råd för första hästköp

T

tova

hej!

Det är första gången jag är med här. Det verkar som man kan lära sig mycket här. Har ni några bra råd vad man ska tänka på inför sitt första hästköp.

Sv: råd för första hästköp

Provrid många hästar, hos olika försäljare. Även om det känns "helt rätt" så provrig någon till..

sen får andra fylla på;)

Gör upp en lista på vad det är för häst du är ute efter:
Exempelvis;
* Kön
* Temperament
*Ålder
Osv.

Sen så hittar man alltid en häst som inte alls stämmer överens med vad man har tänkt....:angel:

Gör som emjo sa - skriv en lista där du tydligt skriver vad du vill ha och vad du är ute efter för temperament, kön, storlek, gångarter, stam, ja.. Allt!

Sen är det viktigt att provrida många hästar. Även om det känns som du har hittat ''din'' häst vid första provridningen.
Man brukar bli ganska förälskad i den första hästen man provrider, jag blev iaf det och höll på att köpa det stoet trots att hon var allt annat än det jag letade efter.

När du väl provrider se till att få göra det mesta med hästen. Hämta den i hagen, borsta, sadla, tränsa, rida ut (ensam och i grupp), rida i paddock, rida barbacka.
Givetvis inte allt på en och samma provridning, men ifall du ska rida hästen igen så är det vettigt att testa detta för att se vad det är för häst man köper.

Ja, det är allt jag kommer på nu.
Mvh, Carla

ni låter bra mycket klokare än jag!

Men det är kanske för att jag gjort allt man inte ska göra vid hästköp;)

Köpt första hästen som känndes bra, varit insnöad i henne/honom, brydde sig inte om temperament, blev förälskad i utseende osv.

Men så har jag väl haft TUR, har en förkärlek till "problem"hästar;)

Jag höll på att göra samma grej. Förälskade mig i ett absolut suuupervackert sto e. Toti, som inte var helt sund i lynnet, och bara hade grisepass och pass. Typ. Jag tycker inte ens om Toti och hans avkommor, men det var svårt att säga nej till det stoet.

Jo, precis. Jag har nu en klockren femgångare. Det var hon som skenade och kastade av förut. Visst, hon stegrar för allt, men hon gör det mycket mjukt och hon vill absolut inte att ryttare åker av. Hamnar man i obaland så väger hon upp en eller ev. stannar:love:

Jag fick verkligen den där 0,001-chansen. Som att vinna på lotto!

(inte skadade det att hon var billig:rofl: )

Jag tycker man kan resonera lite enligt följande när man letar häst.

Först går men efter förnuftet och precis som emjo skriver reder ut vad för häst man är ute efter i fråga om ålder, kön, temperament, kunskaper osv och tittar bara efter sådana hästar i annonserna.

Förhoppningsvis har man då ett salu-hästar kvar att välja som har rätt egenskaper och bland dem väljer man till största delen med hjärtat. Det är viktigt att bli "förälskad" i sin häst för då klarar man av de perioder då hästen strular (som i stort sett alla gör någon gång, av alla trådar på detta forumet att döma) och man helst bara vill skicka den till Scan. Om man sorterar ut och bara åker och tittar på "lämpliga" hästar så minskar det risken att man fastnar för en oinriden 3-åring som är ursöt när man egentligen är ute efter och behöver en läromästare. Det kan man göra när man är mer erfaren men som förstagångsköpare så är det dumt att utsätta sig för risken.

Sen när man får hem hästen måste man vara beredd på att den har lite hyss och egenskaper som man inte märkte vid provridningen. Det kan ta några månader innan häst och ryttare får knas på varandra, men vet man om att denna kris kommer och man är förälskad i hästen så reder man ut det och lever lyckliga i alla sina dar....

Jag höll på att göra samma grej. Förälskade mig i ett absolut suuupervackert sto e. Toti, som inte var helt sund i lynnet, och bara hade grisepass och pass. Typ. Jag tycker inte ens om Toti och hans avkommor, men det var svårt att säga nej till det stoet.
Ett sådant sto blev jag just hästägare till :rofl: . Dock har hon bra trav men mkt grisepass och ett speciellt humör med MKT egen vilja. (Hon på min bild)

När du väl hittat hästen:d
Veterinärbesiktning.
Så skulle jag rekommendera en spattröntgen.
Ev röntgen av framkotorna.
Spattröntgen är en sak som är bra att göra även om hästen är ohalt och helt okej.
Skulle jag köpa häst nu skulle jag både göra en spattröntgen och röntning av kotorna fram.
Bara för att vara säker:)

tack för alla goda råd! Gott Nytt År!:) :)

Se till att du inte köper för stor häst!! Har en 14 årig tjej i stallet som köpte första bästa= 180 v travare som är på tok för stor för henne...
Se till att vara med på vet. besiktningen!
Lita inte på om de säger att hästen är riden men kan inte visas just nu pga.....
Se till att kryssa för alternativet i kontraktet att hästen ska kunna försäkras utan reservationer annars går köpet tillbaka- kan bli en dyr historia annars....

Ta med dig någon mycket erfaren hästmänniska som kan hjälpa dig med vad du ska titta på.

När du väl hittat hästen:d
Veterinärbesiktning.
Så skulle jag rekommendera en spattröntgen.
Ev röntgen av framkotorna.
Spattröntgen är en sak som är bra att göra även om hästen är ohalt och helt okej.
Skulle jag köpa häst nu skulle jag både göra en spattröntgen och röntning av kotorna fram.
Bara för att vara säker:)

pratar du om islandshäst nu eller?

Senast ändrad av en moderator:

*Provrid hästen.
*Se den hanteras i stallet
*Be gärna om att få se foton eller film på hästen när den arbetas.
Då får man ju ett visst helheltsintryck utöver en provridning. Det kan ju ta lite tid för en ny ryttare o lära känna en häst på en provridning, så därför är det ju alltid bra o få se tex en film för o se hur hästen är så att säga.
*Följ hjärtat, känns det rätt, och man gillar det man ser/sett, så är det ju bra! En provridning behöver inte gå perfekt för att det ska bli bra i slutändan. Som sagt, det tar tid o lära känna varandra, så man får ha det i bakhuvudet. :) Ibland kanske man hittar ngt lite annat än vad man tänkt sig, men gillar man det man ser så...ja då blir det så!

Ja det är väl första råden.

det är så mkt vad man är ute efter. Min första häst jag ska köpa är en 4 åring inriden, kan svänga men sen inte så mkt mer. Är intresserad av att lära mej hur man kan utveckla sin häst från början och vill utvecklas med denna. Ska fortsätta och rida "riktigt" på utbildade hästar för att ej tappa min "andra" ridning. Då jag ej kan rida "riktigt" på unghästen. Man ska verkligen ta sej en fundrare. Tycker inte det är dumt och köpa en unghäst som första häst som nån skrev. Men man måste se till att man får hjälp av rutinerade personer och ha tålamod. Detta ser jag verkligen framemot , gillar utmaningar.. självklart bör man veta vad man ger sej in på.. ett bra sett att utvecklas på.! Tack för mej

en unghäst behöver inte alls betyda problem. :)
jag har nästan bara haft unghästar sista åren just för att jag tycker dom är så lätta att ha o göra med. (båda sköta o rida..)
har själv en unghäst som beter sig väldigt moget för sin ålder.
en väluppfostrad unghäst kan vara precis lika snäll som en äldre :)
min unghäst har betett sig mkt bättre än vad många andra äldre hästar i 15+ åldern har gjort. Så det är så olika från individ till individ och uppfostran. Har man bara hjälp av tränare som kollar av en ibland så brukar det gå bra och så är man så nöjd sedan när man gjort ngt tillsammans med hästen o utvecklats tillsammans. Jag har alltid vart kring unghästar sedan jag började rida i 13 års åldern :)

Jag vill att du börjar med något helt annat. Att du börjar med att se över din ekonomi innan du börjar leta häst.
Hur mycket kan du avvara för inköp av hästen och ändå ha pengar över till besiktningar, resor, transport, försäkring och utrustning?
När du har svaret på det så kommer vad du tänker använda hästen till. Är det för tävling eller ska det vara fritidsridning kanske framtida avel eller bara en kompis o s v? När du har svaret på detta så är det dags att börja leta efter rätt häst enligt vad som är skrivet innan.
MEN leta inte i prisklasser som du inte har råd med! Finns inget värre an att hitta hästen med stort H och inte ha råd med den,

Min allra första egna häst när jag var 15 var en unghäst. Visst funkar det men skulle definitivt inte rekomendera det. Sedan säger TS inget om hur länge hon hållit på med hästar/islänningar.

Vet att många tycker jag är tråkig med samma gamla klyscha men rätt häst är verkligen guld värd.

Håller med Masse om ekonomin (säger en som är sjukpensionär och just köpt häst :d ).

Rider du för någon instruktör eller har någon duktig människa som känner dig väl?
Har märkt att ibland så behöver man någon att diskutera med. Det är inte alltid det man tror man behöver stämmer med det man verkligen behöver. Nu blev det luddigt men du kanske förstår vad jag menar?

Har inte läst hela tråden men här kommer några tips:

Tänk över vad du vill ha för häst, ras, utbildningsståndpunkt,temprament,hur mycket tid/pengar du vill lägga ner på hästen?

Hur länge har du ridit själv? Klarar du av att utbilda en unghäst om du bestämmer dig för det? eller vill du "bara" sitta upp och rida på en "färdig" häst så att säga?
Obs: det är nyttigt med träning även om hästen är välutbildad och "klar", om inte annat för att öka på din egen kunskap. ;)

Kom ihåg att det billigaste är hästens pris, engångskostnad, när du väl har hästen så skall den ha boxplats,mat, utrustning,hovslagare,försäkring,vaccinationer , veterinär om den blir sjuk, säkert mycket mer...

Hittar du en bra häst du vill ha,ta tid på dig, provrid, om möjligt fler gånger, kanske kan du ha den på prov någon månad?
Lär känna hästen så mycket det går och om du bestämmer dig så veterinärbesiktiga noga innan köpet.

Lycka till :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 486
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 952
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 492
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka