Råd att ha barn eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Nej barn är absolut ingen rättighet, finns många som är föräldrar som inte borde ha skaffat barn.Sedan finns det vissa på detta forum som tycker barn är en skyldighet, att man inte har rätt att leva i detta samhälle om man inte skaffar barn hur olämplig man än anser sig vara som förälder men det är en annan sak :smirk:
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Det handlar inte så mycket om ekonomin i sig, utan prioriteringar tycker jag. Man måste förstå att barn faktiskt kostar i TID (och tid är pengar, eller hur var det?).

Själv har jag valt att leva snålt när det gäller t.ex uteliv, festande, bil osv, mot att kunna jobba deltid och vara mer med mina barn.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Magdalena skrev:
Det handlar inte så mycket om ekonomin i sig, utan prioriteringar tycker jag. Man måste förstå att barn faktiskt kostar i TID (och tid är pengar, eller hur var det?).

Själv har jag valt att leva snålt när det gäller t.ex uteliv, festande, bil osv, mot att kunna jobba deltid och vara mer med mina barn.
Så har vi också prioriterat. Jag jobbar deltid för att slippa ha barnen på dagis. Min man är hemma och nyttjar sina pappadagar när jag behöver sova. Vi finns alltid för barnen (även om jag lämnar dem för att åka till stallet en kort stund.) Nu bor vi dessutom till så att man inte kan festa och ha ett uteliv men det är inget vi saknar utan prioriterade bort för länge sedan (kommer inte ihåg änns hur man gjorde :o ) I vår familj så finns det föräldrar till hands 24 timmar om dygnet men inte så mkt pengar men det belastar inte samhället ;)
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Jag gjorde tvärtom, skaffade två barn. Sen hus, bil och hund, sen utbildning, mitt i det ett barn till och nu förhoppningsvis inom överskådlig framtid jobb.

Alla lösningar går. Finns ingen standardlösning som funkar för alla och som per se är bäst.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Förstår inte vad du är ute efter i ditt resonemang riktigt? Jag skaffade barn innan jag hade vad jag antar att du menar med en stabil grund (var gravid i femte månaden när jag tog studenten). Mina barn har alltid haft rena kläder och mat på bordet. De har aldrig saknat något av det de behöver och har oftast fått lite mer ändå. Jag har aldrig sökt en endaste krona i soc. bidrag, jag har också bara haft bostadsbidrag under mycket korta perioder. Dvs jag har inte "snyltat på samhället" trots min perodvis skrala ekonomi.

Jag tror inte att denna fråga egentligen handlar om barn eller inte barn, det kommer alltid finnas folk som anser att någon annan ska fixa, någon annan ska betala, någon annan ska ta ansvaret. Sen tror inte jag att det spelar någon roll om de har barn eller inte.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Då jag redan idag kan spara pengar från min aktivitetsersättning och min sambo tjänar relativt bra med pengar (vi sparar minst 3000 kr i månaden), är jag övertygad om att vi rent ekonomiskt skulle klara av ett barn. Det var inte heller det jag syftade på, utan på att jag faktiskt INTE har möjlighet att klara mig "på egen hand" (med anledning av avslutet på ditt inlägg). Jag förblir med allra största säkerhet beroende av Försäkringskassan resten utav mitt liv!

För personer i min situation finns det då kanske bara två realstiska val:

1. Du skaffar inga barn, trots din längtan

2. Du accepterar att du förmodligen förblir beroende utav försäkringssystemet för resten utav livet och väljer att skaffa barn efter dina egna förutsättningar

I teorin kommer min ekonomiska situation kanske aldrig att tillåta mig att skaffa barn. Trots det hoppas jag faktiskt på att jag får uppleva känslan av att vara gravid och bli mamma någon gång i framtiden.

Egentligen tror jag att vi är inne på samma linje - Jag har kontakt med många unga människor som skaffar barn för att slippa jobba, eller för att de inte längre orkar med skolan - Det gör mig såväl upprörd som förtvivlad. Samtidigt finns det kroniskt sjuka människor som får leva med "dålig" ekonomi resten av livet och inte bör "straffas" genom att fråntas rätten att skaffa barn!

MVH Fredrika
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Bubbla skrev:
Förstår inte vad du är ute efter i ditt resonemang riktigt?

Inget annat än en diskussion om ekonomiskt ansvar gentemot sig själv och sin nästa och att få veta hur andra ser på dessa frågor.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

*knapplån*

Det finns också många som inte orkar jobba - är sjukpensionerade tex, men ändå orkar skaffa ett gäng barn. Jaha?

Barn är betyligt mer krävande än de flesta jobb....
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Hmm.. Som jag ser det finns det inga ekonomiska hinder för dig och din sambo att skaffa barn, förutsatt att ni verkligen gör det tillsammans, och att ni drar proportionellt strå till stacken i förhållande till inkomst. Vore du ensamstående skulle det hela kanske se lite annorlunda ut, i mina ögon, that is..

Jag tycker självklart inte att det är bra om barn/inte barn blir en klassfråga, men samtidigt får man ju på alla andra områden i livet rätta mun efter matsäck, så varför skulle inte det gälla även familjebildning om nu inte barn är en rättighet? Jag känner lite "tabu-vibbar" när det gäller den här frågan, för i det här landet kan jag ibland uppleva det som om du ska ha rätt till allt, oavsett vad du själv kan ge tillbaka till samhället.

I alla fall, som flera andra användare påpekat i den här tråden handlar det i slutändan om att kunna prioritera ekonomiskt, och att ha en realistisk syn på sin ekonomi.

Förresten (av nyfikenhet :p ) vad jobbar du med och hur bemöter du de där kvinnorna som skaffar barn av olika underliga skäl?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Där måste jag hålla med dig!

Beroende på vilken sjukdom du lider av måste det tas i beaktande att småbarn också är en form av heltidsjobb.

MVH Fredrika
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Du har helt rätt i att ämnet till stor del är tabubelagt. Jag upplever det överhuvdtaget som om det är tabubelagt att kritisera människor i sin roll som föräldrar - Som om där inte fanns några som helst rätt eller fel. I mina ögon är alla människor inte lämpade att bli föräldrar, oavsett hur mycket de tjänar, om de har en stor bil eller har råd att köpa den senaste golfutrustningen.

En förhållandevis dålig ekonomi behöver inte drabba barnet, men en dåligt planerad sådan kan mycket väl göra det. Således handlar allting om att leva efter sina egna förutsättningar, precis som du anger. Därmed inte sagt att det ska behöva vara "fult" och "fel" att vara i behov av bidrag, i den meningen att man utan bidrag inte har någon möjlighet att försörja sin familj, oavsett hur mycket man planerar och prioriterar.

Föräldrar har inte automatiskt rättighet till att ha barn, medan barn alltid har rättighet till föräldrar!

MVH Fredrika
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Missade att svara på din sista fråga (du får ursäkta!). Då jag inte har arbete och inte heller har haft arbete (jag är nyligen fyllda 19 år), kommer jag främst i kontakt med dessa unga kvinnor i och med ideel verksamhet (jag föreläser exempelvis på högstadieskolor om psykisk ohälsa). Jag har därmed ingen möjlighet att bemöta dem på annat sätt än med ett lyssnande öra. Likaväl blöder det inombords när dessa flickor tror att ett barn är deras väg ut ur ökande ansvar och betungade uppgifter.

MVH Fredrika
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Precis!!! Håller absolut med dig! En av de första kommentarerna jag fick när "folk" fick reda på att jag var gravid var "Då måste ni ju byta bil till en combi". Varför då frågar jag mig?! När jag var liten hade mina föräldrar tre barn i en Saab 99:a!
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Beroende på vad det är för jobb oxå skulle jag vilja tillägga. :smirk:
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Det som kan störa mej är att en del räknar med att ha samma levnadsstandrad som innan barnen, och att samhället ska betala mellanskillnaden.

Tycker också att barnbidraget borde vara behovsbeprövat och användas till de barn som behöver det bäst.

Det har ju visat sej att barnfamiljerna ekonmiskt har fått den bästa ökningen de senaste åren, men ändå verkar föräldrar ha mindre tid med sina barn, det verkar som om få går ner i arbetstid men däremot har många barnfamlijer dyrt hus flera bilar åker på sem mm, men att gå ned i arbetstid har man inte råd med.

jag undrar varför en del skaffar barn, när de inte prioriterar barnen
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Om du är hälften så klok som du låter trots din unga ålder tycker jag defintivt att du ska skaffa en hel hög med ungar, för det behövs vettiga föräldrar...
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Oj...Tack :o !

Den kommentaren sparar jag defintivt för framtida dagar med sämre självförtroende!

Hoppas på några barn i framtiden. Såväl jag och min sambo är väldigt barnkära :).

MVH Fredrika
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Alla försöker nog att planera sina barn, men ibland är naturen snabbare. Preventivmedel och abort i all ära, men jag skulle idag med det jag har i bagaget aldrig "välja bort" ett barn som ville komma till oss!

Lambi, med 2 p-piller graviditeter. (=aldrig p-piller igen!)
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

MissJones skrev:
Precis!!! Håller absolut med dig! En av de första kommentarerna jag fick när "folk" fick reda på att jag var gravid var "Då måste ni ju byta bil till en combi". Varför då frågar jag mig?! När jag var liten hade mina föräldrar tre barn i en Saab 99:a!

Med vilka bilstolar? När jag var liten åkte alla ungar hur som helst, utan bälte, i bakluckan osv. Så kör man knappast med barn i bilen idag.

Men har man ett barn behövs ju knappast kombi. Särskillt inte om man bär barnet i sjal eller sele och slipper kånka med sig en stor otymplig vagn jämt :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 957
Senast: fejko
·
Relationer Detta har jag funderat mycket på det senaste. Har själv en pojkvän sen 4år tillbaka, vi har våra duster emellanåt, men inte mer än så...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
11 878
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 179
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp