Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Hade någon frågat om ett år, hade jag kanske varit intresserad av att vara med och starta upp ett korsningsregister. Nu har jag mest ont om tid:crazy:

Om någon vill starta upp, så kommer jag att regga mina framtida korsningar!

Kan man tänka sig att ta med Appaloosan också, men dom har väl förstås redan ett Appaloosa sporthorse register USA...
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Tjena! :bump: En liten fundering... vad skulle en förening för korsningar ha för funktion egentligen?

En rasförening jobbar ju med avelsfrågor, rasstandard osv.
Dessa saker fungerar ju inte i en "allmän korsningsförening", hästarna kommer ju att vara av en mängd olika typer.

Rasföreningarna arrangerar också tävlingar för sin ras.
Vad skulle "korsningsföreningen" vinna på att ha egna tävlingar? Istället för att åka på Wras-tävlingar?

Så min fundering är, vad skulle en sån förening tjäna för syfte?

Quarab är ju en helt annan sak. Där kan man ju säga att man skapat en ny ras. Medans man med Partbreed avel skapar en "miljard" nya modeller....

Bara en fundering....
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Har inte sagt att HBL hingsthållare har ett förbud (är lite osäker det kanske de har), vet att ex Bernstein, Briar alldrig skulle användas för att få fram korsningar. Säger det igen, det gjör endast en hingstägare som har en hingst med låga poäng extriört , ridtest som inte får kunder från någon annnstans . Har alldrig hört eller sett en korsning efter ett meriterat o godkänd HBL Hingst under de 34 år jag har sysslat med hästar, kan till lägga att mitt senaste halvblod var en Bernstein avkomma...rasren.

de är väldigt vanligt innom all avel med sånt vet folk som inte äns betäcker shettisar å welsh partbreed med sina gdkända hingstar :/

en hingst med låga extriör poäng blir ej gådkänd dom måste ha minst 40
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

de är väldigt vanligt innom all avel med sånt vet folk som inte äns betäcker shettisar å welsh partbreed med sina gdkända hingstar :/

en hingst med låga extriör poäng blir ej gådkänd dom måste ha minst 40

Nej inte nu längre, det var de gamla reglerna, nu samlas poängen genom årstesterna, 3, 4 års, domare m testryttare.. pratar nu om HBL ..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Nej inte nu längre, det var de gamla reglerna, nu samlas poängen genom årstesterna, 3, 4 års, domare m testryttare.. pratar nu om HBL ..

okey de visste jag aktist inte är inte inne på ny halvblods avel .
men hade värkligen velat betäcka mitt sto med briar eller sack men de är ju ingen ide :(
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

okey de visste jag aktist inte är inte inne på ny halvblods avel .
men hade värkligen velat betäcka mitt sto med briar eller sack men de är ju ingen ide :(
Briar? han kostar ju skjortan... vad e det för häst du har?
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Avla efter den grenen du ska sattsa på, western?


de hade vart kul men har inte den kunskapen att utbilda inom western så tänkte sälja föl som vanligt ridna,
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

pss, vi rider inte ovanligt..:)

jo de är anolunda, men de är skit kul älskar å rida de , men kan inte utbilda mer än lite så förlårar så mkt pengar på de
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Ett register uppmuntrar till att registrera hästen med känd stam istället för att regga föräldrar som okända. Det gör att man kan följa blodslinjer och få en mer inriktad avel. Det kan vara grunden till att få fram riktigt bra hästar utan att behöva importera allt toppblod från USA. Vi har ju faktiskt riktigt bra kvalitet på t ex halvbloden (är inte så inne på andra raser...).

Det finns ju svensk ridponny. Kan det då inte finnas svensk westernhäst? :D
Ett register skulle kanske kunna fungera som svensk ridponny registert. Vissa raser som godkänns som inkorsningar, men med öppen stambok. Kanske prioritera våra svenska raser som varmblod, halvblod etc?? kanske kallblodstravare? några andra förslag?

En liten tanke bara...
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

www.halfquarterhorseregistry.com/
www.apbhorseregistry.com/
Ingen aning om hur seriösa de är men det finns register för quarterkorsningar "over there" också...

Om man nu talar avel med mål, även om man har en korsning, kanske man kunde styra upp eventuella framtida betäckningar med de här korsningarna mot mer % renras.
Kan väl int evara fel. Svenskt varmblod har ju liknande system:cool:.

..Tänk er ett typ B register :angel:med "rena" quarterpapper efter .... säg tre generationer. Vet att de inte kommer in i AQHA registret igen... (fast vem vet)...:devil:.

Ja ja, nu är det kvällen, hästarna äter för fullt och jag talar i nattmössan. Men tänk ifall att:D.........
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

"..Tänk er ett typ B register med "rena" quarterpapper efter .... säg tre generationer. Vet att de inte kommer in i AQHA registret igen... (fast vem vet)...."


Jag fiskade också lite där... :angel:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Finns väl redan ett register? Kompisens häst är iaf reggad som svensk ridponny med stam i passet men kanske blir värre om korsningen går över ponnymått? (pappa= qh mamma paint/nordsvensk/cob)

Malin
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

www.halfquarterhorseregistry.com/
www.apbhorseregistry.com/
Ingen aning om hur seriösa de är men det finns register för quarterkorsningar "over there" också...

Om man nu talar avel med mål, även om man har en korsning, kanske man kunde styra upp eventuella framtida betäckningar med de här korsningarna mot mer % renras.
Kan väl int evara fel. Svenskt varmblod har ju liknande system:cool:.

..Tänk er ett typ B register :angel:med "rena" quarterpapper efter .... säg tre generationer. Vet att de inte kommer in i AQHA registret igen... (fast vem vet)...:devil:.

Ja ja, nu är det kvällen, hästarna äter för fullt och jag talar i nattmössan. Men tänk ifall att:D.........


Nu förstår jag inte riktigt tänket.... Ska man först bedriva korsningsavel och sen börja avla med dessa korsningar i riktning mot att de ska bli renrasiga igen?

Det är väl att krångla till det lite tycker jag nog....
Måste ju vara mycket enklare att avla rasrent från början ;)
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Finns väl redan ett register? Kompisens häst är iaf reggad som svensk ridponny med stam i passet men kanske blir värre om korsningen går över ponnymått? (pappa= qh mamma paint/nordsvensk/cob)

Malin

Visst finns det register...min "halva" är ju reggad med stam i SH. Ett "partbreed" register bör, min min värld, hållas av rasföreningen eller i samarbete med den. Tror tanken från början var att ha en överblick på stammarna ifall man i ett nödläge behöver få in "nytt" blod från gammal stam/hingst men också för att ta vara på partbreedhästarnas framgångar... Welsh har ju ett krav för att få regga i partbreed och det är att welshinslaget ska vara minst 12,5%. Man får även visa partbreed och får dom därigenom bedömda. Dock är det många som hellre reggar i SvRP om jag förstått rätt;)
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Nu förstår jag inte riktigt tänket.... Ska man först bedriva korsningsavel och sen börja avla med dessa korsningar i riktning mot att de ska bli renrasiga igen?

Det är väl att krångla till det lite tycker jag nog....
Måste ju vara mycket enklare att avla rasrent från början ;)

Ibland tappar en del spåret...utarmar sin egen ras med s.k. matadoravel. Plötsligt finns inte någon fräsch linje att avla på (inte ovanligt bland hundar) och då finns möjligheten att "rädda" rasen genom inkorsning. Har man då koll på de närliggande korsningarna med andra linjer än vad som finns mest inom rasen kan man göra planerad inkorsning...detta bör vara styrt från moderföreningen.

Inte troligt att det händer i en så stor ras som QH/P...
 
Senast ändrad:
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Ibland tappar en del spåret...utarmar sin egen ras med s.k. matadoravel. Plötsligt finns inte någon fräsch linje att avla på (inte ovanligt bland hundar) och då finns möjligheten att "rädda" rasen genom inkorsning. Har man då koll på de närliggande korsningarna med andra linjer än vad som finns mest inom rasen kan man göra planerad inkorsning...detta bör vara styrt från moderföreningen.

Inte troligt att det händer i en så stor ras som QH/P...
En del gjör allt för pengar, avla rent eller orent, bara pengarna kommer in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp