Vilken ras passar mig?

Lydnad får du tävla med blandras, dock ej bruks.
I SHKs regi kan alla hundar (även de som inte är registrerade i just SKK) avge prov i både Personpår och personsök.
Jag väljer sedan länge SHK även för min SKK-reggade hund eftersom de proven är så mycket bättre (så mycket mer lika skarpt läge) än SBKs bruksprov. De har bättre substans så som jag ser det.
 
I SHKs regi kan alla hundar (även de som inte är registrerade i just SKK) avge prov i både Personpår och personsök.
Jag väljer sedan länge SHK även för min SKK-reggade hund eftersom de proven är så mycket bättre (så mycket mer lika skarpt läge) än SBKs bruksprov. De har bättre substans så som jag ser det.

Vad menar du gör att SHKs prov har "bättre substans" och vad gör dem så mycket bättre än SBKs?
 
På alla sätt. Man har tänkt igenom det bättre med korsande spår, störningar som förekommer i skarpt läge osv.
Har du provat båda? I annat fall kan jag rekommendera det!
 
På alla sätt. Man har tänkt igenom det bättre med korsande spår, störningar som förekommer i skarpt läge osv.
Har du provat båda? I annat fall kan jag rekommendera det!

Nej, jag har inte provat båda, men utefter SHKs anvisningar har jag svårt att se den bättre substansen och det bättre upplägget som du beskriver. Tvärtom verkar både sök och spår ha ett enklare upplägg hos SHK än SBK? Det verkar inte heller finnas någon skott- eller lydnadsdel hos SHK? Jag verkar missa det du beskriver skulle vara bättre. Kan du vara mer specifik?
 
Nej, jag har inte provat båda, men utefter SHKs anvisningar har jag svårt att se den bättre substansen och det bättre upplägget som du beskriver. Tvärtom verkar både sök och spår ha ett enklare upplägg hos SHK än SBK? Det verkar inte heller finnas någon skott- eller lydnadsdel hos SHK? Jag verkar missa det du beskriver skulle vara bättre. Kan du vara mer specifik?
Jag menar ingenting annat än det jag skrivit. Att bruksproven är mer lika skarpt läge. Att man tänkt igenom med olika terränger, korsande spår osv.
De andra bitarna (lydnaden samt ett mentaltest med bland annat skrammel och skott) gör man separat...man behöver inte göra det samma dag.
 
Jag menar ingenting annat än det jag skrivit. Att bruksproven är mer lika skarpt läge. Att man tänkt igenom med olika terränger, korsande spår osv.
De andra bitarna (lydnaden samt ett mentaltest med bland annat skrammel och skott) gör man separat...man behöver inte göra det samma dag.

Okej. Där faller ju en del, menar jag. En av faktorerna med SBKs bruksprov, där man gör flera saker på samma dag, handlar ju bland annat om uthållighet hos hunden, styrkan och orken att hålla ihop under de olika momenten. SHK har inte heller några provformer som motsvarar de olika grenarna i IGP, på tal om bättre substans. Om man nu ska dra in "skarpt läge" i det hela så faller ju SHK helt på den punkten?

Efter att ha jämfört utbudet och upplägget hos SHK med SBK under förmiddagen så ter sig SHK för mig som ganska platt. I princip har man bara tagit SBKs upplägg rakt av och gjort lite enklare klasser. Man saknar i stort många vitala delar för att överhuvudtaget kalla det "bruksprov" som du gör.
 
Okej. Där faller ju en del, menar jag. En av faktorerna med SBKs bruksprov, där man gör flera saker på samma dag, handlar ju bland annat om uthållighet hos hunden, styrkan och orken att hålla ihop under de olika momenten. SHK har inte heller några provformer som motsvarar de olika grenarna i IGP, på tal om bättre substans. Om man nu ska dra in "skarpt läge" i det hela så faller ju SHK helt på den punkten?

Efter att ha jämfört utbudet och upplägget hos SHK med SBK under förmiddagen så ter sig SHK för mig som ganska platt. I princip har man bara tagit SBKs upplägg rakt av och gjort lite enklare klasser. Man saknar i stort många vitala delar för att överhuvudtaget kalla det "bruksprov" som du gör.

För mig som sysslar med skarpa lägen spelar det absolut ingen roll om hunden kan klara av lydnads-momenten samma dag som hen ska utföra ett uppdrag.
Och var hen skottfast förra veckan samt förra året så kommer hen med stor sannolikhet vara det idag också.

Vilka vitala delar tycker du saknas i förhållande till SBKs prov (förutom att du anser att det är avgörande bra sak att göra lydnadsmoenten på samma dag) ?
 
För mig som sysslar med skarpa lägen spelar det absolut ingen roll om hunden kan klara av lydnads-momenten samma dag som hen ska utföra ett uppdrag.
Och var hen skottfast förra veckan samt förra året så kommer hen med stor sannolikhet vara det idag också.

Vilka vitala delar tycker du saknas i förhållande till SBKs prov (förutom att du anser att det är avgörande bra sak att göra lydnadsmoenten på samma dag) ?
Uthållighet är i högsta grad viktigt för att kunna arbeta praktiskt/i skarpt läge.
Skottfasthet är något som kan ändras med åldern, rädslor utvecklas nämligen negativt ju äldre hunden blir - så att hunden var skottfast förra året betyder inte att den är det i år.

Vilket praktiskt arbete utför du med dina hundar?
 
För mig som sysslar med skarpa lägen spelar det absolut ingen roll om hunden kan klara av lydnads-momenten samma dag som hen ska utföra ett uppdrag.
Och var hen skottfast förra veckan samt förra året så kommer hen med stor sannolikhet vara det idag också.

Vilka vitala delar tycker du saknas i förhållande till SBKs prov (förutom att du anser att det är avgörande bra sak att göra lydnadsmoenten på samma dag) ?

Nja, nu får du nog läsa om. :) Poängen med att utföra olika moment på samma dag är som sagt uthållighet hos hunden. Du som påstår dig jobba med skarpa lägen torde veta att det är väldigt viktigt att en hund orkar hålla ihop en hel arbetsdag, och med differentierade arbetsuppgifter, samt även kunna utföra sina uppgifter under press och störningar. Det finns ju anledningar till varför bruksprovens olika moment utförs samma dag och varför man t ex har skott under själva arbetsuppgiften (här kan mentalt svagare hundar/hundar med sämre nervpaket och uthållighet sorteras ut).

Det står givetvis var och en fritt att göra ett sök- eller spårprov hos SHK, men SHK har inga bruksprov och inte heller har de några prov där hunden får testas i skarpare lägen (skydd/IGP). Det kan en slå fast väldigt enkelt. Jag antar att det inte är brukshundar du föder upp, och då spelar det ju mindre roll ändå. :)
 
Uthållighet är i högsta grad viktigt för att kunna arbeta praktiskt/i skarpt läge.
Skottfasthet är något som kan ändras med åldern, rädslor utvecklas nämligen negativt ju äldre hunden blir - så att hunden var skottfast förra året betyder inte att den är det i år.

Vilket praktiskt arbete utför du med dina hundar?

Jag har helt andra sätt att bedöma uthållighet än att hundarna ska göra lydnadsmomenten samma dag. Men bra att du har hittat en bra måttstock där!
Ja, det är många hundar som blir mer känsliga för ljud med åldern.

I detta sammanhanget så handlar det om eftersök på hund.
Men annars jobbar jag/mina hundar med djur-understödd terapi av olika slag.


Du då? När behöver du dina hundar i skarpt läge?
 
För mig som sysslar med skarpa lägen spelar det absolut ingen roll om hunden kan klara av lydnads-momenten samma dag som hen ska utföra ett uppdrag.
Och var hen skottfast förra veckan samt förra året så kommer hen med stor sannolikhet vara det idag också.

Vilka vitala delar tycker du saknas i förhållande till SBKs prov (förutom att du anser att det är avgörande bra sak att göra lydnadsmoenten på samma dag) ?
Har du fler raser än labradoodle?

Jag är också nyfiken på vad du menar i "skarpt läge". :)

Att man har fler moment under samma dag innebär ju ännu en belastning på hunden- fler kan sållas bort för att komma åt toppen. Eller en tävling som sträcker sig under flera dagar sätter ju också hundar och förare på prov.
 
Har du fler raser än labradoodle?

Jag är också nyfiken på vad du menar i "skarpt läge". :)

Att man har fler moment under samma dag innebär ju ännu en belastning på hunden- fler kan sållas bort för att komma åt toppen. Eller en tävling som sträcker sig under flera dagar sätter ju också hundar och förare på prov.

Jag har ingen labradoodle och har aldrig haft det. Jag har en Schapendoes, en Belgare och ALW-hundar. De sistnämnda är inte av SKK-registrerad ras.

Ett exempel på skarpt läge är att en hund sprungit bort och att jag, med hjälp av mina hundar, ska göra ett eftersök, dvs att hunden ska söka upp ett spår och spåra enda fram eller åtminstone kunna riktningsbestämma. Då behöver jag ju att hundarna inte blir distraherade av att spret går ex genom en hage eller att andra har korsat spåret.

Man KAN välja att göra bruksprov och lydnadsprov under samma dag även inom SHK i många fall om man ser fördelar med det. Arrangemanget ser ju ofta ut så i praktiken. Men man kan alltså göra en sak i taget också eftersom de har det som separata delar. Jag ser inte ett jättestort värde i att göra det samma dag. Men om man gör det så har man det valet.
 
Jag har ingen labradoodle och har aldrig haft det. Jag har en Schapendoes, en Belgare och ALW-hundar. De sistnämnda är inte av SKK-registrerad ras.

Ett exempel på skarpt läge är att en hund sprungit bort och att jag, med hjälp av mina hundar, ska göra ett eftersök, dvs att hunden ska söka upp ett spår och spåra enda fram eller åtminstone kunna riktningsbestämma. Då behöver jag ju att hundarna inte blir distraherade av att spret går ex genom en hage eller att andra har korsat spåret.

Man KAN välja att göra bruksprov och lydnadsprov under samma dag även inom SHK i många fall om man ser fördelar med det. Arrangemanget ser ju ofta ut så i praktiken. Men man kan alltså göra en sak i taget också eftersom de har det som separata delar. Jag ser inte ett jättestort värde i att göra det samma dag. Men om man gör det så har man det valet.
My bad, då blandar jag ihop dig med någon annan. Ah ok, så någon typ av ID hund. Det är så himla olika vad man menar med "skarpt läge".
 
Precis min poäng, men samtidigt skiljer det sig om det är sök eller skydd tex.
Det är också skillnad på hundar som arbetar hela dagarna eller om hundar ska orka jobba några timmar i sträck.

Ja, verkligen men det är ju sällan man låter hundarna jobba "hela dagar".
Ex när vi håller på med bevakning (patrullhundar) så växlar vi hund ganska ofta. Även de skarpa läget av personsök (räddningshundar av olika slag), där kör man oftast stötvis och med tillgång till flera ekipage.

En vallhund arbetar hela dagar.

Och om vi går till polsihundar (av olika slag), de vilar faktiskt mer än de arbetar.

Det kanske finns hundar som jobbar timme efter timme, bara att jag inte kommer på ett bra exempel på det just nu.

Jag jobbar med terapihundar. Jag är i skolan (särskolegymnasie) eller HVB-hem som oftast i max 3 timmar i sträck. Ändå föredrar jag att ta med två hundar.
När vi gör ID-spår (på andra hundar företrädesvis) och i de fallen jag är ensam med en hund så blir det ändå att man jobbar stötvis. Man riktningsbestämmer , sen kanske man pratar med andra folk som är involverade om nästa steg osv. En gummistövel som fastnar i lera. Någon som ringer och säjer att hunden sågs på den och den platser då och då varför man tar sig dit. Så i praktiken blir det pauser. Och då kan man ladda om. Just med mina hundar hinner jag inte ens märka att de blir trötta, men det är dels för att situationen oftast ligger steget före med naturliga pauser + att de orkar väldigt mycket mer när de VET att det är skarpt läge. Det händer något då, det kommer fram nya växlar när de känner att det är på riktigt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 865
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp