Råd inför val av hundras önskas.

Det vet jag inte, jag ska inte ner själv i år men det lär finnas en del på plats för att ställas, så det är bara att snoka runt kring vilken ring de än går i och jag planerar ju en kull på min söta fröken under nästa vår/försommar i af. Vad för planer andra har är jag lite osäker på. Har mest kontakt med en del uppfödare häromkring och där är inget aktuellt vad jag vet i dagsläget.
Vet du om uppfödarlistan på SKK aktuell? Var bor du?
 
Cairnterrier! Frisk, robust, glad, social och öppen, käck och en massa energi utan att klättra på väggarna om det blir lugnare perioder. Inte särskilt skällig heller, men det är också mycket en uppfostringsfråga.

Pälsvård: som med de flesta andra trimraser gäller trim 4-5 ggr per år, däremellan en genomgång i veckan med stålkam för att få bort tovor.
 
Är inte helt opartisk när jag säger att pudel är en fantastisk ras! Lättlärd som tusan även om man själv inte är rutinerad, jag var inte alls hundvan när vi skaffade familjens pudel men hon var väldigt förlåtande och lärde sig allt vi tränade på. Pälsvård är helt upp till dig; om man gillar att borsta varje dag går det men du kan också klippa den kort och minimera tiden du lägger på sånt. Väldigt energisk men inte så att det blir jobbigt. Finns i flera storlekar också ;)
 

Den har nog lite för nära till skall mot vad TS söker. Rasens slogan "ett larm med fart - schipperke såklart" säger en del ;)
Men i övrigt en mkt robust och trevlig hund för en aktiv familj. Min hängde med på alltifrån långpromenader, skidåkning i timtals, personspår, båtturer och soffhäng. Obefintlig pälsvård, fäller 2 ggr per år och då i tussar man dammsuger bort. Ointresserad av främlingar, mkt tillgiven sin familj men inte vaktig eller reserverad - bara totalt ignorerade de som inte var intressanta.
 
Hej,
Jag är ny här på forumet.
Familjen går i eventuella hundtankar. Det är framförallt jag som har en del önskemål, som jag önskar att få råd utifrån.
Önskemålen är en liten till medelstor storlek. Inte nervöst lagd utan stabil mentalitet som kan slå sig till ro när inget annat är på gång. Inte skällig av ljud utanför huset eller "vanliga" ljud. Öppen och glad, inte reserverad mot andra. Måttlig pälsvård. Frisk ras.

Tacksam för råd. Ärlighet och uppriktighet uppskattas.

Jag hade en cairnterrier i 14 år, det låter som om en sådan skulle kunna passa er. För min/vår del föll valet på just cairn för att den är behändig i storlek utan att vara väldigt liten, den har "lagom mycket" terriertemperament och den är en frisk ras utan kända genetiska defekter. Vårt exemplar var pigg och glad, älskade folk, var alltid pigg på att leka eller gå en promenad, men också lugn och stabil - aldrig nervös eller orolig, kunde slappna av och ligga i favoritfåtöljen om det inte hände något särskilt hemma. Vi hade honom som "aktiv sällskapshund", dvs vi tränade/tävlade inget särskilt med honom, men vi var mycket ute i skog och mark, han hängde med i stallet osv. Pälsvården var ganska måttlig - trimning 1-2 gånger per år och så genomborstning då och då. På en kortbent hund får man väl dock räkna med att en del av den skog o mark (o grusvägar!!) man vistas i följer med hem i pälsen på magen...:D Det var ju rätt vanligt förekommande att hunden lade sig att sova en stund efter en långpromenad och när han reste sig någon timma senare låg där kvar en liten hög med skräp/sand... Men så är det väl med de flesta hundraser utom de allra korthårigaste!

Om jag hade möjlighet att ha hund (vilket jag tyvärr inte har just nu) skulle jag utan tvekan skaffa en cairnterrier igen! Gillar dem både till sätt att vara och utseende!
 
Jag kan också rekommendera löwchen om du vill ha en mysig sällskapshund och kan erbjuda den sällskap tillbaka. En löwchen vill vara nära och inte ligga ensam hemma och längta efter dig.

Den är inte heller riktigt rätt val om du älskar att vara ute i regn och rusk hela dagarna. Pälsen är mjuk och inte så vattenavvisande, speciellt inte om du klipper ned den. Snö tycker de om, men i regn blir den blöt.

Min löwchen blev 14 år och var en härlig familjehund. Han var social och snäll mot alla, hängde med på allt, var ofta med i stallet. När han var 11 år gjorde vi en längre vandring, det gick bra. Han hade inga problem att anpassa sig till förändringar som blir under ett långt hundliv, förändrade familje- och livsvillkor. Han hade inga problem att klara av att chilla när matte kände sig lite krasslig men tyckte det var roligt att lösa uppgifter och vara med på allt.

En löwchen vaktar lite lagom och det är en ras som är vaken och intresserad. Den är frisk och har inga direkta rasbundna sjukdomar. Pälsen kräver skötsel om du vill ha lejonklippningen som gett rasen dess namn. PM:a om du vill ha tips på en uppfödare som jag varmt rekommenderar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp