls.. pruta kan du väl alltid försöka på men eftersom att det är helt nytt o du vill ha det gjort så börjar man pruta så kanske de till slut inte vill göra jobbet.. du vill väl ha det gjort så bra som möjligt??

det enda e väl om ni vill/kan göra en del av jobbet sj, då får ni säkert ned priset men tror inte det går annars..
 
Sv: Pruta vid husköp

Vi lyckades inte pruta en spänn på vårt husbygge. Det enda vi fick extra var att de satte dit ett duschset som vi själva köpt pga att det där vita originalet var så fult. (Normalt monterade de bara grejer som köpts via dom).

Men vi var jättenöjda med service och bemötande hela tiden och resultatet blev bra.
 
Sv: Pruta vid husköp

Jag ska inom en mycket snar framtid skriva kontrakt med ett husföretag om ett nytt hus. Ni som gjort det hur mycket går det att pruta? 5 % ? 10 % ?

Gör som vanligt - ta in anbud från ett par olika företag och förhandla utifrån det. Försäljningen av nya hus har helt gått i stå och de flesta hustillverkare går på knäna så det finns antagligen utrymme för prisförhandlingar. Och precis som du skriver, överhettningen tidigare gjorde att det uppstod en brist på hantverkare och därmed upptrissade priser men det är väldigt svårt att säga hur mycket lägre priserna är nu eftersom det mesta överskottet hamnade hos de som drev företaget - avtalslönerna har, antar jag, inte sjunkit.

Tio procent mindre än vad som gällde för ett år sedan är nog ingen orimlighet. Här finns massor av osålda nybyggen där priset sänkts med betydligt mer än så och de går ändå inte att sälja - självklart är det inte riktigt samma sak eftersom husen redan är byggda men det ger en fingervisning om nivån.

Husförsäljarna är säkert ganska drivna och kommer med "bra" argument för att det inte går att få ned priset, så kan man låta flera företag bjuda mot varandra är det en klar fördel förhandlingsmässigt även om ni egentligen redan bestämt er.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pruta vid husköp

Vi skrev kontrakt för en månad sedan och är mycket nöjda med priset vi förhandlade fram (min man är inköpare till yrket och jag ler sött samtidigt som jag förhandlar stenhårt - det förvirrar försäljarna. Vi är ett bra team!).

Finanskrisen är inte att förakta, den ger en god utgångspunkt.

De flesta firmor har lättare att ge lite extra goodies än att ge rabatt i reda pengar, det kan vara värt att tänka på.

Totalt sett fick vi 5-6 % rabatt. En del av detta var som "presentkort" på extra elutrustning (kommer att gå åt) och att vi får isoleringen till källaren. Restan var rabatt i reda pengar.

Ett garage kan nog vara möjligt om det är ett ganska dyrt hus från början.

Visst är det spännande?! :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 273
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 424
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 985
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp