Råd att ha barn eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Svar till Sunshine
I mina ögon är ett samhälle som inte har råd med handikappade barn inte värt att kalla ett samhälle. Du kan nog inte dra samhällsekonomin så långt riktigt i denna debatt.
Och ska man se det riktigt positivt så GER handikappade barn massor med arbetstillfällen inom vård, skola osv för att inte titta på hur mycket dom BERIKAR omvärlden.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Tack för förtydlingen, det lät i ditt första inlägg som om du menade helt tvärtom :smirk: och det hade ju varit :eek:
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Frågan är väl om barn skall vara en klassfråga eller inte?

Skall alla som vill ha möjlihet att ha barn, eller skall det vara en fråga om att ha råd?

Jag vet att jag har fått mycket kritik för att jag tycker att man kan betala sin IVF respektive adoption själv.
Och i dessa diskussioner så har det blivit en klassfågediskussion av det hela.

När det gäller de barn som redan finns, så tycker jag däremot att det är hela samhällets ansvar att försörja dem.
Det är väl bra att det finns de som vill skaffa och ha barn, särkilt som det finns de som inte vill det.
Barnen är ju dessutom själva enga medborgare i detta samhälle, och de har då sin alldeles egen rätt till att bli omhändertagna.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Jag måste bara lägga mig i lite här nu... Silverkedjan, anser du att de som är sjukpensionärer inte har rätt att skaffa barn eftersom de inte kan arbeta?
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Ingen idé att ens fråga sådana frågor, då kommer diskussionen att urarta(fråga en som vet), men ja, det är hur jag oxå tolkar det :smirk:Håller dock inte med om det, men det är ett annat kapitel.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Föräldrar som klagar på sina barn..
Det är rätt hemskt. Om man vill skaffa barn får man räkna med att göra lite uppoffringar.
Olika familjer drar ner olika mycket på standarden, men det är något man får acceptera, som samhället ser ut idag.
Ett fattigt hem kan ge ett barn en långt tryggare uppväxt än ett rikt hem, standarden ska nog inte mätas i prylar, utan i tid med barnen. Kärlek till barnen. Även om man har tid efter jobbet orkar man kanske inte ta hand om sina barn, man är för trött själv.

Nej det är tråkigt, att klaga på små barn. Små människor.
Herregud människor KOSTAR.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

chilling skrev:
Jag måste bara lägga mig i lite här nu... Silverkedjan, anser du att de som är sjukpensionärer inte har rätt att skaffa barn eftersom de inte kan arbeta?

Tror inte att det är det som är poängen. Poängen är nog att den som orkar med barn med största sannolikhet orkar mer än hon tror när det gäller jobb också. ;)
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Tror inte att det är det som är poängen. Poängen är nog att den som orkar med barn med största sannolikhet orkar mer än hon tror när det gäller jobb också


Jo så kan man ju också se det.....du menar att de som är sjukpensionärer och har barn borde orka arbeta en viss procent också eftersom de har barn som de "klarar av"?
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

chilling skrev:
Tror inte att det är det som är poängen. Poängen är nog att den som orkar med barn med största sannolikhet orkar mer än hon tror när det gäller jobb också


Jo så kan man ju också se det.....du menar att de som är sjukpensionärer och har barn borde orka arbeta en viss procent också eftersom de har barn som de "klarar av"?

En sjukpensionär som skaffar barn vet troligtvis inte vad han/hon ger sig in på... men när man väl har barnet så klarar man ju det mesta, man får pressa sig på ett sätt som man INTE gör annars. Man går knappast in för att pressa sig på samma sätt på ett arbete. Och har man redan barn så är det ju knappast läge att lägga på ÄNNU mer jobb.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

chilling skrev:
Tror inte att det är det som är poängen. Poängen är nog att den som orkar med barn med största sannolikhet orkar mer än hon tror när det gäller jobb också


Jo så kan man ju också se det.....du menar att de som är sjukpensionärer och har barn borde orka arbeta en viss procent också eftersom de har barn som de "klarar av"?

Nej. Vad jag menar är att om man ännu inte fått barn och inte klarar att jobba då ska man nog vänta med barn tills man är i form för det. Och i form för det kan man kanske bli genom att försöka hitta ett jobb man klarar av.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

sthlm23 skrev:
Jag har inte barn själv men har funderat på en sak rätt länge, som har med barn att göra. Ofta kan jag i diverse medier se och läsa om barnfamiljernas problem med ekonomin etc. Det jag inte förstår är att folk överhuvudtaget skaffar barn om de inte innan detta står hyfsat stadigt ekonomiskt. Jag menar, t o m barnlösa jag fattar ju att barn kostar massor, är det verkligen så konstigt att om du inte hade det "fett" innan får det ännu mer knapert efter barnets tillkomst? Jag förstår inte varför alla ojar sig över barnfamiljers dåliga ekonomi, de har ju valt att ha det så!

Naturligtvis är inte ens ekonomiska förutsättningar statiska, och det kan ju inträffa händelser som kan rasera en familjs ekonomi totalt även om de hade det bra innan, men det är inte de familjerna jag huvudsakligen funderar kring, utan de som har en skral kassa innan de skaffar barn och gör det ändå, och sen klagar över hur lite pengar de har.

Hur ser ni på detta?

Du tycker alltså att man ska veta till 100% att man har det bra ekonomiskt i 18år framåt då man planerar för barn? Tur inte alla tänker så, då hade det låga barnafödandet idag inte varit lågt utan icke existerande.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

I det här landet vet jag inte ngn barnfamilj som behöver svälta, har föräldrarna ingen inkomst eller rätt att stämpla så får de hjälp av soc.Vi har ett trygghets system i det här landet som ser till att familjer får mat på bordet å tak över huvudet.
Herregud, hade jag bara barn som enda intresse hade jag kunnat leva gott på soc.pengar :smirk:
Vad ska man räkna som dålig ekonomi då?Allting är ju relativt.För mig är hyfsad ekonomi när man klarar av lägenhetshyran, att ha råd med mat samt kläder man behöver.
Man kanske inte har råd att köpa alla märkeskläder man vill ha, råd att gå på krogen några ggr/månad eller att ha egna hästar men det räknar jag snarare som lyx än en rättighet.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Veta exakt kan man naturligtvis aldrig göra, men om allt går åt helvete bör man åtminstone ha en plan B. Och kanske en plan C också. Med en liten buffert, bra planering och en någotsånär realistisk bild av sig själv och sin ekonomi så är det inte SÅ svårt att planera framåt.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

sthlm23 skrev:
Veta exakt kan man naturligtvis aldrig göra, men om allt går åt helvete bör man åtminstone ha en plan B. Och kanske en plan C också. Med en liten buffert, bra planering och en någotsånär realistisk bild av sig själv och sin ekonomi så är det inte SÅ svårt att planera framåt.

:bow: Håller med!
Fast jag tycker att det verkar som att alla i den här tråden är relativt överens ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 957
Senast: fejko
·
Relationer Detta har jag funderat mycket på det senaste. Har själv en pojkvän sen 4år tillbaka, vi har våra duster emellanåt, men inte mer än så...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
11 879
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 179
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp