Pusseltråden

Skulle börja med 500 bitar faktiskt, 350 går nog lite väl fort. Pusselbutiken, pusselfantasten, boardgames är ställen jag brukar beställa ifrån.
Ravensburger och Schmidt brukar ha fina pussel med klara färger, vilket kan vara lättare än något "burrigt" motiv.

Ja Ravensburger är ju bland de bästa även med att bitarna är stadiga och med ordentlig passform, jag blir tokig när det är bitar som "passar" i färg och form men är sådär yttepyttepyttelite fel så man märker det först när man försöker lägga dit någon annan intill som ska vara där men som inte hakar i den fel-lagda biten på rätt sätt.

Jag har lagt något stort Trefl-pussel som jag tyckte var sådär i kvalitet, det jag håller på med nu är ett Jumbo som jag inte prövat förut. Helt ok men man får vara vaksam här också, slår det på en tiondels millimeter i hörnen så ska de vara någon annanstans har jag märkt. Det är förstår mest ett problem när det finns många enfärgade bitar, annars brukar det inte finnas lika många som skulle kunna vara rätt på en och samma lediga plats.
 
Inser att jag behöver något att gå upp i, som går snabbt att sätta igång och har fastnat på pussel. Men var köper ni era? Jag kommer att ha det stående på spelbordet i biblioteket, så jag behöver inte lägga undan det emellan, men funderar även på matta.

Hit me med era bästa tips - alla kategorier. Tror 350 bitar kan vara rimligt att börja med...
Jag säger som @Trott att 350 nog går alldeles för fort och att 500 troligtvis är mer lagom. :)

Jag gillar inte pusselbitar, som någon tidigare i tråden skrev så blir det liksom bökigt. Man kan inte dra runt ihoppusslade bitar tex vilket är det jag stör mig mest på. 😅
 
Inser att jag behöver något att gå upp i, som går snabbt att sätta igång och har fastnat på pussel. Men var köper ni era? Jag kommer att ha det stående på spelbordet i biblioteket, så jag behöver inte lägga undan det emellan, men funderar även på matta.

Hit me med era bästa tips - alla kategorier. Tror 350 bitar kan vara rimligt att börja med...
Köper oftast mina hos pusselstallet, gillar hennes utbud. Började handla av henne på marknaden som var innan pandemin var varje höst :)
 
I år fick min man som vanligt ett WASGIJ-pussel. Sen pusslar han med hjälp av resten av familjen i mellandagarna. Jag funderar om jag ska köpa ett vanligt pussel nästa år.
 

Bifogade filer

  • 58576BBE-A5AE-4A54-891F-869C0943F290.png
    58576BBE-A5AE-4A54-891F-869C0943F290.png
    160,8 KB · Visningar: 94
Jag säger som @Trott att 350 nog går alldeles för fort och att 500 troligtvis är mer lagom. :)

Jag gillar inte pusselbitar, som någon tidigare i tråden skrev så blir det liksom bökigt. Man kan inte dra runt ihoppusslade bitar tex vilket är det jag stör mig mest på. 😅
Alltså nu fattar jag äntligen :D
Det ska stå pusselmatta istället för pusselbitar väl :idea:
Fattade verkligen inte varför man inte gillade pusselbitar om man gillar att pussla :rofl:
 
Blev klar med det här tidigare ikväll. Jag har lagt uppskattningsvis 98% av pusslet själv, då en icke-pusselvan vän var med preciiis i början. Pusslet känns dock näst intill omöjligt utan att ha framsidan som referens.😅 Varenda blomma/stjärna var unik, så det var faktiskt väldigt kul att kunna lyfta upp en bit från himlen och sedan kunna peka ut exakt var den skulle vara. Men det räckte gott och väl med 500 bitar.

IMG_20211230_224943.jpg


Nästa pussel blir kattpusslet som jag fick av min Secret Santa! :bump:
 
Åh, jag älskar pussel! Ska nog önska mig ett nytt i julklapp faktiskt.

Pappa kommer att få ett pussel som blir till en karta över Italiens vinregioner, och min storebror ska få ett som är en karta över Skottlands whiskydestillerier. Pappa ska gå i pension och storebror ska gå på pappaledighet, så det känns som att de kan behöva lite sådan sysselsättning framöver :D
Det här blev ju väldigt roligt... Det visade sig vara fler än jag som hade fått samma briljanta idé och julafton resulterade i följande:

  • Min bror hade köpt samma whiskypussel till min sambo som vi hade köpt till min bror.
  • Min svägerska hade köpt samma vinpussel till mig som jag hade köpt till min pappa. Hon hade även köpt ett till min bror.
  • Min bror hade köpt samma vinpussel till min mamma som jag hade köpt till pappa, fast för Frankrike istället för Italien.
  • Svärmor fick ett 500-bitarspussel av mig i julklapp. När jag öppnade min såg jag att hon hade köpt ett 500-bitarspussel till mig.
Totalt delades det alltså ut SJU pussel under julaftons kväll, varav fyra var från samma företag med samma motiv. Ett femte var från samma företag och på samma tema men med ett annat land. Resterande två var mer slumpmässiga. Det är ett rent under att inget hushåll gick hem med två kopior av samma pussel i slutändan! :laugh:

Och här trodde man att man hade kommit på en riktigt unik och rolig julklapp till folk... :meh::laugh:
 
Jag har funderat på att köpa pussel jag med men har ingenstans där det kan ligga framme mellan gångerna jag hinner pussla. Har ni någon smart lösning för att kunna lägga undan det utan att allt faller isär?
 
Jag har funderat på att köpa pussel jag med men har ingenstans där det kan ligga framme mellan gångerna jag hinner pussla. Har ni någon smart lösning för att kunna lägga undan det utan att allt faller isär?
Pusselväska, alternativt pusselmatta, men som tidigare skrivits i tråden så är pusselmatta svårare, går inte att flytta "öar" av bitar lika lätt.
 
Jag har funderat på att köpa pussel jag med men har ingenstans där det kan ligga framme mellan gångerna jag hinner pussla. Har ni någon smart lösning för att kunna lägga undan det utan att allt faller isär?
Jag älskar att ha pusselmatta! Utan den hade jag inte kunnat hålla på alls. Visst, det blir lite knepigt att flytta runt bitar som sitter ihop, men det är det värt för mig.
 
Jag tycker pusselmatta funkar bra. Först blev jag besviken på att det är svårt att flytta sammanfogade bitar, men jag använder stekspade så är det löst. :D



Har börjat ett 500 bitar med Carl Larssonmålning med julmotiv (lite sent, men det fanns hos mamma). Det är typ 50 nyanser av vitt-grått-beige, men bitarna är väldigt distinkta i formen och går inte att råka lägga fel.
 
Inser att jag behöver något att gå upp i, som går snabbt att sätta igång och har fastnat på pussel. Men var köper ni era? Jag kommer att ha det stående på spelbordet i biblioteket, så jag behöver inte lägga undan det emellan, men funderar även på matta.

Hit me med era bästa tips - alla kategorier. Tror 350 bitar kan vara rimligt att börja med...
Bokaffärer och Leksaksbutiker brukar ha pussel.
Jag köper oftast mina härifrån, jag vill kunna se bilden och få känsla av det är ett roligt pussel men jag har I princip snöat in mig på Jan van Haasteren pussel.

Sen kan man ofta hitta pussel på Ica Maxi, stora COOP, ÖoB (har haft nu till jul) och liknande butiker.
 
Älskar att lägga pussel, har blivit många stycken sen jag var liten! Nu är det pussel på 3000 bitar som känns lagom utmanande, gärna med naturmotiv :) Men det är evigheter sen jag pusslade, i brist på lämpligt bord.. Har en pusselmatta, men tycker det blir lite som att börja om varje gång jag bara vill pussla en liten stund.. Vårt köksbord är tyvärr inte så stort, och dessutom runt 😆 Har testat att sitta på golvet, men då blir inte min rygg så glad efter ett tag - man är inte 14 år längre :rofl:

Längtar till den dagen vi har ett tillräckligt stort kök för att kunna ha ett stort bord, då vill jag ha ett bord med "dubbel" bordsskiva där man bara kan lägga på toppen när man behöver duka bordet :) Har hittills bara sett ett sådant på bild som var hemmagjort, undrar om det finns någon butik som säljer såna pusselbord? Borde ju rimligtvis finnas en marknad för det :D
 
Älskar att lägga pussel, har blivit många stycken sen jag var liten! Nu är det pussel på 3000 bitar som känns lagom utmanande, gärna med naturmotiv :) Men det är evigheter sen jag pusslade, i brist på lämpligt bord.. Har en pusselmatta, men tycker det blir lite som att börja om varje gång jag bara vill pussla en liten stund.. Vårt köksbord är tyvärr inte så stort, och dessutom runt 😆 Har testat att sitta på golvet, men då blir inte min rygg så glad efter ett tag - man är inte 14 år längre :rofl:

Längtar till den dagen vi har ett tillräckligt stort kök för att kunna ha ett stort bord, då vill jag ha ett bord med "dubbel" bordsskiva där man bara kan lägga på toppen när man behöver duka bordet :) Har hittills bara sett ett sådant på bild som var hemmagjort, undrar om det finns någon butik som säljer såna pusselbord? Borde ju rimligtvis finnas en marknad för det :D
Du får göra som min Pappas fru, Pappa såga till en lagom stor skiva åt henne som hon använder när hon pusslar. Den kan flyttas dit den passar för tillfället 😊 Tänkt be Pappa såga ut en till mig med!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 676
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Idag är det tre veckor sedan vi köpte greyhoundtiken som nu är 11 månader gammal. När vi köpte henne vägde hon 20,5 kg till sina 66 cm...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp