Sv: Qalle (hans bockighet?)
Om man hängt med lite och kollat/studerat hingstarna du pratar om några år så vet man vilka egenskaper dom nedärver. För det första-att kalla en glad,smidig,ngt kortryggad hästs "bus" för
bockighet är lite fel anser jag.

det är Qalles sätt att unghästbusa litegrann, och som sagt, med QE-Qedam bakåt så är man ju inte särskilt förvånad över vigheten i hästarna. Bra avlade tävlingshästar SKA ha lite temperament och vara glada, annars finns en stor risk att de "dör" allt för tidigt... Sedan kan jag inte säga att jag anser han är ovanligt bockig och busig av sig...som ngn skrev, förr om åren har han ju tvärtom, skött sig nästan för exemplariskt.
En trevlig häst med bra prestationsstam!
Akribori(som du nämde) ger stora,flotta hästar

med mera nerv. Han präglar sina avkommor starkt. Vill du ha en snygg, högrets avkomma med lätta rörelser- välj honom! Men förvänta dig absolut inte att avkommorna ska bli mindre "busiga" än efter Qualle- alla unhästar SKA ha glädje i sig.
Camaro M har ju år efter år visat att han nedärver ett mkt gott temperament på sina avkommor...har ännu inte jobbat nära med ngn av dessa,men antar (och hoppas) att även de har livsglädje i sig...
Vad jag mer tänker på är: Vad har du för sto egentligen, eftersom du har tre så olika kandidater till henne?
Att Peter skulle ha använt sådana beskrivningar ang Qalle tycker jag låter väldigt konstigt...han som är ett sådant proffs i allt...