Pullarnosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Honungspuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 350
H

Honungspuff

Halloj. JAg funderar på att köpa en pullarnosgrimma till min B-ponny. Men jag har 2 frågor:
- Är det bättre än vanliga nosgrimmor?
- Trivs din häst med den?

Jag har läst i nån tidning att den skulle vara bättre eftersom hästens luftvägar blir mkt friare då. Är det så? Snälla hjälp!
/Honungspuff :banana:

Sv: Pullarnosgrimma??

En pullarnosgrimma är mycket 'skarpare' än en vanlig nosgrimma. Det stämmer att hästens luftvägar blir friare än med vanlig engelsk nosgrimma, men jag skulle rekomendera en remontgrimma.

Remontgrimman är ju som en pullarnosgrimma utan överdel och pad i mitten, vilket gör den mycket mildare.
Om du inte har en väldigt stark eller het ponny tycker jag att du ska satsa på remont!

mykene skrev:
Om du inte har en väldigt stark eller het ponny tycker jag att du ska satsa på remont!

En nosgrimma kan väl ändå inte få en het häst att bli mindre het?? Kan du förklara för mig hur det går till?

Äh, det är väl mest att den ser lite piffigare ut men du ska vara medveten om att du inte får tävla dressyr med den om det nu är din ambition.

Nej, jag förstår inte heller det där. Nosgrimman sitter ju inte fast så att man tar i den då man tar i tyglarna, alltså borde den inte kunna påverka.

Jag använde en pullarnosgrimma på min första häst. Anledningen var att hon var väldigt smal över nosryggen och därför satt en engelsk nosgrimma inte bra, utan den gled ner...

jag rider min häst helt utan nosgrimma, tycker det är snyggast så och dessutom märker jag knappt nån skillnad mellan att rida med och utan - förutom att tränsningen blir lättare
köp du en pullarnosgrimma om du tycker den har en bra funktion :)

Pullarnosgrimman är inte alls skarp, det beror ju på hur hårt man spänner den!!! Tvärtom, båda mina hästar trivs mkt bättre med pullar än någon annan nosgrimma. Den pressar inte mot kindbenen så som en engelsk/aachen gör, och stänger inte munnen (och andningen..) på ett sånt sätt som remont gör. Hästen är rätt fri att båda tugga och korsa käkerna.

Om man bara vill ha en nosgrimma "för att" så är pullar det absout bästa, för om man spänner den löst är den mkt snäll mot hästen.

Det verkar som om folk har missuppfattat vad en pullarnosgrimma är till för här... Den heter "pullar" för att man har den på hästar som pullar, alltså repetativt sätter upp huvudet väldigt högt så att man förlorar kontakten med bettet. Exakt hur nosgrimman fungerar har jag inte forskat i, men en korrekt spänd pullarnosgrimma ska vara bättre än andra modeller för att få lite mer kontakt med hästar som pullar. (Få dem att sluta köra upp huvudet i molnen och sprätta iväg i full fart.)

Du kan inte få ner huvudet på en häst med hjälp av en nosgrimma heller...

Pullarnosgrimma heter den för att den funkar på så vis att när en häst pullar, försöker undkomma bettets verkan genom att gapa så blir den lite obehaglig då den runda plattan på nosen då trycker på nosryggen. Ett annat namn för pullarnosgrimma är Mexikansk nosgrimma.

som andra sagt så är syftet m en pullargrimma att det ska gå lättare att rida en häst som pullar...men jag märker inte då så stor skillnad, en annan bra sak m pullargrimma är att det ger hästen mkt friare anvdningsvägar eftersom ingen nosgrimma sitter för och klämmer!

Tack så mkt för alla tips! Men jag andvänder inte pullarnosgrimma för att på NER huvudet! I fälttävlans dressyr vet jag att man får ha det men inte i vanlig. Min häst är väldigt stark på fältet och i hoppningen så han blir lång... Skulle det hjälpa med en pullarnosgrimma? Han kanske skulle lyssna lite bättre iomed att den är lite skarpare! Har pessoa i hoppning å på fältet annars? Ska jag testa lr? :confused:
/Honungspuff :banana:

jag vill inte ah en pullar för att den stänger år munnen på hästen, du måste ju sätta ena remmen nedanför bettet!

En nosgrimma ska inte vara ett hjälpmedel på det sättet. Den är bara där för att hålla tränset på plats.
Det bästa men kan göra är att variera mellan olika norgrimmor. Varje lämnar olika "skavsår" på olika ställen innen i munnen.
Vill ni se exempel på vad nosgrimmor kan ställa till med ska ni se filmen om bett av Torbjörn (vad han nu heter i efternamn) Den tycker jag förövrigt alla borde se innan man sätter ett träns på hästen.
Mkt lärorikt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 692
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka