Bukefalos 28 år!

RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Hade det varit min häst hade jag inte velat att den skulle spendera en dag till på det stället! Stackars häst!

Så för din egen skull, men framför allt för din hästs skull så skulle jag flytta till ett annat stall så fort som möjligt.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Det har nu gått en tid och han går bredvid sitt sto och vad jag kan se trivs han:D Helt underbart! Ibland vill han inte ens komma in utan står och betar så nära hennes inhägnad som möjligt! Han har haft besök av veterinär som sett över ryggen och rätat ut låsningar som han dragit på sig i den andra hagen som han blev mobbad i. Håller på att sätta igång honom efter den behandlingen och alla såren på rumpan är läkta.

Jag kom på att han har i en tidigare flock också varit en "outsider" och gav liksom upp som han gjort nu och gav inte igen när han blev biten på. Är det hans psyke som är rubbat eller varför är han sån? När jag köpte honom stod han i en stor egen hage också eftersom alla andra hästar i stallet jagat runt honom så han höll på att bryta benen.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Va bra att det har löst sig för er! Min valack blev också rejält mobbad tidigare, då jag var inackorderad. Det var då en flock på 8 hästar och han blev mobbad av dom andra 7. Han fick inte ens äta, utan de andra turades om att köra bort honom hela tiden. Vi satte alltid ut flera flera högar med hö, men så fort de andra fick se att han stod och åt vid en hög, så turades dom helt enkelt om att springa och köra bort honom, tills han helt enkelt gav upp och gick och ställde sig i ett hörn och bara tittade på medan de andra åt. Förutom det så var det också hugg och sparkar, han fick aldrig vara med, kom han för nära så blev han direkt undanskuffad osv. Sår och hälta m.m. Han blev apatisk, pälsen förlorade all glans, ögonen var livlösa.... Usch! Helt hemskt att tänka tillbaka på det!
Jag var på gång med att flytta på samma gång detta hände, och hade ett litet stall till mitt förfogande på granngården där jag skulle bo, men eftersom jag ännu inte hade hittat någon kompis så kunde jag inte ta dit honom. Till sist blev jag dock så förbannad på mobbningen och hur han mådde så jag flyttade dit honom i alla fall. Han blev ensam, och jag var jätterädd att han skulle bli värre, men inte. Han kom tillbaka som genom ett trollslag och han blev den underbara hästen som jag visste att han var inners inne. 2 månader stod han ensam, och nu då jag ser tillbaka på det så led han inte av det på något sätt. Det var bättre för honom att vara ensam med bara mig, än att stå tillsammans med andra hästar och bli mobbade. Till sist, efter 2 månader, fick han sällskap, och de blev bästa kompisar direkt. Vi släppte in den nya i hagen, de nosade på varandra och så började de äta alldeles bredvid varandra. Var nästan som att de kände varandra från förut.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Hej!

Jag har också en sån "fjollhäst" som lätt blir mobbad och utanför. I flock hittar hon sin plats ca 5 m utanför de andra- hon tillåts vara med "på kanten" liksom, går hon för nära skickas hon ut igen. Hon funkar helt ok i utkanten av flocken, så länge inget nytt händer i flocken (nya hästar, hästar försvinner etc).

Hon har fått gå själv hela förra året pga skada- självklart med hästar i hagar brevid- det trivs hon superbra med! Nu går hon med stallets extremt lågrangade shettis- funkar också, hon vågar tom se ut som en huggorm och flytta på honom :).

Min slutsats är att för en mobbad häst är det klart bättre och lugnare att gå själv med hästar på andra sidan staketet. Forskning visar ju också på att hästar i angränsande hagar räknas till samma flock, de mobbade slipper bara bli jagade.

Så jag tycker inte du ska tycka synd om din pålle som får gå själv ett tag, han slipper bli mobbad och har de andra i närheten. Han kommer må mycket bättre av det :)

/Lavinia

Undrar vad det är som gör att visa bara blir "hackekycklingar" alltid i de flesta flockar, oftast oavsett om dom byter flock också.
Är väldigt nöjd med min flock här ute på det sättet för släpper man in en "tuffing" så får dom veta sin plats, släpper jag däremot in en "hackekyckling" så brukar dom bli skyddade istället.
Nu går mina ihop med en 22-årig valack som konstant varit "hackekycklingen" hela livet, men här får han utan sura miner stå ihop med dom andra och äta ur samma höhög, står och dricker ur vattenbaljan samtidigt som dom andra, vid intag får han utan något tjafs stå ihop med dom andra och vänta vid grinden, och hela stämningen mellan hästarna är lugn. Det är så skönt att se, men jag är fortfarande nyfiken på vad det är som gör att min flock i stort sett alltid släpper in även dom ständiga "hackekycklingarna"?

/Camilla (lite filosofisk och fundersam)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 259
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 258
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp