psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 268
  • Visningar Visningar 39 163

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som har haft det tveksamma nöjet att känna människor med narcissistiska drag, vet ni något om hurdana dessa var som barn? Har det funnits några tecken att urskilja redan från början? Skulle det ha funnits möjlighet att forma om dem om man vetat vad som skulle komma senare i livet, eller är det någon form av medfödd åkomma?

Sv: psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

De som jag har kännt har haft det jobbigt i familjen som små. De har också då varit rätt "svåra" barn.

Ingen av dem har haft familjen eller hemmet som någon trygghet, vilket är en stor del i uppkomsten av störningarna. Grundtrygghet som barn är det allra viktigaste!

Dock kan man inte säga att man skulle ha kunnat omforma dem till personer utan störningar, då ens personlighet i grunden skapas redan under fostertiden.

Det är alltså lika mycket det genetiska som omvärlden som påverkar. Lite som med flera psykiska sjukdomar.

Personlighetsstörningar "ska" vara permanenta och rätt så medfödda men med tanke på att iallafall vissa av dem numera behandlas ganska framgångsrikt så är det helt klart en uppfattning som kan ifrågasättas.

Jag tror att det säkert kan vara vissa medfödda drag som ökar risken ("svåra" barn) men är ganska övertygad om att föräldrar och övrig viktig omgivning spelar en väldigt stor roll.
Anknytningen är helt klart extremt viktig, D-kategorin "disorganiserad" brukar kopplas samman med personlighetsstörningar.

Inga barn föds onda. Det är jag helt säker på.

Jag har väldigt svårt att tro att människor med dessa personlighetsstörningar har växt upp under bra förhållanden. Det intressanta kanske är varför inte alla som har växt upp i misär blir störda, vad är det som gör att vissa skiljer ut sig? Är det faktorer som går att påverka, och i sådana fall hur?

Dock kan man inte säga att man skulle ha kunnat omforma dem till personer utan störningar, då ens personlighet i grunden skapas redan under fostertiden.

Vad har du för belägg på att människans personlighet skapas under fostertiden?
Jag skulle vilja säga att det är ett felaktigt påstående.

Man brukar säga att barn föds med visst temperament. Lugn, livlig osv. Men resten formas framförallt under uppväxten och sedan under hela livet.

Jag tror att det är både miljö och arv för de som är riktigt illa däran. Den värsta jag råkat på hade en mor med ännu värre beteende, så hon hade det ju både genetiskt och från knepig uppväxt. Som vuxen hade hon ju även modern som hejade på alla vansinniga saker hon gjorde, hon blev aningen bättre när hon flyttade långt bort från sin mamma.

Jsg skulle vilja säga att psykopati till stor del är medfött. Miljön kan påverka men nej, det går inte att forma om en psykopat till att inte vara det. Säkert går det att mildra det, leda på rätt till viss del. En psykopat som barn anses svår och man upplever honom som att han saknar empati som de flesta andta har. De är väldigt manipulativa för att få som de vill. Har lätt för att köra över folk för att de ska tjäna på något. De kan vara elaka i varierande grader förstås. Redan som barn syns det tex mot syskon. Har ett himla temperament och har svårt för att ta ett nej. Inga roliga människor, tycker jag.

Men tror du på allvar att små bebisar föds som psykopater?

Att det är svårt att forma om när problemen redan uppstått är ju inte samma sak som att det är medfött. Det är ju nästan mer troligt att problemen utvecklats på grund av brister i omgivningen.

KL

Arv + Miljö

Men tror du på allvar att små bebisar föds som psykopater?

Att det är svårt att forma om när problemen redan uppstått är ju inte samma sak som att det är medfött. Det är ju nästan mer troligt att problemen utvecklats på grund av brister i omgivningen.

Ja det är vad jag menar.
Det anses vara medfött till stor del, sedan påverkar miljön givetvis också

Det är vad jag har fått lära mig.

Senast ändrad:

Faktum är att det en gång i tiden gjordes adoptionsstudier i Norden, idag anses såna försök som djupt oetiska - med all rätt.

Hur som helst så tog man då barn från kriminella, helst tvillingar, där då ena adopterades till en bra familj med goda förutsättningar och den andra fick vara kvar i en miljö med missbruk och kriminalitet.

Förvånande nog så visade även de som adopterades till bra familjer att även dessa hade lättare för att hamna i kriminalitet.

Visst spelar miljön stor roll, men den är inte den enda faktorn.

Sen finns det ju även vad jag skulle vilja kalla för funktionella psykopater, i tex många företagsledningar m.m. så finns det psykopater men som inte springer runt och har ihjäl folk.

Psykopater är ju inget nytt egentligen, dessa typer har ju alltid funnits även om vi inte har satt ord på det tidigare.

Om vi ska snacka personliga erfarenheter och inte vad forskningen visar så har jag en bekant tillika barndomsvän som är lagd åt det håller. Hon var redan som barn ungefär likadan som hon är idag. När alla vi andra grät av någon anledning skrattade hon. Hon kunde ta hur mycket skäll som helst och skrattade bara och tyckte att det var jättekul att vuxna blev mentalt kassa. Resten av oss var livrädda och gjorde aldrig mer om vad vi fick skäll för.

Hon triggade gärna alla vuxna till att bli mentalt kassa och sen när de väl tappade tålamodet så skrattade hon bara och sa att det inte gick att lyssna och ta råd från någon som agerade på det sättet och hade "känslomässiga problem". Hon var nog 8-9 år gammal när hon hade förfinat den tekniken.

Mot alla oss barn var hon hur rolig och snäll som helst. Men snacka om "revolt" mot vuxna låååångt innan tonåren när vi andra kom ikapp lite.

Idag är hon rätt knäpp mot män och går igenom män som vi andra går igenom strumpor. De män hon är klar med är alla rätt så trasiga när det tar slut.

Inga barn föds onda. Det är jag helt säker på.

Hur skulle det yttra sig om ett barn föds ont menar du?

Genetiska variationer förekommer hos människan som hos alla andra djur. Konsekvensen av det blir onekligen att vissa föds med en större benägenhet att bete sig på ett sätt som uppfattas som ont av majoriteten. Vissa kommer alltså att begå onda handlingar där andra inte hade gjort det, även med samma påverkan från omvärlden.

Om vi ska snacka personliga erfarenheter och inte vad forskningen visar så har jag en bekant tillika barndomsvän som är lagd åt det håller. Hon var redan som barn ungefär likadan som hon är idag. När alla vi andra grät av någon anledning skrattade hon. Hon kunde ta hur mycket skäll som helst och skrattade bara och tyckte att det var jättekul att vuxna blev mentalt kassa. Resten av oss var livrädda och gjorde aldrig mer om vad vi fick skäll för.

Hon triggade gärna alla vuxna till att bli mentalt kassa och sen när de väl tappade tålamodet så skrattade hon bara och sa att det inte gick att lyssna och ta råd från någon som agerade på det sättet och hade "känslomässiga problem". Hon var nog 8-9 år gammal när hon hade förfinat den tekniken.

Mot alla oss barn var hon hur rolig och snäll som helst. Men snacka om "revolt" mot vuxna låååångt innan tonåren när vi andra kom ikapp lite.

Idag är hon rätt knäpp mot män och går igenom män som vi andra går igenom strumpor. De män hon är klar med är alla rätt så trasiga när det tar slut.
Hur tacklade hennes föräldrar detta?

Hur tacklade hennes föräldrar detta?
Jag kommer inte ihåg så jättemycket vad gäller hennes föräldrar. Jag vet att hon i perioder hade restriktioner. Inte för att hon brydde sig speciellt mycket. Jag kommer inte ihåg några reella grejer annars.

Hon har två syskon som dock är helt annorlunda. De har massor med empati och tar massor med hänsyn till andra. Hennes storebror blev socionom och jobbar idag med missbrukare. Hennes lillasyster blev barnläkare efter att jobbat som barnmorska i några år.

Själv är hon idag 35 år gammal och jobbar som mellanchef på ett multinationellt företag och satsar stenhårt på karriären. ;)

Ja det är vad jag menar.
Det anses vara medfött till stor del, sedan påverkar miljön givetvis också

Det är vad jag har fått lära mig.

Anses av vem då? Och fått lära dig vart?

Som jag skrev i mitt första inlägg så är detta ett område där man börjar ifrågasätta gamla "sanningar". Idag är man inte alls lika övertygad om att det är "medfött" på samma sätt som man var förr.

Men du får gärna referera till (aktuell) forskning om du vet något som säger annorlunda.

Faktum är att det en gång i tiden gjordes adoptionsstudier i Norden, idag anses såna försök som djupt oetiska - med all rätt.

Hur som helst så tog man då barn från kriminella, helst tvillingar, där då ena adopterades till en bra familj med goda förutsättningar och den andra fick vara kvar i en miljö med missbruk och kriminalitet.

Förvånande nog så visade även de som adopterades till bra familjer att även dessa hade lättare för att hamna i kriminalitet.

Sen finns det ju även vad jag skulle vilja kalla för funktionella psykopater, i tex många företagsledningar m.m. så finns det psykopater men som inte springer runt och har ihjäl folk.

Psykopater är ju inget nytt egentligen, dessa typer har ju alltid funnits även om vi inte har satt ord på det tidigare.

Nu är det ju inte riktigt samma sak att vara kriminell och att ha en personlighetsstörning..?

Jag har inte läst forskningen du skriver om så det är svårt att veta vad man kan dra för slutsatser av den.

Jag har heller aldrig påstått att miljön är den enda faktorn men nuförtiden pratar man inte om att psykiska problem är medfödda utan att vissa individer föds med sårbarhet och därmed är lite extra känsliga. Dvs det krävs olika mycket miljöpåverkan innan problemen uppstår.

För individer med stor sårbarhet räcker det med en liten miljöpåverkan för att problem ska uppstå medans andra har mer skyddande faktorer och det därmed krävs större påverkan utifrån innan problemen uppstår.

Psykopat är förövrigt är dumt ord. Jag uppfattade att TS syftade på personer med personlighetsstörning (antisocial eller narcissistisk), inte folk som bara är ganska hänsynslösa men välfungerande i övrigt.

jag syftar nog egentligen på alla grader av narcissister och liknande
vet för lite om saken för att kunna gruppera i olika varianter och grad.

Det är ju ganska avgörande. Lite drag här och var har ni nog alla men det ska mycket till innan man anses ha en personlighetsstörning :)

Har du någon källa på att tvillingstudierna gick till på det sättet?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 246
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 384
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Träning och hälsa del 12
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur