Bukefalos 28 år!

Råd behövs

bigganl

Trådstartare
Håller på att rida in ponnyn och letar sadel åt henne. Jag har vänt och vridit på detta så mycket att jag håller på att trassla in mig i mina egna tankar och behöver därför åsikter utifrån. (så det klarnar i min hjärna;))
Köpte i våras en gammal sadel som var tänkt att ha som inridningssadel. Den ligger bra förutom att den är lite för vid. Den glider i sidled och att padda upp den gör det bara marginellt bättre. Provade nu en ny sadel (som är vid i bommen) som ser ut att ligga bra, är lagom kort och följer ryggen bra, men den känns aningen trång. Känns alltså som om jag borde ha något mitt emellan.
Tog mig en ordentlig titt på båda sadlarna idag och mätte, kollade ortspetsarna noga och jämförde dem båda. Det visade sig att de verkar vara precis lika i vidd när det gäller ortspetsarna. Den stora skillnaden är att den gamla sadeln har väldigt dåligt med stoppning kvar. (Den som finns är dock jämn och fin) Den nya sadeln har tjock stoppning vilket gör att det skiljer en hel del när man lägger på de olika sadlarna. Frågan är egentligen hur mycket stoppningen sjunker ihop när sadeln är använd ett tag. Till saken hör också att ponnyn är ganska sommar tjock och förhoppningsvis går ner en del i vikt snart. Dels för att betestiden är över och dels för att hon kommer att arbeta/motioneras mycket mera nu. Gjorde en mall på ponnyn och får hennes vidd till ca 97 grader.
Så vad tror ni? Ska jag spara den nya sadeln och se om den ligger bättre när ponnyn blir smalare och stoppningen satt sig lite eller tycker ni att det är bättre att leta efter en vidare direkt?
 
Sv: Råd behövs

Jag hade plockat ur lite stoppning ur den nya sadeln och fyllt på eller lagt en fårskinnspad under när det är dags för justering igen.
 
Sv: Råd behövs

Den är så sliten att det inte är värt det. Tänkte att den kunde vara med under inridningen bara.
 
Sv: Råd behövs

Plocka ur stoppning funderade jag på. Men sen vet jag ju att stoppningen sjunker ihop en del när den används och frågan är då om den inte blir lagom. (I kombination med att lilla ponnydamen ska gå ner i vikt också)
Vad menar du med att lägga fårskinn under?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
915
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 088
Senast: Aifos
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 373
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 835
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp