Bukefalos 28 år!

Råd för att träna spår och uppletande?

Fisherling

Trådstartare
Jag klarar av den mesta träning själv, om man säger så. Fastnar jag på ett moment, då brukar det räcka med att söka på nätet och läsa på lite för att jag ska kunna komma underfund med en teknik som fungerar för mig och Tinja. Vissa saker har vi dock fastnat lite mer på, tidigare var det fritt följ, men där har vi nu lossnat och det går bara bättre och bättre. Däremot finns det nu andra saker att haka upp sig på :banghead:

Jag vill ju tävla i bruks, och då kommer jag behöva lära in uppletande. Jag har försökt träna in det själv men jag behöver definitivt hjälp. Typ en steg-för-steg-guide i hur man tränar in uppletandet. Jag har fyra koner som jag kan använda mig av.

Sedan måste jag ju välja specialdel i brukset, och jag vill helst av allt tävla i sök, ska gå en kurs i September. Dock är det extremt svårt att komma in i eller starta sökgrupp, så då känner jag att jag verkligen borde öva på spår så att jag ändå kan komma någonvart i brukset, även om det tar tid att komma in i söket. Dock så går jag helt bet på hur jag ska träna in det. Jag har tillbehören, men inte tekniken. Även där känns det som att jag skulle behöva en steg-för-steg-guide så att jag inte gör en massa fel :nailbiting:

Så finns det någon som skulle kunna förbarma sig över en sjukling som gärna sitter och planerar inför framtida uppletande- och spårträning? :o
 
Jag klarar av den mesta träning själv, om man säger så. Fastnar jag på ett moment, då brukar det räcka med att söka på nätet och läsa på lite för att jag ska kunna komma underfund med en teknik som fungerar för mig och Tinja. Vissa saker har vi dock fastnat lite mer på, tidigare var det fritt följ, men där har vi nu lossnat och det går bara bättre och bättre. Däremot finns det nu andra saker att haka upp sig på :banghead:

Jag vill ju tävla i bruks, och då kommer jag behöva lära in uppletande. Jag har försökt träna in det själv men jag behöver definitivt hjälp. Typ en steg-för-steg-guide i hur man tränar in uppletandet. Jag har fyra koner som jag kan använda mig av.

Sedan måste jag ju välja specialdel i brukset, och jag vill helst av allt tävla i sök, ska gå en kurs i September. Dock är det extremt svårt att komma in i eller starta sökgrupp, så då känner jag att jag verkligen borde öva på spår så att jag ändå kan komma någonvart i brukset, även om det tar tid att komma in i söket. Dock så går jag helt bet på hur jag ska träna in det. Jag har tillbehören, men inte tekniken. Även där känns det som att jag skulle behöva en steg-för-steg-guide så att jag inte gör en massa fel :nailbiting:

Så finns det någon som skulle kunna förbarma sig över en sjukling som gärna sitter och planerar inför framtida uppletande- och spårträning? :o
Är du med i en brukshundklubb? Det brukar vara det absolut enklaste sättet att lära sig mer. Alternativt gå en privat kurs. Att förklara på nätet är inte lätt, och det finns lika många metoder som det finns hundar. I uppletandet har jag t ex lärt hunden gå ut i en "korridor" och hämta föremål längst ute. I början har jag använt mig av synretning dvs hunden får se när en person går ut (eller kommer tillbaka). När jag tränar har jag 9 ggr av 10 bara föremål ute på djupet. Sedan skickar jag hunden från ena sidan så hunden har hela rutan i vind (om det är sydvind) och går sedan kanske 10 m mellan skicken. Det har fungerat för oss, vi har fått bra betalt de gånger vi tävlat. Men andra tycker att vindövningar är mycket bättre, någon föredrar att skicka som en solfjäder och någon tycker att hunden ska vara ute och leta tills den stöter på föremål -först då får den komma in. Det ena sättet är inte sämre än det andra, och man behöver titta på hunden för att se vilken metod som passar bäst.
 
Jag rekommenderar också att ta hjälp av andra personer IRL. Jag tränar/tävlar också spår och körde de första åren i princip bara på egen hand. När jag blev aktiv i en brukshundklubb blev det mer träning med andra men när jag gick en helgkurs förra hösten(f ö för kennelmamman till @Milosari :D ) lossnade det verkligen, kanske rentav mer för mig än för hunden. Att ha andra, kunniga människor att träffa ibland, träna tillsammans med och bolla funderingar med är också väldigt viktigt för oss. Det senaste året känns det som om vi lagt en riktigt bra grund för spårandet och det skulle jag inte klarat själv.
 
Jag undrar också om du är med i en brukshundklubb. På höstkanten startar en del kurser och beroende på vad klubben har för krav kan du kanske försöka komma med på en appellkurs.
Med krav menar jag att somliga klubbar går på tidigare genomförda kurser och somliga har "inträdesprov" där man inte behöver kunna så förskräckligt mycket men kan ha förutsättningar för att lyckas. Det är svårt att komma med i en sökgrupp och att försöka starta upp en själv om men inte känner de andra är knepigt. I söket finns också ett antal metoder och allt passar inte alla hundar. I min sökgrupp (och tidigare grupper) har alla kört tidigare även om några har en ny färsk hund. Vi tränar på olika sätt, men vi vet varför. Förhoppningsvis kan du knyta kontakter på kursen.
 
Jag är med i en lokal brukshundsklubb och är aktiv där, det är den klubben som håller i sök-kursen jag ska gå. Jag har inte råd att gå med i fler klubbar trots att det finns några andra inte allt för långt bort, så att gå med i någon annan klubb som har fler kurser går tyvärr inte.

Jag kommer självklart gå fler kurser men problemet är att de inte hålls så ofta. Den här sök-kursen är en av två kurser i bruks som hålls den här hösten på den klubben.

Jag går även på kurser på ett lokalt hundcenter, men de bruks- och tävlingslydnadskurser jag gått där (inomhus) har inte innehållit uppletande.

Privat träning har jag inte råd med :(
 
Men så dyrt är det inte då SBK-avgiften är betald genom den klubb du är medlem i nu och du enbart betalar klubbavgiften.
Fast jag är med i SHU, DTBK, SASK, SAgiK och Stockholms länsklubb. Jag har som sagt inte råd att gå med i fler klubbar.


Och nej, SHU är relativt oaktiva och det finns inte en fysisk klubb i min närhet.
 
Du borde bo nära mig om du är med i DTBK, vi kanske kan spåra tillsammans nån gång. Jag har aldrig tävlat bruksspår, bara viltspår, så jag vet inte hur mina kunskaper står sig på tävling. Jag har dock spårat med några hundar vid det här laget.

Uppletande har jag bara testat på lite grann så där har jag nog inget att komma med.

DTBK ska ha en spårdag för nybörjare såg jag. Står tyvärr inget om ifall den inriktar sig på hobbyspår eller tävlingsspår.
 
Du borde bo nära mig om du är med i DTBK, vi kanske kan spåra tillsammans nån gång. Jag har aldrig tävlat bruksspår, bara viltspår, så jag vet inte hur mina kunskaper står sig på tävling. Jag har dock spårat med några hundar vid det här laget.

Uppletande har jag bara testat på lite grann så där har jag nog inget att komma med.

DTBK ska ha en spårdag för nybörjare såg jag. Står tyvärr inget om ifall den inriktar sig på hobbyspår eller tävlingsspår.
Åh jag spårar jättegärna med dig! Jag är på klubben rätt ofta, dock är det nästan alltid folktomt haha :rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
26 722
Senast: Niyama
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 661
Senast: Tate
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 255
Senast: Blueberry
·
Hundavel & Ras Jag har länge planerat att skaffa hund, men har dock haft svårt att hitta rätt ras. Den ras som jag fastnat mest för är Vit herdehund...
Svar
8
· Visningar
1 963
Senast: Tingeling84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp