Råd inför hundköp

Sv: Råd inför hundköp

Vad skulle vara problematiskt med att hunden är reserverad?
Det är ju skitjobbigt med hundar som är för på (tycker jag iallafall). Med de reserverade raserna slipper man allt sånt och jag kan verkligen inte komma på några nackdelar som dyker upp istället.

Nu förutsätter jag att hunden har bra mentalitet.

jag skrev "om du vill ha en hund som är öppen och social".

det är ju ett fråga om tycke och smak om man vill ha en hund som älskar allt och alla eller bara matte. jag tycker personligen att det är aptråkigt med reserverade hundar, fast jag förstår att många tycker att det är bekvämt! men den stora nackdelen är att många reserverade raser är rädda för folk. jag upplever också att de har lättare för att nafsa till än vad mer sociala raser har, helt enkelt för att de lättare känner sig trängda.

poängen var att vill man ha en hund som viftar på svansen oavsett vem som klappar, så är det bättre att välja en ras som är öppen och tillgänglig. min erfarenhet är att det är mycket svårt att träna en naturligt reserverad hund till att gilla närkontakt med främmande, även om den "är som den ska" i huvudet. i jämförelse är det a piece of cake att träna en översocial hund till att uppträda civiliserat bland folk.

Men Cilla gav ju svar på det du undrar över:

cillamuffins skrev:
om du vill ha en hund som är öppen och social, så välj en ras som är det. det är mycket lättare att träna en översocial och människoälskande pussmaskin att bry sig lite mindre om främmande, än det är att försöka omvända en reserverad ras. min erfarenhet är också att i stort sett samtliga reserverade raser har problem med skygga exemplar. det är nämligen lätt att förväxla en hund som inte hälsar pga ointresse, med en som inte hälsar för att den inte vågar.

Senast ändrad:

Jäkligt synd att vi lämnat Göteborg, annars hade du gärna fått träffa min lilla loppa och se vad du tycker om henne.

Iom att du skrivit Pitbull ( som jag tycker du ska stryka direkt från listan ) så kanske Staffordshire Bullterrier kan falla i smaken ? En underskattad träningskompis som bjuder på många skratt. Går under benämningen aktiv sällskapshund men är gärna inne om det är ruskväder ;). Hänger med på det mesta som joggingturer, cykelturer, lydnad, agility, spår/sök, fjällturer, skidturer(drag) m.m =)

Korthårig ras så dom fryser lätt, men det avhjälps snabbt med ett smidigt täcke.

Ja.. kom tillbaka! ;)

Har funderat på den också, men tror jag frånhåller mig alla sådana pitbull-liknande raser. Verkar vara ett stort lotteri om vad man får.

Men bullterriern får vara med på Intresse-listan :)

Korthårig collie skulle kunna vara ett alternativ, de hänger glatt med på alla aktiviteter men det krävs lite efterforskning om man ska köpa valp så att man får tag på en från mentalt stabila linjer eftersom det finns rädslor i rasen.

Det är exakt min uppfattning om rasen.. att så många av dom verkar vara rätt rädda och nervösa av sig. Visst får man göra efterforskningar om linjer oavsett ras man köper, men en collie skulle jag nog inte våga köpa. Jag vill ha en orädd och modig hund, hellre lite för skarp än för mjuk. (Inte då sagt att jag är ute efter en Pitbull-skarp hund ;) )

Vi är ganska nyblivna ägare till en RR och jag kan berätta lite om hur vår hund funkar.

Hon vaktar hemma. Skäller när hon hör att någon kommer, blir tyst när hon ser vem det är.
Reserverad mot främlingar men överlycklig och väldigt på när det gäller människor hon känner.
Aldrig aggressiv och inte rädd.
Glad, pigg och väldigt påhittig. Har hon tråkigt hittar hon på nåt. Älskar att bita sönder och mörda saker, speciellt pet-flaskor och mjukdjur.
Vill mer än gärna vara med hela tiden men det funkar bra att lämna hemma ensam också.
Blir tokig om hon inte får vara ute och springa löst regelbundet. Älskar att springa fort, hoppa, skutta, busa.
Skapligt lydig. Men man får jobba en del på det. Sen är vi nybörjare och har säkert gjort hundra fel.. Min uppfattning är att när hon väl fattat grejen så funkar det, men ibland kan det ta ett tag innan hon är med på vad hon ska göra.
Väldigt bra av-på. Kan gå från full rulle till att sova på under minuten.

Fråga gärna om du undrar något mer. Jag är verkligen ingen expert på RR (då får du vända dig till Zoya som var en riktig resurs inför vårt valpköp :)) men jag kan bidra med den erfarenheten jag har av vår hund och andra RR jag träffat.

Härligt! Precis sådana här historier jag vill höra :)

Jag tror en RR hade passat oss rätt bra faktiskt, min enda förbehållning är att den kanske är något stor för än så länge bor vi i lägenhet. Inte för att man ska motionera hunden inomhus, men det finns ju bara x antal soffor att slåss om ;)

Om man pratar med olika uppfödare, vad brukar vara RRens Akilles häl temperamentmässigt? Vad ska man kolla efter/fråga?

om du vill ha en hund som är öppen och social, så välj en ras som är det. det är mycket lättare att träna en översocial och människoälskande pussmaskin att bry sig lite mindre om främmande, än det är att försöka omvända en reserverad ras. min erfarenhet är också att i stort sett samtliga reserverade raser har problem med skygga exemplar. det är nämligen lätt att förväxla en hund som inte hälsar pga ointresse, med en som inte hälsar för att den inte vågar.

jag vill också avråda från att köpa både pitbull och amstaff, det följer ett stort ansvar med att äga sådana hundtyper. det finns gott om raser som har de här hundarnas fördelar, men saknar nackdelarna. staffordshire bullterrier är ett bättre val, de har utseendet, de är tåliga och de älskar människor. men du slipper ha en potentiellt livsfarlig hund i snöret. dessutom är de betydligt förigare än sin stora kusin, vilket gör att det blir roligare att träna både lydnad och agility.

när du väl har bestämt dig för ras, så rekommenderar jag att du går in på www.skk.se och klickar på "hunddata". där finns alla officiella resultat inlagda, från rasvisa hälsoundersökningar till MH-resultat och tävlingsresultat. välj helst en valp vars föräldrar, föräldrarnas syskon och deras föräldrar är fritestade för rasvisa sjukdomar och som har ett hyggligt resultat på MH. då har du störst chans att få tag på en riktigt bra valp!

Jag har nog hellre en lite mer reserverad hund faktiskt. Tycker det bara är bra om dom inte är överglada i främlingar, trevliga och sociala; ja gärna, men sen är det bara skönt om dom tappar intresset.

Tack för råden! :)

Jag vet, jag var lat och orkade inte skriva ut hela namnet, refererade bara till bullterriern det talades om i citatet :)

Det är exakt min uppfattning om rasen.. att så många av dom verkar vara rätt rädda och nervösa av sig. Visst får man göra efterforskningar om linjer oavsett ras man köper, men en collie skulle jag nog inte våga köpa. Jag vill ha en orädd och modig hund, hellre lite för skarp än för mjuk. (Inte då sagt att jag är ute efter en Pitbull-skarp hund ;) )

korthåren har generellt mycket bättre mentalitet än de långhåriga. fördelen med att köpa brukshund är att de måste ha genomgått MH, och att de resultaten är officiella. nackdelen är att de har en högre aktivitetsnivå.

RR är, om de är som de ska, rätt behagliga sällskapshundar. de kräver inte så mycket tankeverksamhet. dessutom är de mycket vackra. men de är hopplösa att dressera. jag har inte sett en enda ens i lydnadsklass 1. i agilityn har jag sett en, den skrittar mellan hindrena.

korthåren har generellt mycket bättre mentalitet än de långhåriga. fördelen med att köpa brukshund är att de måste ha genomgått MH, och att de resultaten är officiella. nackdelen är att de har en högre aktivitetsnivå.

RR är, om de är som de ska, rätt behagliga sällskapshundar. de kräver inte så mycket tankeverksamhet. dessutom är de mycket vackra. men de är hopplösa att dressera. jag har inte sett en enda ens i lydnadsklass 1. i agilityn har jag sett en, den skrittar mellan hindrena.

Aah, det hade jag inte en aning om :) Ska ge rasen en andra chans och läsa på lite mer om den. Jag tror inte en hög aktivitetsnivå är ett problem, men man blir ju alltid lite rädd att ta sig vatten över huvudet när det gäller ett djur.. vill ju att dom ska må bra! Hur är en hund med högaktivitetsnivå om säg ägaren ligger däckad i influensa en vecka och bara har kraft till att gå småkorta promenader, går hunden i taket då?

Hahah. Vilken rolig bild du målar upp :) Jag har förstått att dom inte är dom lydigaste. Känner inte att jag behöver ha en hund som lyder minsta vink, men man kanske bör kunna få dom att trava mellan hindrena.. :D

Oj!

Det hade lika gärna varit jag som skrev!
Bor i Göteborg, vill ha hund, har ingen häst längre så har massa tid att ägna åt hunden lite på samma sätt som hästarna.

Och själv har jag också en pojkvän som är hundintresserad och kan tänka sig hjälpa till, och jag är intresserad av att gå kurser :D.

Lite kul är det :).

I alla fall så har vi fallit för norsk buhund, den ultimata allround hunden som antingen blir perfekt eller blir både vakt/vall och jakt idiot, vi får se!

Det vi föll för var mentaliteten hos hundarna: älskar människor, barn, tar allt med ro och är modiga!

Du kanske själv ska titta på några av de nordiska spetsraserna? Det finns ett flertal, bla svensk lapphund, isländsk fårhund, västgötaspets osv, någon kanske faller dig i smaken?

Vi får hem en liten pojkvalp om 4 veckor! :love:

Om man pratar med olika uppfödare, vad brukar vara RRens Akilles häl temperamentmässigt? Vad ska man kolla efter/fråga?

Det som du absollut ska undvika är rädslor. RR:en ska vara en modig hund men tyvärr är långt ifrån alla det idag.

Pratar du verkligen om RR? De RR jag känner är långt ifrån rena sällskapshundar. Visst, de gillar att ligga och lata sig i solen och i ens möbler men kräver långt mer stimulans än så - skulle nog vilja påstå att de kräver en hel del tankeverksamhet. Får de inte tillräckligt så demolerar de gärna....

Hopplösa att dressera är de knappast heller :confused:. Visst, de saknar "will to please" men gör vad som helst om de är motiverade. De är oerhört intelligenta och utför inte kommandon som saknar mening för dem, de måste få ut något av det själv helt enkelt. Är man bara tillräckligt duktig och motiverad som förare så är det långt ifrån svårt, det kräver mer av föraren ja men det är inte omöjligt som du påstår.
Vi har t ex en officiell rasspecial nu i helgen inkl., off. lydnad. Det är 4 RR anmälda i LKL 1, 2 st i LKL 2 och 2 st i ELIT. Vi har 2 SLCH i rasen. Det låter inte som mycket och det är det kanske om man jämför med andra raser men då får man räkna på att inte så många lydnadsintresserade skaffar sig en RR öht.

Menade du alltså Staff ( staffordshire bullterrier ) när du skrev bullterrier så tycker jag absolut att du ska kolla upp närmare ( kan hjälpa dig med uppfödare om så är ). En förarvek hund med bra will to please, en underskattad tävlingskompis men duger minst lika bra som allround aktiv sällskapspolare =)

Härligt! Precis sådana här historier jag vill höra :)

Jag tror en RR hade passat oss rätt bra faktiskt, min enda förbehållning är att den kanske är något stor för än så länge bor vi i lägenhet. Inte för att man ska motionera hunden inomhus, men det finns ju bara x antal soffor att slåss om ;)

Vår hund får varken vara i soffor eller säng. Så det problemet kan man ju komma undan om man vill. :)
Det finns gott om folk som har RR i lägenhet. Tycker inte det behöver avskräcka ;)

Som Zoya sa så finns det problem med mentalitet och sen har jag hört att det även finns lite problem med allergier. Så det får man fråga noga om.

Om du är sugen på rasen så tycker jag att du ska ringa runt och prata med lite olika uppfödare! Åk och hälsa på, träffa hundarna och lyssna på vad uppfödarna säger. De jag har träffat har varit bra på att beskriva både för och nackdelar samt vad de förväntar sig av en valpköpare.

:laugh:

ja vi pratar om samma ras. att jag tycker att de "inte kräver någonting" är såklart färgat av att jag är mycket aktiv själv, och har bruks- och jakthundraser. jag tycker att alla hundar oavsett ras bör aktiveras mentalt, men anser ändå att RR ligger på den lägre delen av den skalan.

2 st SE LCH på en så pass numerärt stor ras är väldigt väldigt lite... ingen regel utan undantag så det finns säkert en och annan hund med lite fart i. jag tror säkert att en RR är en utmärkt kamrat i joggingspåret och kanske till kantarellsök på hösten, men vill man ha en hund att träna i lydnad och agility så har man större chanser att se resultat med en annan hundtyp.

alla raser tenderar att vara "oerhört intelligenta" om man frågar rasentusiasterna. men det känns mindre viktigt i sammanhanget. samarbetsviljan, koncentrationsförmågan och arbetslusten är desto viktigare.

Precis.

För även om det går att träna lydnad så är det betydligt roligare att satsa på en hund med lite will to please om man vet med sig att man vill träna lite, även om det bara är på hobbynivå.

Kan en Riesenschnauser vara intressant? Där har du ju allt det du letar efter egentligen. Storlek, aktiv, bra bruksmaterial om du vill jobba, inte överglad men inte heller för reserverad.

Haha, var roligt!

Jag har mer eller mindre räknat bort spetsarna helt för jag är helt enkelt inte så förtjust i utseendet :o Dom är toksöta, men känner inte att det är min typ av hund. Och så har jag fått för mig att dom hårar massor.

4 veckor.. vad härligt! Är inte alls avis ;) Vi kanske ses på någon kurs framöver då!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 903
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 818
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna