Vilken ras passar mig?

Bukefalos 30 år!

Då passar jag på att tipsa (om du kan tänka dig bc) om vallhundsförmedlingen.
Ibland dyker där upp fina bcs som inte håller för vallning (snabba stopp och tvärra kast) men som ändå behöver ett aktivt hem. Tycker du låter perfekt som det.
Jag följer en tjej på insta som åker mycket skidor med sina hundar och det ser så kul ut!

Då passar jag på att tipsa (om du kan tänka dig bc) om vallhundsförmedlingen.
Ibland dyker där upp fina bcs som inte håller för vallning (snabba stopp och tvärra kast) men som ändå behöver ett aktivt hem. Tycker du låter perfekt som det.
Jag följer en tjej på insta som åker mycket skidor med sina hundar och det ser så kul ut!
Menar du fb-gruppen som heter så? Kan absolut tänka mig bc, enda anledningen att det inte finns med som alternativ är att jag inte vallar. Men om en inte håller fysiskt för vallning känns det tveksamt med skidåkning?

Finns en del som inte kan valla, typ min Floki, för att han är rädd för fåren och beter sig illa mot dom, men som fungerar i andra sporter. :)
Vill tillägga att jag sett en hel del sådana hundar dyka upp på vallhundsförmedlingen som inte har fysiska problem. Skulle nor ärligt säga att Bog skulle fungera utan vallning också, han har absolut hög jaktlust, men är fortfarande barnslig och okoncentrerad med fåren vid 2 års ålder. Massa motion och spår hade han varit glad för, han är dock liksom glad för allt.

7 månaders BC som omplaceras av min kollega. Mycket trevlig tik men håller inte för avel pga dåliga höfter, inget som troligtvis blir ett problem dock. Aktivt hem sökes 😊

Jag har träffat MAS-uppfödaren min släkting känner, hon var på semester här så passade på men hon planerar valpkull först nästa år. Såklart klickade jag med hennes 2 åriga tik som beskrivs som knepig och som hon inte ska använda i avel för att hon är som hon är. Fick med mig henne hem, för att testa att ha rasen och lät som uppfödaren skulle kunna släppa henne om det mot förmodan skulle funka. Uppfödaren trodde nog att jag skulle komma tillbaka med henne efter ett par timmar 😅.

Det gick jättebra! Men uppfödaren saknade henne och kom fram till att hon inte vill släppa henne. Hade henne bara ett par dagar så hade velat ha henne på prov en längre period, men wow vilken hund. Hennes "knepighet" var av typen som passar mig. Hon blev lugn av att jag är så lugn. Påminde om mina hästar jag matchat bäst med. Känslig och livlig.

Trist att jag inte får ta över henne, men bra för självförtroendet att det gick så bra. På valpen hade jag ju inte någon lugnande effekt 😅. Jag var jätteorolig inför natten, hon sover tätt intill i sängen och jag vågade knappt vända mig om för jag var rädd att hon skulle börja tokskälla och inte gå att få tyst på. Men hon sov bara.

Är såklart sugen på MAS nu men har även träffat ett exemplar jag inte gillar alls. Träffade dock två till av uppfödarens hundar som också var jättetrevliga.

Känns tveksamt med dåliga höfter eftersom ett liv med mig blir väldigt aktivt.
Hon har redan hittat ett aktivt hem nu hos en tjej som ska vandra, köra ski- och bikejoring.
BC brukar klara av ett liv med dåliga höfter väldigt bra eftersom de är lätta och smidiga, men jag förstår ändå din tveksamhet.
Jag vet en BC med D-höfter som nu sprungit agility i snart 10 år utan symtom, en annan som tävlar vallning på hög nivå 😊
En sådan hund behöver just ett aktivt hem för att hålla sig vältränad och välmusklad.

Jag har träffat MAS-uppfödaren min släkting känner, hon var på semester här så passade på men hon planerar valpkull först nästa år. Såklart klickade jag med hennes 2 åriga tik som beskrivs som knepig och som hon inte ska använda i avel för att hon är som hon är. Fick med mig henne hem, för att testa att ha rasen och lät som uppfödaren skulle kunna släppa henne om det mot förmodan skulle funka. Uppfödaren trodde nog att jag skulle komma tillbaka med henne efter ett par timmar 😅.

Det gick jättebra! Men uppfödaren saknade henne och kom fram till att hon inte vill släppa henne. Hade henne bara ett par dagar så hade velat ha henne på prov en längre period, men wow vilken hund. Hennes "knepighet" var av typen som passar mig. Hon blev lugn av att jag är så lugn. Påminde om mina hästar jag matchat bäst med. Känslig och livlig.

Trist att jag inte får ta över henne, men bra för självförtroendet att det gick så bra. På valpen hade jag ju inte någon lugnande effekt 😅. Jag var jätteorolig inför natten, hon sover tätt intill i sängen och jag vågade knappt vända mig om för jag var rädd att hon skulle börja tokskälla och inte gå att få tyst på. Men hon sov bara.

Är såklart sugen på MAS nu men har även träffat ett exemplar jag inte gillar alls. Träffade dock två till av uppfödarens hundar som också var jättetrevliga.
Det finns mycket knas i MAS-världen men min bästis har också en supertrevlig tik. Hon är 14 nu och de kommer antagligen skaffa en till efter henne. Hon följer med på allt men samtidigt vet hon bestämt vad hon gillar, om det makes sense. Superaktiv (när hon var yngre) men klarar ändå av att bo i storstan utan särskilt mycket aktivering när det behövs. Aldrig jobbig. Tror MAS kan vara ett bra val så länge man är noggrann :)

Hon är också en bra storlek och inte sådär sheltie-liten som vissa MASar verkar vara nu. Ser ut som en lite mindre aussie bara. Har dock ingen aning om vilken uppfödare hon är från, det var så länge sen de fick henne… 😅 Det var innan MAS blev godkänd så vet inte hur det funkar med registering.

Liknande trådar

• Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Vilken hundras passar mig?
  • Rasval: Vad passar?
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat