Pulka efter hästen

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare johann-a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 161
J

johann-a

Det är så att vi saknar släde till våran körhäst. och det verkar vara så att det kommer ligga snö här ett tag framöver så jag skulle helt enkelt vilja veta hur jag skulle kunna spänna henne framför en pulka? Vi har alla möjliga olika draglinor och skacklar så kom med förslag på hur jag kan kombinera ihop det hela. Vi har dessutom en timmersläde, skulle man kunna göra något med den? Hästen har en loksele. Tack på förhand! :idea:

Sv: Pulka efter hästen

Precis så gjorde jag i fredags. Kändes stabilt förutom att jag insåg att jag var för tung för henne (1-meters 4 åring under inkörning) så jag fick lägga i annat lite lättare i pulkan för att träna henne istället..

Men när jag gjorde så blev det lagom avstånd så jag kände mig säker och med hjälp av svängeln så blev det schyst mot pållen också...

Lycka till!

det finns en tidigare tråd om det. Jag anser att man skall ha skaklar och en kort fastsatt pulka som ej kan åka upp i benen på hästen och ställa till med katastrofala sparkar .En flake/låda på timmersläden kan också vara bra.:)

Min första tanke var smma som eran. men jag känner att jag kommer för nära hästen och dessutom så måste det väl bli problem i nedförsbackar? Vad tror ni om att använda en släpskackel och sätta fast pulkan där?det som är lite tråkigt med att göra så är att det ju låter en del om skackeln som släpar i marken. men jag kanske kan överleva det.. Tack för era svar!

Oj vad duktiga ni är :o

Jag har satt fast en pulka efter samtliga ponnyer genom åren (såväl 3-åringar som bakskygga fega dressyrisar). Till nuvarande har jag åtm en sele, förr gjorde jag en själv med breda stigläder, balsnören och div ludd :o Pulkan sätter jag alltid fast i pulksnöret med ett par rep. Knyter så att den sitter lagom långt bakom. Pulkan/infästningen har gått sönder några gånger men eftersom jag anpassar min tolkning till utrustning o häst så är jag alltid på plana stora fält och har hästen kontrollerad - bara att stanna hästen.

Låter rätt livsfarligt och jag har MYCKET hägre säkerthetstänkande med vagn (det tycker jag är riktigt läskigt, ridmänniska som jag är uti tårna) men mitt sunda förnuft vad gäller hanteringen av mina hästar har räddat mig alla gånger utan minsta problem. Jag spänner fast pulkan o hoppar i sedan får hästen finna sig i att jag vill tolka helt enkelt :)

Är själv intresserad av att åka lite pulka i vinter efter pållen!
Är det ingen som har bilder att visa?

Är själv intresserad av att åka lite pulka i vinter efter pållen!
Är det ingen som har bilder att visa?

Kastar in en bild från november i år på mina galna barn (2; de galnaste!) och den busiga lilla ponnyn
alb_show_id567680_page0.html

SnowRacer är bra för den går att styra och bromsa och välter inte lika lätt som en pulka.

Kastar in en bild från november i år på mina galna barn (2; de galnaste!) och den busiga lilla ponnyn

SnowRacer är bra för den går att styra och bromsa och välter inte lika lätt som en pulka.

Själv har jag stora självan inför snowracer :eek:
Huvva att få in benen mellan sittbrädan och medarna.
Har lyckats med ett antal sådan vurpor utför backar som yngre,
undra om ajg och min kusin var lite fööör vilda :angel:

Men i julhelgen hoppas jag hinna med lite tolkning,
om än med sambon på skidor efter :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 817
Senast: Myrten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 256
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 202
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa... 2
Svar
26
· Visningar
5 561
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka