Råd kring 1årig hane och andra hundar

Fast det är ju inte en träningsmetod. Det är ett sätt att bryta ett potentiellt farligt beteende.

Jag brukade ha större tilltro till specifika träningsfilosofier, men numera föredrar jag att ta det mesta med en liten nypa salt. Det som är rätt för en hund är inte rätt för en annan. Vissa svär vid skvallerträning för hundmöten, och tack vare det provade vi något annat senare än vi borde, så jag försöker vara försiktig när det gäller att döma ut eller ställa mig bakom specifika metoder.

Ja, det brukar låta så. Jag håller inte med.
 
Det svåra är att det är omöjligt att 100 % kontrollera han inte utsätta för att bli blockerad. Vi bor mitt på hundrastargatan och han måste ju ut för att kissa och bajsa. Men vi gör
Vårt bästa i och med att vi vet att han inte klarar situationerna och på avstånd funkar det bra. Så även om vi försöker undvika att han ska hamna i en situation där han bli blockerad så är det inte helt möjligt. Vi gömmer oss bakom hus, bilar och tar andra vägar så gott det går för att kunna hålla distansen.
Vad gör man då när det blir skarpt läge och hunden blir blockerad? (Även om man tex tränar BAT parallellt men ännu inte kommit så långt i träningen)
Bara ignorerar och håller hunden utan att försöka bryta den och efter träna på som inget har hänt?

Ja. Jag skulle nog bara snabbast möjligt ta hunden därifrån och mata med godis efter.

Jag är inte helt emot korrigeringar. Men på rädda/osäkra hundar kan det lätt bli motsatt effekt. Du kan nästan inte göra det värre genom att bara ta hunden därifrån och sänka stressen med att ge godis eller leka eller whatever han gillar när han är mottaglig för det.
 
Byter lite riktning på diskussionen...
Ibland så funkar hunden plötsligt alldeles utmärkt vid ett hundmöte (även ganska nära) Vad tror ni det beror på? Vi kan liksom inte komma på vad vi gör för annorlunda . Ibland tänker jag att det kan ha något med löptikar o göra...(därav förhoppningen om att
Åldern skulle göra honom lugnare)

Vet inte om ändring i motion/annan träning också skulle kunna göra skillnad.
Han har haft hältor och därför inte kunnat motionera riktigt som han kanske ska.
Han går en powerwalk på 30 min (en del av rehabiliteringen) varje dag.
Och en promenad med varierande tempo ca 40 min med lite lek och så.
Och så typ 2 lugna kortisar på 20/30 min. Han simmar ca 1 gg i veckan. När han får tillåtelse att springa mer fritt så kommer vi även att få i det under veckorna.
Varje dag får han lite olika uppgifter,
Sök inne, öppning av paket, lydnad,
Tricks, spel mm.
Låter det som ett ok upplägg eller tror ni att han behöver mer eller mindre av något?
 
Byter lite riktning på diskussionen...
Ibland så funkar hunden plötsligt alldeles utmärkt vid ett hundmöte (även ganska nära) Vad tror ni det beror på? Vi kan liksom inte komma på vad vi gör för annorlunda . Ibland tänker jag att det kan ha något med löptikar o göra...(därav förhoppningen om att
Åldern skulle göra honom lugnare)

Vet inte om ändring i motion/annan träning också skulle kunna göra skillnad.
Han har haft hältor och därför inte kunnat motionera riktigt som han kanske ska.
Han går en powerwalk på 30 min (en del av rehabiliteringen) varje dag.
Och en promenad med varierande tempo ca 40 min med lite lek och så.
Och så typ 2 lugna kortisar på 20/30 min. Han simmar ca 1 gg i veckan. När han får tillåtelse att springa mer fritt så kommer vi även att få i det under veckorna.
Varje dag får han lite olika uppgifter,
Sök inne, öppning av paket, lydnad,
Tricks, spel mm.
Låter det som ett ok upplägg eller tror ni att han behöver mer eller mindre av något?
Kan han ha ont?
 
Byter lite riktning på diskussionen...
Ibland så funkar hunden plötsligt alldeles utmärkt vid ett hundmöte (även ganska nära) Vad tror ni det beror på? Vi kan liksom inte komma på vad vi gör för annorlunda . Ibland tänker jag att det kan ha något med löptikar o göra...(därav förhoppningen om att
Åldern skulle göra honom lugnare) .

Det kan bero på många faktorer. Hur hans sinnesstämning är innan mötet, vilka signaler den andra hunden sänder ut, vilka signaler ni (omedvetet) sänder ut. Om han gått upp i stress av något annat tidigare under promenaden ligger det närmare till hands att han ska gå upp i varv snabbt vid ett möte.

Vi ser samma saker med Breeze, det varierar väldigt mycket hur starkt han reagerar. Däremot blir det absolut mindre när han är tröttare, så aktivering spelar in. Om han haft en lite tråkig dag går han ut genom dörren och "letar" efter saker att reagera på.
 
Jag har inget emot varken BAT eller CAT som lösning på mötesproblematik, men det kräver en stor planering och en eller flera mötestrygga hundar, som jag kan tycka att man "nöter på". Då måste den hunden klara att utsättas för idioter i ganska stor utsträckning.
Till TS:
Tänk på att hundar kan se väldigt små nyanser i vårt kroppsspråk och agerat därefter. Be nån filma er när ni är ute med hunden, eller be nån som är bra på att läsa både hund och folk att kolla på er. Jag sätter en femma på att ni fixar till det med något när ni ser en annan hund.
Sen tror jag också att en sväng till vetten kan vara på sin plats.
 
Jag har inget emot varken BAT eller CAT som lösning på mötesproblematik, men det kräver en stor planering och en eller flera mötestrygga hundar, som jag kan tycka att man "nöter på". Då måste den hunden klara att utsättas för idioter i ganska stor utsträckning.
Till TS:
Tänk på att hundar kan se väldigt små nyanser i vårt kroppsspråk och agerat därefter. Be nån filma er när ni är ute med hunden, eller be nån som är bra på att läsa både hund och folk att kolla på er. Jag sätter en femma på att ni fixar till det med något när ni ser en annan hund.
Sen tror jag också att en sväng till vetten kan vara på sin plats.

Ja vi utreder hans kissande hos vetten just nu.
Är också övertygad om att det handlar mycket om mig och Husse och vårt agerande. För vi spänner oss. Och jag är den största boven i dramat. Jag har tyvärr en rätt komplicerad ångestproblemstik, så även om jag skulle vilja sluta spänna mig så är det väldigt svårt. Jag behöver verkligen mycket träning i det! Jag får professionellhjälp och det kan bara bli bättre, men det tar en jädrans tid.

Idag var iaf en sådan dag då jag kunde få lite mer ro i själen och gav hunden lite mer utrymme när han såg en hund. Var hundmöten på lång distans. Försökte avläsa honom och ge han tid. I alla tre fall "valde han" mig efter ett tag (efter han studerat hunden). Varpå jag berömde och hoppade/småsprang bakåt. Han blev lite uppjagad efter. Men ingen direkt galenskap. Kunde dock inte se att han gjorde lugnande signaler, bara i ett fall och det var mot en hund man vill låååååångt bort ifrån.
Annars såg han mer lekfull ut....

Någon som känner till kurs/instruktör i BAT i Göteborgsområdet?
 
Urinprovet hos vetrinären visade ingenting. Senast för ngr timmar sen kissade han på altanen, där han inte får kissa, då hade han varit ute 2 timmar tidigare. Inget revirpink, utan tömma blåsan pink. Vetrinären tyckte inte vi skulle gå vidare med utredning i nuläget.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 933
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten...
Svar
7
· Visningar
1 781
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp