Nej varför skulle en malle och en vallhund blir trött av det där?!Ja, verkligen men det är ju sällan man låter hundarna jobba "hela dagar".
Ex när vi håller på med bevakning (patrullhundar) så växlar vi hund ganska ofta. Även de skarpa läget av personsök (räddningshundar av olika slag), där kör man oftast stötvis och med tillgång till flera ekipage.
En vallhund arbetar hela dagar.
Och om vi går till polsihundar (av olika slag), de vilar faktiskt mer än de arbetar.
Det kanske finns hundar som jobbar timme efter timme, bara att jag inte kommer på ett bra exempel på det just nu.
Jag jobbar med terapihundar. Jag är i skolan (särskolegymnasie) eller HVB-hem som oftast i max 3 timmar i sträck. Ändå föredrar jag att ta med två hundar.
När vi gör ID-spår (på andra hundar företrädesvis) och i de fallen jag är ensam med en hund så blir det ändå att man jobbar stötvis. Man riktningsbestämmer , sen kanske man pratar med andra folk som är involverade om nästa steg osv. En gummistövel som fastnar i lera. Någon som ringer och säjer att hunden sågs på den och den platser då och då varför man tar sig dit. Så i praktiken blir det pauser. Och då kan man ladda om. Just med mina hundar hinner jag inte ens märka att de blir trötta, men det är dels för att situationen oftast ligger steget före med naturliga pauser + att de orkar väldigt mycket mer när de VET att det är skarpt läge. Det händer något då, det kommer fram nya växlar när de känner att det är på riktigt.