Sv: psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?
På det sättet så jo, jag tycker den störningen är medfödd mer eller mindre. Sen däremot hur den utvecklar sig under åren är en annan sak.
Sen har dom kollat upp och gör statistiken av dom som kräver mera vård, jag kan tänka mig att det är otroligt många människor som lider av olika typer av personlighetsstörningar men som inte söker vård för det. Som trots ett jobbigt mående kämpar på ändå utan hjälp. Många som inte förstår varför dom är som dom är när dom haft det så bra under uppväxten osv.
Det är ju lite det som definierar många personlighetsstörningar, en extremare typ av sårbarhet och det är det som leder till det svåra tänket många har. Och den sårbarheten och skörheten är något man föds med och ingenting som man blir av med. Däremot så kan man lära sig hantera den.Medfött = man föds med sjukdomen/störningen. Alltså den finns där från början eller uppkommen inom första året.
Däremot kan de ha en sårbarhet som gör att de är känsligare än andra.
På det sättet så jo, jag tycker den störningen är medfödd mer eller mindre. Sen däremot hur den utvecklar sig under åren är en annan sak.
Hur definierar du tex en trygg anknytning eller en icke trygg miljö under uppväxten tex? Det behöver faktiskt inte vara så att dom inte fått sitt emotionella tillgodosett, det kan vara en "normal" uppväxtmiljö, hur man nu definierar normal. Normal räcker ofta inte för den typen av människor. Det betyder dock inte att dom blivit försummade.Dåligt behandlade innefattar inte bara att bli misshandlad, slagen, våldtagen osv. Det innefattar även att inte ha fått sina emotionella behov tillgodosedda, att inte ha blivit validerad, att inte fått chansen att utveckla en trygg anknytning.
Jag tycker du generaliserar otroligt mycket nu, det är långt ifrån alla som blivit dåligt behandlade under uppväxten eller fursummade emotionellt. Det är vanligare i den gruppen ja, men det är vanligt också att dom växer upp precis som alla andra. Däremot har dom behövt lite extra som föräldrar kanske inte sett eller förstått.Nu är ju den mesta forskningen på personlighetsstörningar gjorda på borderlinepatienter men iallafall inom den gruppen har man funnit att i princip alla har en otrygg anknytning samt låg mentaliseringsförmåga = de har inte fått känna emotionell trygghet som barn.
Sen har dom kollat upp och gör statistiken av dom som kräver mera vård, jag kan tänka mig att det är otroligt många människor som lider av olika typer av personlighetsstörningar men som inte söker vård för det. Som trots ett jobbigt mående kämpar på ändå utan hjälp. Många som inte förstår varför dom är som dom är när dom haft det så bra under uppväxten osv.
Senast ändrad: