Pusseltråden

Mamma köpte ett till familjen i jul. Precis så roligt som jag tänkt när jag sett reklam för den här typen av pussel. 🤓

3C30FB9A-0E96-4446-9E61-13D5DE30F2D2.jpeg
 
Jag har pysslat otroligt mycket (och spelat spel, jag och min bror hade inte sönder våra leksaker, de bokstavligt talat föll nästan i bitar av försiktig men extrem användning 😅) men nu på vuxna dagar har jag insett att de enda jag verkligen älskar att pussla är Jan Van Haasteren 😍 Har massor i 1000, tar någon timme. 2000 blir bökigare pga täcker hela mitt köksbord men det är också roligt med lite krångel 😁 Köper bara de färgglada 😍 Synd det är lite för mörkt i min lägenhet för att pussla utan dagsljus men har en liten lampa i nödfall om jag inte kan låta bli ändå 😁 På julen har jag också ett julpussel a la vanligt fint pussel :)
Lägger du 1000 bitars på nån timme? 😱

Jag höll på med ett och samma flera veckor i somras 😁. Iofs. jobbade jag bara på det någon timme per kväll men hann bli många timmar innan det var klart.

Jag lägger nåt pussel per år, har inte riktigt någon bra plats att lägga pusslet på. Jag har en pusselmatta men tycker att det blir så knöligt så använder den inte utan försöker lägga bordstabletter ovanpå pusslet så att jag kan använda bordet ändå.

Jag gillar också Jan Van Haasteren, vill att det ska hända ganska mycket men gärna behagliga färgskalor.
 
Lägger du 1000 bitars på nån timme? 😱

Jag höll på med ett och samma flera veckor i somras 😁. Iofs. jobbade jag bara på det någon timme per kväll men hann bli många timmar innan det var klart.

Jag lägger nåt pussel per år, har inte riktigt någon bra plats att lägga pusslet på. Jag har en pusselmatta men tycker att det blir så knöligt så använder den inte utan försöker lägga bordstabletter ovanpå pusslet så att jag kan använda bordet ändå.

Jag gillar också Jan Van Haasteren, vill att det ska hända ganska mycket men gärna behagliga färgskalor.

Jag gillar att pussla 😅
 
Jag har tagit fram min barndoms julpussel, ett runt 500 bitars med vildkatter (som jag tror jag nämnt förr). Fick värsta pusselflowet igår och det är såå kul och skönt att bli sådär uppslukad.

En grej jag verkligen älskar med pussel, det är när en tänker ”nu ska jag hitta den där biten” och typ den andra biten blicken faller på är just den. Det är så coolt. Som något märkligt samarbete mellan en medveten och en omedveten del av hjärnan/uppfattningsförmågan. 🧩 :heart

Får ta bild imorgon pga 💤
 
Jag tycker ofta att jag drabbas av att jag vet tämligen exakt hur en saknad bit ska se ut, och så scannar jag raderna av tillgängliga bitar om och om igen utan att kunna hitta den. Och då går den inte att hitta förrän jag tagit en paus, och sedan är den bara där? Eller så kommer det någon medpusslare och hittar biten hur lätt som helst.

Men det är väl samma fenomen som de där mystiska osynliga ”lånarna” som tillfälligt lägger beslag på både det ena och det andra, och sedan plötsligt lämnar tillbaka sakerna, ofta på oväntade ställen.
 
Jag tycker ofta att jag drabbas av att jag vet tämligen exakt hur en saknad bit ska se ut, och så scannar jag raderna av tillgängliga bitar om och om igen utan att kunna hitta den. Och då går den inte att hitta förrän jag tagit en paus, och sedan är den bara där? Eller så kommer det någon medpusslare och hittar biten hur lätt som helst.

Men det är väl samma fenomen som de där mystiska osynliga ”lånarna” som tillfälligt lägger beslag på både det ena och det andra, och sedan plötsligt lämnar tillbaka sakerna, ofta på oväntade ställen.
Känner igen det. Bitarna har kanske också inställningstid för tjänstgöring. :angel:

Ofta tror jag det för mig handlar om att den där tanken om exakt hur den ska se ut, inte stämmer (tex en gnutta svart kattöra på en himmelsbit där örat är precis i kanten på en inplupp och med samma form som pluppen, så jag tittar efter blått och svart medan biten sedan visar sig vara egentligen bara blå med hårstråtjock svart kant på en inplupp).
 
Inser att jag behöver något att gå upp i, som går snabbt att sätta igång och har fastnat på pussel. Men var köper ni era? Jag kommer att ha det stående på spelbordet i biblioteket, så jag behöver inte lägga undan det emellan, men funderar även på matta.

Hit me med era bästa tips - alla kategorier. Tror 350 bitar kan vara rimligt att börja med...
 
Inser att jag behöver något att gå upp i, som går snabbt att sätta igång och har fastnat på pussel. Men var köper ni era? Jag kommer att ha det stående på spelbordet i biblioteket, så jag behöver inte lägga undan det emellan, men funderar även på matta.

Hit me med era bästa tips - alla kategorier. Tror 350 bitar kan vara rimligt att börja med...

Jag har beställt pga att där finns större och mer varierat sortiment, senast tror jag det var från Pusselbutiken.
 
Inser att jag behöver något att gå upp i, som går snabbt att sätta igång och har fastnat på pussel. Men var köper ni era? Jag kommer att ha det stående på spelbordet i biblioteket, så jag behöver inte lägga undan det emellan, men funderar även på matta.

Hit me med era bästa tips - alla kategorier. Tror 350 bitar kan vara rimligt att börja med...
Skulle börja med 500 bitar faktiskt, 350 går nog lite väl fort. Pusselbutiken, pusselfantasten, boardgames är ställen jag brukar beställa ifrån.
Ravensburger och Schmidt brukar ha fina pussel med klara färger, vilket kan vara lättare än något "burrigt" motiv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 676
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Idag är det tre veckor sedan vi köpte greyhoundtiken som nu är 11 månader gammal. När vi köpte henne vägde hon 20,5 kg till sina 66 cm...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp