Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Det finns ju svensk ridponny. Kan det då inte finnas svensk westernhäst? :D
Ett register skulle kanske kunna fungera som svensk ridponny registert. Vissa raser som godkänns som inkorsningar, men med öppen stambok. Kanske prioritera våra svenska raser som varmblod, halvblod etc?? kanske kallblodstravare? några andra förslag?

En liten tanke bara...

Alltså, jag skulle inte komma på tanken att ens avla mina Quarters med dom raserna.
Skulle jag av någon anledning korsa så skulle jag välja lämpligare raser. Ännu mindre vilja registrera en avkomma i ett register där det bara förekommer såna skräpkorsningar.
Får man för sig att korsa med tex sv halvblod får man väl regga med grå papper. Resten går i SH eller nått annat lämpligt.

mvh Eva
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Finns det något intresse för att starta en intresseförening för "ekonomiquarter" här hemma i Sverige?

Svar gärna tillsammans med bild på pållen i fråga och vilken ras det är mer än paint eller quarter.

Har själv en 50/50 hemma, Quarter/varmblod född 1991
e: Meesa Hesa och ue: Glasgow. Träffade på henne 1994 och har haft "Misa" sedan dess (Tack Sofia för att du gjorde henne, tack för att du sålde henne).:bump:Mindre roligt var: När en person jag talade med för många många år sedan bl a om stammen på våra hästar. Hon var väldigt intresserad ända tills jag nämnde att mamman var varmblod och människan helt sonika vände ryggen till och gick därifrån mitt i en mening!

D1920.jpg

:bump:HURRA FÖR DIG & DIN HÄST!!!!

har nämligen en kanonfin 2-årshingst efter Lone Bright Star, mamman är mitt fina varmblodssto Sunny Farm. Pappan är Palomino, men min lilla kille Pim Pim har ärvt sin mammas fuxfärg. Lyckligtvis är han stickelhårig och skiftar fortfarande färg så man vet aldrig vad det blir i slutändan.
Har ett mycket STORT intresse för en PartBred-förening, då jag har flera ston av varmblodsras som jag använder i avel med quarters och paints.
Vill att denna ide spånas vidare på, och att du kontaktar mig om du fortfarande känner att du vill dra igång en sådan förening.
www.netlog.com/ranchristrask eller www.ranchristrask.zoomin.se
Där finns bilder på Pim Pim samt kontaktuppgifter.:bow:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Kan man tänka sig att ta med Appaloosan också, men dom har väl förstås redan ett Appaloosa sporthorse register USA...

Appaloosan, lixom Painten är raser där man eftersträvar färg. Dessutom helt olika typer av färg.
Hade du tänkt dig att det skall vara prickiga skäckar innan det är klart?

mvh Eva
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Alltså, jag skulle inte komma på tanken att ens avla mina Quarters med dom raserna.
Skulle jag av någon anledning korsa så skulle jag välja lämpligare raser. Ännu mindre vilja registrera en avkomma i ett register där det bara förekommer såna skräpkorsningar.
Får man för sig att korsa med tex sv halvblod får man väl regga med grå papper. Resten går i SH eller nått annat lämpligt.

mvh Eva

Med all respekt, skräpraser?
Vet du att Quarter och varmblodig travare, sk Standarbred har exakt samma stamfäder? Det gör ju alltså Quartern lika mycket skräpras i den aspekten. Jag ÄLSKAR ALLA HÄSTAR; och mest av allt MINA EGNA. Vill jag ha ett föl efter en Quarter eller Paint på mina varmblodston så gör jag det för min egen skull och inte för att någon anna skall smutskasta någon ras för den delen. Visste du att det kallas mobbing? Jag har sett mycket av den typen av moralmobbing i stallar runt om i Sverige, och jag tycker det stinker att folk inte kan respektera ALLA ANDRAS tycken och tänken. Jag respekterar ditt tycke om att Quartern inte skall korsas med olämliga raser, men inte att du kallar någon anna ras för skräpras... Det sårar och det är olämpligt!
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Jag ägnar mig inte åt någon moralmobbning.

Jag råkar tycka att travare och halvblod är precis vedervärdiga. Skulle inte ta emot dom om jag fick dom gratis. Sen om du gillar dem är det din business.

Fast jag förstår inte varför du använder QH och Paint på dem om de är så bra.

mvh Eva
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Ska kanske vända på frågan, hur många här vill betäcka sitt Quarter sto eller Paintsto med ex travare, newforest..??? Om nej, berätta varför inte..
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Ska kanske vända på frågan, hur många här vill betäcka sitt Quarter sto eller Paintsto med ex travare, newforest..??? Om nej, berätta varför inte..

Skitlätt, då får jag hälften av nått jag aldrig skulle köpa eller ta emot ens gratis.
Hade jag velat ha en travare hade jag ju lixom köpt en sån istället för en Quarter.

En jättebra fråga!
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Nu förstår jag inte riktigt tänket.... Ska man först bedriva korsningsavel och sen börja avla med dessa korsningar i riktning mot att de ska bli renrasiga igen?

Det är väl att krångla till det lite tycker jag nog....
Måste ju vara mycket enklare att avla rasrent från början ;)

Förstår vad du menar men nu är det ju så att de här korsningarna FINNS idag. Skulle tro att de alltid kommer finnas.
De flesta anses som en styggelse. I ägarnas ögon är de bra på många vis och ofta blir man bemött med... ja i alla fall är det inte allmänt populärt.
Om man nu har en sån korsning kan man få stamtavla på dem och om man nu får för sig att fortsätta avla på den korsning man har idag har kan man ju uppmuntras att fortsätta mot mer % renras.

Tycker inte det är fel tänk i mitt huvud. Men alla är inte jag.
Hur som helst ville jag bolla frågan här på Buke.
Man får liksom ganska stor respons......
Jag har ju en quarterkorsning själv och vet hur man ses.....
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Tanken var kanske inte att korsa Appaloosa och Paint, utan att korsa med t ex "avskyvärda" halvblod, vilket verkar vara en populär kombination idag. Appaloosan är ju faktiskt inte bara färg...

Dessutom har jag sett en del i t ex USA som eftersträvar sk "Pintoloosa", vilket är precis som du sa... en prickig skäck.

Håll du dig till dina quarters, men andra har rätt att gilla andra hästars egenskaper i kombination med t ex quartern...
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Ska kanske vända på frågan, hur många här vill betäcka sitt Quarter sto eller Paintsto med ex travare, newforest..??? Om nej, berätta varför inte..

Exakt! Jag har aldrig hört talas om något som gjort något sådant!

En ytterligare fråga till korsningsavlarna: Om ni fick välja, skulle ni då ha ert (varmblod eller vad det nu är) till avel eller skulle ni hellre vilja ha ett quarter- eller paintsto att avla på?

Jag är ganska övertygad om att de allra flesta skulle svara att de skulle vilja ha ett renrasigt sto.

Korsningar kommer till pga att man har ett sto, av vilken ras som helst och vill betäcka henne. Jag gissar att det i de allra flesta fall är en ekonomisk fråga som gör att man har det sto man har. Det är kostsamt att köpa ett renrasigt sto av god kvalitet, dvs är lämplig att sätta i avel (även om de är rasrena så betyder det ju inte automatiskt att stoet är tillräckligt bra för att ha en plats i kvalitetsaveln).

Lägg därtill att de meriterade hingstarna inte bedriver korsningsavel.
Det betyder att man inte får använda de bästa hingstarna.

Så ofta går det till så att man hittar ett par tre hingstar som betäcker alla raser, dessa har man att välja på. Det säger sig självt att många gånger så passar inte någon av dessa hingstar till stoet, men i.o.m. att man inte har annat att välja på så tar man den som man tycker är finast.

Det hela handlar - i min ögon - om att någon vill ta ett föl på sitt sto. Det har ingenting med kvalitetsavel att göra, att föra en ras framåt. Utan bara egna intressen. Och fine, det skadar väl ingen. Men det förbättrar inte heller det hästmaterial som finns idag.

Jag har inget emot korsningar egentligen, finns absolut trevliga såna. Men det har ingeting med avel att göra! Avel är att försöka förbättra det material som finns. Och ingen kan väl påstå att man förbättrar Quartern genom att korsa in en travare! Det är två skilda hästtyper, avlade under lång tid för att bli bättre och bättre på helt olika saker!
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Kunde inte ha sagt det bättre själv, klokt tänkt cowsense
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Nu var det mycket gnabb, här kommer iallafall en bild på en trevlig korsning (om jag får säga det själv) klock o smart, quarter/anglo
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

:bow::bump:
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Jag är inte intresserad av avel alls...har ingen rasbundenhet heller. Jag har redan beskrivit i ett tidigare inlägg varför jag lånade syrrans sto och betäckte med en P. Inte för färgen (jag föredrar vanligt bruna hästar) och inte för att få en P utan utgick från stoets kvalitéer och sökte en hingst som kompletterade henne bäst. Det råkade vara en P kvar i slutet som valet föll på och den tog emot "alla" raser. Jag avlar inte för att sälja utan ska ha ungen själv, för att tävlas. Det är mitt projekt...det finns också en plan B om jag av någon anledning inte skulle kunna ha hästar framöver. Ungen stannar i familjen:cool:

Jag har även en s.k. "klasshäst" av icke amerikansk variant. Renrasig med flerfaldigt guldbelönad stam åt alla håll...som är behäftad med defekter, dolda sådana som upptäckts av en slump. Så här står jag med en rasren häst som inte är värd mer än vilken korsning som helst och med en korsning som än så länge lovar mycket gott...både i anatomi och rörelser.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Jag har även en s.k. "klasshäst" av icke amerikansk variant. Renrasig med flerfaldigt guldbelönad stam åt alla håll...som är behäftad med defekter, dolda sådana som upptäckts av en slump. Så här står jag med en rasren häst som inte är värd mer än vilken korsning som helst och med en korsning som än så länge lovar mycket gott...både i anatomi och rörelser.

Har en korsning ardenner/varmblodig travare som utvecklas väl! Det är individen som är viktigast för mig vare sig det är djur eller människor. Det jag kan tycka illa om är den extrema avel som finns för olika djur där utseendet går före användbarheten.

MVH Ann
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Jag har träffat dig, din Paintkorsning, hans mamma och hans pappa. Jag kan förstå ditt val och lägger ingen som helst moralaspekt i det.

Flera anledningar. Du har avlat din korsning bara för dig och med eftertanke.
(Inte för att sälja så många travarkorsningar som möjligt under devisen "uppfödning av westernhästar av Quarter, Paint och Cross- blod" och liknande)

Vidare är du är tillräckligt smart för att inte använda honom i avel.
Jag tror han kommer att bli mycket bra till det du tänkt ha honom.

mvh Eva
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

Är rädd att du kan få stånga dig blodig här:eek:. Tråden har gått över till hur osmart och oseriöst det är med korsningsavel.... Synd.

Om jag finge avla som jag ville skulle jag avla quarterponnys:love:.

Hur seriöst som helst:banana:.Med ett syfte och med ett avelsmål. Sköta sina åtaganden och njuta av att syssla med det man drömt om.

Men i avsaknad på pengar så gör man väl som många andra, avlar... förlåt... tar föl på det man har. Ett trevligt sto:cool:.

Finns en tråd på avel om vad en seriös uppfödare är. Det blev i stort sett halvblodsavel sida upp och sida ner. Samma ras som faktiskt räknas som renras efter tre generationer. Och gissa vilka som skriker högst????!!!!:o

Jag är nog ganska "hum i duvvet":p, tycker att de flesta sätter sig på sina höga hästar och dömmer småfolket hårt. Nu finns ju SH som reggar allt som har stam med stam oavsett rastillhörighet så att få papper på hästarna går ju.
OM det inte "buskavlas vilket jag tycker borde vara ett större problem än att man korsar med stam....
Pladder, pladder- jag vet. Ska gå åter till avelsidan.
 
Sv: Quarter/Paint partbreed förening intresse? Bild på korsningen?

:bow:...blev både glad och rörd av dina ord. Tack!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp