Råd inför val av hundras önskas.

Jag tänker också någon sällskapshund i grupp 9. Bichon havanais, bichon frise, coton de tulear, russkaja tsvetnaja bolonka. Alla har lång päls men det går att klippa ner. Jag har själv haft coton de tulear och bolonka. Den förstnämnda var lite skälligare (de är avlade för att varna med skall) men också lite mer glad i främlingar. Den bolonka jag har nu är väldigt glad i alla människor och sitter gärna i knät på alla han träffar. Hans släktingar är dock inte sådana så han är nog inte helt rastypisk där. Hans uppfödare kallade honom den gladaste bolonka hon träffat :D kan rekommendera båda raserna överlag!

Bolonkorna är trevliga. En vän till mig föder upp (för övingt en Bukefalist :))
 
Hur är temperamentet? Har de lätt till skall?

Väldigt stabila tycker jag. Min bryr sig i princip inte om något, jagar inte, kan umgås med de flesta andra hundar. Min skäller nästan aldrig, och jag har tolkat det som att dom generellt inte alls är "bjäbbiga" speciellt inte om man bara har en. Min är mjuk men ändå envis, älskar att lära sig nytt men ingen man tragglar länge med. En väldigt robust hund!
 
Verkar vara en del pälsvård..
De går att klippa ner utan minsta problem precis som löwchen. Skulle dock rekommendera löwchen över havanais. Jag har haft det senare och har fått intrycket att löwchen helt enkelt är snäppet mer aktiva och lättmotiverade hundar (utan att för den delen bli jobbigt aktivitetskrävande). En havanais gör gärna trick och lär sig jättefort, men varannan gång du vill träna så kanske inte riktigt hunden vill vara med. :D

Angående stabil mentalitet så ska ju alla hundraser ha det. Det finns väl vissa raser som har lite mer problem med aveln än andra på den punkten men det går att hitta bra uppfödare av alla raser som vore aktuella i det här fallet.
Känner inte till någon sällskapshund som inte är "öppen och glad". Det är så att säga lite grejen med den typen av hundar. :D

"Måttlig pälsvård" säger inte så mycket. För en person kan måttlig pälsvård vara en genomborstning av pälsen varje kväll, medan andra anser att det är "mycket pälsvård" och hellre gör en rejäl rakning eller liknande varannan månad och nästan ingenting där emellan.
Även stor skillnad på vad man egentligen måste göra med fluffiga hundar, långhåriga hundar med "fin" platt päls, korthåriga hundar, strävhåriga hundar och krulliga hundar. Vill man trimma, klippa, borsta eller knappt göra minsta lilla alls (dammsuga en massa? :D)?

Jag tycker exempelvis att pälsvården på en sportklippt bedlington är mycket liten till vardags, men sen måste man ju sätta sig och faktiskt raka och klippa dem med kanske 6 veckors mellanrum om man vill hålla dem i den typen av frisyr.
 
Papillon har vi läst lite om. Verkar ha lätt till skall efter det jag har läst, annars verkar den charmig :)
En vän till mig är inne på sin 3:e papillion och inte nån av de har haft närmare till skall än vad mina hoffar har. Sen kan det givetvis bero på linjerna och hur hon tränar/fostrar dom. :)
 
Jag tänker också någon sällskapshund i grupp 9. Bichon havanais, bichon frise, coton de tulear, russkaja tsvetnaja bolonka. Alla har lång päls men det går att klippa ner. Jag har själv haft coton de tulear och bolonka. Den förstnämnda var lite skälligare (de är avlade för att varna med skall) men också lite mer glad i främlingar. Den bolonka jag har nu är väldigt glad i alla människor och sitter gärna i knät på alla han träffar. Hans släktingar är dock inte sådana så han är nog inte helt rastypisk där. Hans uppfödare kallade honom den gladaste bolonka hon träffat :D kan rekommendera båda raserna överlag!
Kan du berätta mer om Russkaja tsvetnaja bolonka? Mentalitet, vakt? jakt? skall? sjukdomar?
 
Australisk terrier låter intressant, efter att ha läst på SKK websida. Har du erfarenhet av rasen? Berätta gärna i så fall :)
@Gnist har :)

Jag hade själv en underbar tik, lättsam, egen, med på allt utan att kräva det. Funkade bra med alla, men var en riktigt pensionärsmagnet! Verkade som all över 65 älskade henne :D
27-9036-1.jpg


Det är , enligt mig, en robust liten hund, som inte är skällig, vaktar, eller drar på vilt. Min var med på allt jag tog mig för med den stora hunden, hon var med i stallet varje dag, men krävde det inte för att må bra. Hon hade lätt nöjt sig med mindre. Pälsen behöver dock ryckas ibland.
 
@Gnist har :)

Jag hade själv en underbar tik, lättsam, egen, med på allt utan att kräva det. Funkade bra med alla, men var en riktigt pensionärsmagnet! Verkade som all över 65 älskade henne :DVisa bifogad fil 21764

Det är , enligt mig, en robust liten hund, som inte är skällig, vaktar, eller drar på vilt. Min var med på allt jag tog mig för med den stora hunden, hon var med i stallet varje dag, men krävde det inte för att må bra. Hon hade lätt nöjt sig med mindre. Pälsen behöver dock ryckas ibland.

Fina Tullan :love:

Jag har ju haft rasen i många år och har nu efter ett uppehåll på just terrierna blivit med terrier igen. Aussien är ursprungligen en gårshund som skulle hålla rent på råttor, ormar och sånt. Därav kragen, den fungerar som skydd mot ormbett eftersom ormarna hugger i pälsen istället för i huden.

Pigga, glada, sociala och lättsamma hundar som med glädje hänger med på vad än man hittar på, men de är lika nöjda med att bara vara. De är ganska robusta och terränggående, men håller sig helst ganska nära sin ägare och tar inga långturer på egen hand.

I fråga om pälsen, så kan man rycka ner dem några gånger/ år eller småplocka lite allt eftersom och då hålla pälsen rullande och ska man inte ställa ut, så kan man ansa ner behängen ganska korta om man vill det.

Min söta fröken plockade jag ner helt och sen kommer pälsen att hållas rullande. Personligen tycker jag att det är enklast.

38831590_1759199674200629_1032264079282012160_n.jpg


De ser ut som valpar igen när man trimmat ner dem helt :D
43880232_1843435385777057_4519137814025076736_n.jpg


Nu börjar pälsen växa ut och hon ser mer ut som hon "ska"

45073649_1866098590177403_7046463885737459712_n.jpg
 
Fina Tullan :love:

Jag har ju haft rasen i många år och har nu efter ett uppehåll på just terrierna blivit med terrier igen. Aussien är ursprungligen en gårshund som skulle hålla rent på råttor, ormar och sånt. Därav kragen, den fungerar som skydd mot ormbett eftersom ormarna hugger i pälsen istället för i huden.

Pigga, glada, sociala och lättsamma hundar som med glädje hänger med på vad än man hittar på, men de är lika nöjda med att bara vara. De är ganska robusta och terränggående, men håller sig helst ganska nära sin ägare och tar inga långturer på egen hand.

I fråga om pälsen, så kan man rycka ner dem några gånger/ år eller småplocka lite allt eftersom och då hålla pälsen rullande och ska man inte ställa ut, så kan man ansa ner behängen ganska korta om man vill det.

Min söta fröken plockade jag ner helt och sen kommer pälsen att hållas rullande. Personligen tycker jag att det är enklast.

38831590_1759199674200629_1032264079282012160_n.jpg


De ser ut som valpar igen när man trimmat ner dem helt :D
43880232_1843435385777057_4519137814025076736_n.jpg


Nu börjar pälsen växa ut och hon ser mer ut som hon "ska"

45073649_1866098590177403_7046463885737459712_n.jpg
Jättesöt! :love: Är de frusna av sig? Eller är de obrydda om väder och vind? Generellt alltså.
 
Kan du berätta mer om Russkaja tsvetnaja bolonka? Mentalitet, vakt? jakt? skall? sjukdomar?
De är väldigt trevliga små hundar. Hänger med på allt, accepterar alla såväl människor som hundar och är allmänt väldigt lätta att ha att göra med. Jag har själv två men träffar regelbundet min uppfödares hundar och även andras på rasträffar osv. De allra flesta är sociala och snälla men inte överdrivet glada i människor de inte känner. De kommer fram och hälsar om man böjer sig ner eller påkallar deras uppmärksamhet men bryr sig inte nämnvärt annars. Däremot är de väldigt glada i sin familj och folk de känner, där vet glädjen inga gränser. Är absolut inga arbetsmaskiner. De kan tycka det är kul med lite träning men inte under några längre stunder. Jag vet en som placerat sig i lydnad, nosework och rallylydnad och ytterligare ett par som tävlat i agility men de flesta lever som rena sällskapshundar och en del ställs ut. Jag har tränat agility med mina men aldrig tävlat. De nöjer sig gott med en långpromenad och ett par kortare rastningsrundor per dag, och kanske nån hjärnaktivitet. Min ena behöver mer fysisk motion än den andra för att bli trött, och den andra är tvärtom och behöver mer hjärnstimulans för att bli riktigt trött. Att gå till ett nytt ställe och lukta runt där funkar bra som stimulans de dagar man inte orkar mer än så.

Mentaliteten är inte särskilt utvärderad. Endast 18 st hundar har gjort BPH vad jag kan se. Rasklubben har dock börjat promota det mer och anordnade i år en BPH-dag till exempel. Överlag verkar inte mentaliteten vara ett stort problem, men det är ju också svårt att veta när majoriteten av alla hundar "bara" används till sällskap och aldrig utsätts för några påfrestande miljöer. Vad jag förstår från mina hundar och andras är att de alla flesta är stabila och skottfasta. Vissa blir lite stressade i t.ex. utställningsmiljöer och vissa är lite spattiga men inget som egentligen påverkar vardagen negativt.

Vakt finns väl så pass att de kan skälla när det ringer på dörren. En av mina gör det, den andra är helt tyst även fast den första skäller. Båda två är generellt väldigt tysta, men det är en del variation i rasen. Jag har pratat en del om det med min uppfödare och hen tycker sig se skillnader i importerade vs. svenskfödda hundar. Det importeras en hel del eftersom rasen fortfarande är så liten, och de importerade hundarna har generellt sett lättare till skall än de svenskfödda. Jag tror därför snarare att det har att göra med vilken uppväxt de haft - de importerade kommer ofta från länder med annan syn på hundar som oss, de kanske bott i bur större delen av dygnet osv. Och såklart uppfostran. De okynnesskäller inte, och jag har nog aldrig hört någon beskriva sin bolonka som skällig.

Jakten är i princip obefintlig. Det är mer så att de kan tycka det är spännande ifall en fågel flaxar upp precis bredvid dem och hoppa efter några meter/att de blir intresserade när ett rådjur springer på en äng men att de faktiskt har någon jakt i sig är tveksamt. Mina tycker absolut det är spännande om saker rör på sig fort och vill undersöka vad det är, men det kan likväl vara en kråka eller hare som en boll som kastas eller en annan hund som springer. Att dra på luktretning tror jag inte finns i deras vokabulär.

Inga särskilda sjukdomar finns, men rasen är ju inte heller funnits särskilt länge i Sverige och inte heller så många exemplar finns. Avelsdjur ska ögonlysas och patellaundersökas. Det finns någon ögonsjukdom som jag vet att ett par importdjur visat sig ha när de testats, men de har då såklart inte använts i avel. Navelbråck och underbett är väl det som är mest utbrett men det försöker man aktivt jobba emot, även om de inte är sjukdomar per se.

Det blev en hel novell det här! Jag gillar verkligen rasen och tycker att den är en perfekt sällskapshund. Att tänka på är att storleken är väldigt varierande i rasen. Eftersom rasen är ganska ny och det som sagt fortfarande importeras en del kan kullarna bli spretiga eftersom man inte alltid vet precis vad som finns bakom. Mina två väger 2,7 kg respektive 5 kg. Den större är 1 cm ifrån maxhöjd och är därmed relativt stor, medan den lilla är ganska liten. Jag skulle nog säga att de flesta ligger på 3-4 kg. Men variationer finns såklart :) Min 5 kg-hane är alltid bland de största när vi ses i grupp.

Det är bara att säga till om du saknar någon info eller vill ha tips på uppfödare eller så.
 
Hej,
Jag är ny här på forumet.
Familjen går i eventuella hundtankar. Det är framförallt jag som har en del önskemål, som jag önskar att få råd utifrån.
Önskemålen är en liten till medelstor storlek. Inte nervöst lagd utan stabil mentalitet som kan slå sig till ro när inget annat är på gång. Inte skällig av ljud utanför huset eller "vanliga" ljud. Öppen och glad, inte reserverad mot andra. Måttlig pälsvård. Frisk ras.

Tacksam för råd. Ärlighet och uppriktighet uppskattas.
Löwchen. En FRISK liten ras, lugn och cool inne, vill vara med sina människor, men pigg och fartfylld ute. Lätt att lära, kloka hundar.

Vi har en 1,5 år gammal Löwchen-kille. Skaffade rasen för att den matchade mina önskningar. En lagom stor hund- så att barnen kan hålla i kopplet utan att bli omkulldragna, men inte så liten att de riskerar göra illa hunden av misstag vid lek (barnen är 11 och 7 år). En lättsam ”enkel” ras som inte äter upp hemmet om den bara får kisspromenader vid t ex sjukdom i familjen. En FRISK ras. En hund som inte vaktar (så att barnens kompisar inte behöver bli morrade åt), som är glad i människor, men inte så överdrivet glad att den tror att ALLA människor är familjemedlemmar.
Helst inte för mycket skäll, bonus om den inte hårar.

Det som krävs är ju pälsvård; eftersom de är långhåriga. Eller så gör man som vi gör- håller hunden nerklippt.
 

Bifogade filer

  • 687EF80D-37F9-488F-807B-6FADA6C9AA0B.jpeg
    687EF80D-37F9-488F-807B-6FADA6C9AA0B.jpeg
    431,8 KB · Visningar: 71
Min Löwchen var en helt fantastisk sällskapshund faktiskt. Jag som har brukshund också hade ganska höga krav på att jag ville ha en trygg, miljöfast, skottfast hund. Och det var hon. Hon fann sig i alla möjliga situationer bara sådär utan träning, var helt skottfast, stor nyfikenhet, socialt trygg och var pigg och täningsvillig samtidigt som hon kunde ta det lugnt en vecka. När hon varit kring småbarn har hon inte jagats igång av deras springande och har gärna gosat och lekt med dom.

Jag tror hon var en ganska typisk Löwchen och jag kommer definitivt vilja ha fler av dom i framtiden.

Tyvärr gick hon plötslig bort i en olycka för drygt en vecka sedan :cry:

Visa bifogad fil 21737
Du hann före! :)
Beklagar sorgen. Och ja, som du beskriver din vovve; så är vår Gusten också. Nyfiken, orädd, glad, sprallig, men samtidigt en riktig soffpotatis när man är inne.
 
Jättesöt! :love: Är de frusna av sig? Eller är de obrydda om väder och vind? Generellt alltså.
Jag hade täcke på min i stallet, där det var kallt/blött och hon var mer still, annars upplevde jag aldrig att det behövdes. Hon gick med mig lös i princip överallt, och brydde sig inte om annat. Dock var hon ett matvrak, så när de lämnades själva fick man kolla att allt ätbart var undanplockat :cautious:
 
Är det bara rent sällskap det handlar om skulle jag också titta lite på bichon, havanais.. små, trevliga och lite lagom aktiva hundar som inte kräver mycket mer aktivitet än att hänga. :) Yorkshireterrier om man väljer rätt uppfödare.
Kanske powder puff? Jag är lite osäker på hur hårvården ser ut, men de flesta långhåriga hundar går ju att klippa ned och hållas i vardagsmodell så att säga.
Tycker att italiensk vindhund och whippet skulle kunna passa fint också! Särskilt med tanke på gos och mys, gärna under filt.
Jag tycker att en whippet ska få göra det den är avlad för. Ig också. De gillar att hänga, ja, men jag tycker ju man ska använda hunden till det denr gjord för
 
Fina Tullan :love:

Jag har ju haft rasen i många år och har nu efter ett uppehåll på just terrierna blivit med terrier igen. Aussien är ursprungligen en gårshund som skulle hålla rent på råttor, ormar och sånt. Därav kragen, den fungerar som skydd mot ormbett eftersom ormarna hugger i pälsen istället för i huden.

Pigga, glada, sociala och lättsamma hundar som med glädje hänger med på vad än man hittar på, men de är lika nöjda med att bara vara. De är ganska robusta och terränggående, men håller sig helst ganska nära sin ägare och tar inga långturer på egen hand.

I fråga om pälsen, så kan man rycka ner dem några gånger/ år eller småplocka lite allt eftersom och då hålla pälsen rullande och ska man inte ställa ut, så kan man ansa ner behängen ganska korta om man vill det.

Min söta fröken plockade jag ner helt och sen kommer pälsen att hållas rullande. Personligen tycker jag att det är enklast.

38831590_1759199674200629_1032264079282012160_n.jpg


De ser ut som valpar igen när man trimmat ner dem helt :D
43880232_1843435385777057_4519137814025076736_n.jpg


Nu börjar pälsen växa ut och hon ser mer ut som hon "ska"

45073649_1866098590177403_7046463885737459712_n.jpg
Fina foto!
 
De är väldigt trevliga små hundar. Hänger med på allt, accepterar alla såväl människor som hundar och är allmänt väldigt lätta att ha att göra med. Jag har själv två men träffar regelbundet min uppfödares hundar och även andras på rasträffar osv. De allra flesta är sociala och snälla men inte överdrivet glada i människor de inte känner. De kommer fram och hälsar om man böjer sig ner eller påkallar deras uppmärksamhet men bryr sig inte nämnvärt annars. Däremot är de väldigt glada i sin familj och folk de känner, där vet glädjen inga gränser. Är absolut inga arbetsmaskiner. De kan tycka det är kul med lite träning men inte under några längre stunder. Jag vet en som placerat sig i lydnad, nosework och rallylydnad och ytterligare ett par som tävlat i agility men de flesta lever som rena sällskapshundar och en del ställs ut. Jag har tränat agility med mina men aldrig tävlat. De nöjer sig gott med en långpromenad och ett par kortare rastningsrundor per dag, och kanske nån hjärnaktivitet. Min ena behöver mer fysisk motion än den andra för att bli trött, och den andra är tvärtom och behöver mer hjärnstimulans för att bli riktigt trött. Att gå till ett nytt ställe och lukta runt där funkar bra som stimulans de dagar man inte orkar mer än så.

Mentaliteten är inte särskilt utvärderad. Endast 18 st hundar har gjort BPH vad jag kan se. Rasklubben har dock börjat promota det mer och anordnade i år en BPH-dag till exempel. Överlag verkar inte mentaliteten vara ett stort problem, men det är ju också svårt att veta när majoriteten av alla hundar "bara" används till sällskap och aldrig utsätts för några påfrestande miljöer. Vad jag förstår från mina hundar och andras är att de alla flesta är stabila och skottfasta. Vissa blir lite stressade i t.ex. utställningsmiljöer och vissa är lite spattiga men inget som egentligen påverkar vardagen negativt.

Vakt finns väl så pass att de kan skälla när det ringer på dörren. En av mina gör det, den andra är helt tyst även fast den första skäller. Båda två är generellt väldigt tysta, men det är en del variation i rasen. Jag har pratat en del om det med min uppfödare och hen tycker sig se skillnader i importerade vs. svenskfödda hundar. Det importeras en hel del eftersom rasen fortfarande är så liten, och de importerade hundarna har generellt sett lättare till skall än de svenskfödda. Jag tror därför snarare att det har att göra med vilken uppväxt de haft - de importerade kommer ofta från länder med annan syn på hundar som oss, de kanske bott i bur större delen av dygnet osv. Och såklart uppfostran. De okynnesskäller inte, och jag har nog aldrig hört någon beskriva sin bolonka som skällig.

Jakten är i princip obefintlig. Det är mer så att de kan tycka det är spännande ifall en fågel flaxar upp precis bredvid dem och hoppa efter några meter/att de blir intresserade när ett rådjur springer på en äng men att de faktiskt har någon jakt i sig är tveksamt. Mina tycker absolut det är spännande om saker rör på sig fort och vill undersöka vad det är, men det kan likväl vara en kråka eller hare som en boll som kastas eller en annan hund som springer. Att dra på luktretning tror jag inte finns i deras vokabulär.

Inga särskilda sjukdomar finns, men rasen är ju inte heller funnits särskilt länge i Sverige och inte heller så många exemplar finns. Avelsdjur ska ögonlysas och patellaundersökas. Det finns någon ögonsjukdom som jag vet att ett par importdjur visat sig ha när de testats, men de har då såklart inte använts i avel. Navelbråck och underbett är väl det som är mest utbrett men det försöker man aktivt jobba emot, även om de inte är sjukdomar per se.

Det blev en hel novell det här! Jag gillar verkligen rasen och tycker att den är en perfekt sällskapshund. Att tänka på är att storleken är väldigt varierande i rasen. Eftersom rasen är ganska ny och det som sagt fortfarande importeras en del kan kullarna bli spretiga eftersom man inte alltid vet precis vad som finns bakom. Mina två väger 2,7 kg respektive 5 kg. Den större är 1 cm ifrån maxhöjd och är därmed relativt stor, medan den lilla är ganska liten. Jag skulle nog säga att de flesta ligger på 3-4 kg. Men variationer finns såklart :) Min 5 kg-hane är alltid bland de största när vi ses i grupp.

Det är bara att säga till om du saknar någon info eller vill ha tips på uppfödare eller så.
Tack! För bra svar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp