Bukefalos 28 år!

Råd inför hästköp

Sv: Råd inför hästköp

Kräv att säljaren ordnar det som krävs för att SÄLJAREN ska stå som ägare till den häst som säljs.

Jag är helt på din linje men säljaren säger att allt hon kan prestera är sitt eget köpekontrakt, telefonnummer till alla tidigare ägare, att hon skriver under på att hon äger hästen. Visst, då kanske jag borde vara hård och säga att köpet inte blir av. Men här står jag med en häst jag haft ett år och som jag då skulle köra tillbaka över halva Sverige. En häst jag gärna vill behålla...:crazy:
 
Sv: Råd inför hästköp

Ja, och det vet säljaren.

Allt är ju givetvis upp till dig. Ring förbundet och fråga vad de kräver för att göra ägarbyte till dig. Men detta är faktiskt säljarens ansvar, själv hade jag inte tagit på mig att reda upp det.
 
Sv: Råd inför hästköp

Ja, och det vet säljaren.

Allt är ju givetvis upp till dig. Ring förbundet och fråga vad de kräver för att göra ägarbyte till dig. Men detta är faktiskt säljarens ansvar, själv hade jag inte tagit på mig att reda upp det.

Ja hon vet väl det....
Detta är helt nytt för mig...har ju som sagt bara köpt av uppfödare förut...Mina icke hästvänner är helt chockade hur det verkar funka i hästvärlden..och jag måste erkänna att det verkar helt puckat...tänk att betala kanske 100 000 för en häst...till någon som bara ha sitt ord på att de är ägare....Hur VÅGAR man???
 
Sv: Råd inför hästköp

Ok jag har förstått att det är ganska vanligt att man inte registrerar sig som ägare eftersom det ändå inte är bevis för att man äger hästen. Det är helt enkelt kvitton och kontrakt man får gå på. Jag har kollat med ASVH och det räcker att jag kan skicka in mitt köpekontrakt. Men som sagt, det är ju ingen trygghet för mig egentligen....
 
Sv: Råd inför hästköp

Ja hon vet väl det....
Detta är helt nytt för mig...har ju som sagt bara köpt av uppfödare förut...Mina icke hästvänner är helt chockade hur det verkar funka i hästvärlden..och jag måste erkänna att det verkar helt puckat...tänk att betala kanske 100 000 för en häst...till någon som bara ha sitt ord på att de är ägare....Hur VÅGAR man???


Hästar är dyrt och man lär sig mycket om diverse.... ...:devil:
 
Sv: Råd inför hästköp

Fast även om flera personer stått som ägare har väl dessa personer skrivit under samma kontrakt? Vi har haft hästar som vi varit två ägare på, när hästarna har sålts har vi båda skrivit på + köparen.
 
Sv: Råd inför hästköp

Det är allt du behöver. Vem som står som reg ägare är helt irrelevant juridiskt sett. Det är köpekontrakt eller kvitto som visar vem som äger hästen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Avel Hej Buke, jag har saknat er. ⭐ Om en bekant nyligen har köpt ett par rescue/djurrättsärende-/omhändertagna ponnyer via förmedlare –...
2
Svar
21
· Visningar
3 331
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 439
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag köpte en häst för en dryg månad sen och det blev en liten miss i att fixa köpekontrakt. Hur som helst skrev vi ett tillfälligt...
Svar
13
· Visningar
2 671
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp