Bukefalos 28 år!

RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Zkold

Trådstartare
Jag står i ett stall med 4 hästar. Flocken är väldigt orolig och det har tagit tid att avgöra en rangordning.
Från början var det endast två hästar, min valack och ett sto.

För två år sedan kom en valack till som har varit väldigt svår att hitta rätt plats i flocken men för ca ett år tillbaka stod han högst i rang, då tillkom även en ny valack i stallet och dessa två gaddar ihop sig och jagar omkring på min häst samt stoet.
De biter och det har även hänt att min häst ramlat omkull. Under detta sista år har han fått besök av kiropraktor ca 7 ggr utan att överdriva. Täcken går sönder m.m. Stallägaren som inte egentligen har större hand om stallet mer än hagarna och markerna vill inte ha hästarna i separata hagar trots detta är lugnare (vi har testat). Han tycker vi daltar för mycket mer hästarna.
Nu har stoet blivit halt och ska stå i sjukhage, vilket gör att min häst blir ännu mer utsatt.
I sommar fick han ett jättehugg mitt över ryggen och ikväll brast jag i gråt då han hade fått ett hugg som gått igenom täcket på rumpan. När jag skulle testa att rida så kändes han lam i baken, travade med frambenen och skrittade med bakbenen.:cry:
Han är tom i blicken, matt i pälsen, hängig och står mycket för sig själv... alltså tydligt mobbad.:cry:
De andra hästägarna till de andra två i min hästs hage tycker inte heller vi ska ha olika hagar åt hästarna, jag vet inte ifall de inte kan se sig in i vår situation eftersom deras hästar inte blir utsatta.

Vad tycker ni jag ska göra?:confused:
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Jag tycker du ska flytta hästen till ett stall där den får trivas. Den tillbringar trots allt mycket mer tid än vad du gör i stallet. Och är inte övriga villiga att samarbeta hade jag helt enkelt bytt stall.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Jag tycker du ska stå på dig och kräva att få en egen hage



Eller flytta
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Ta ett snack med stallägaren om att dela upp hästarna, erbjud dig att hjälpa till med att sätta upp staketet. Annars får du helt enkelt flytta.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Separera hästarna om det inte funkar..

Men helst hade jag bytt stall ifall de andra inte ens kan (vill?) se till alla hästars bästa eller har en vettig syn på vad en stabil flock är.

Man får aldrig ta en häst i försvar som de verkar göra..för hästarna faller det sig säkert naturligt att bete sig så men det är ju riskfyllt och ni verkar redan haft skador..finns ingen anledning till att hästarna ska fortsätta gå med varandra om det inte funkar. Ska hästar gå med varandra ska det vara lugn och ro och samtliga ska finna sin plats snarast. Likaså bör alla ha en plats så att det inte är någon eller flera individer som hela tiden försöker byta ordning för då kommer det att bli stökigt.

Det finns ingen garanti för att en flock kommer att fungera eftersom att vi stoppar in ett gäng individer på ett utrymme. Som med oss människor är det inte säkert att vi går ihop med alla..Funkar det inte, sortera om eller plocka ut utsatta individer eller den individ som gör det stökigt. En bra ledarhäst syns knappt, det är då ingen som mobbar sina flockmedlemmar eller om man vill kalla den ranghög eller vad som..

3 valackar och 1 sto låter dessutom som bäddat för problem, det är för litet antal och en ojämn blandning..det jag upplevt är att det ska vara jämt blandat och hellre majoriteten ston om det ska vara blandflock. Helst bör man dessutom vid blandflock komma upp i ett antal, 6-8 st har jag hört är lämpligt.
 
Senast ändrad:
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Byt stall genast. Du har en häst som mår fruktansvärt dåligt och råkar ut för skador, och stall"kamrater" och en stallägare som vägrar visa hänsyn eller medverka till att det blir ett slut på det.

Inget mer att tillägga tycker jag....
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Jag hade först pratat med stallägaren en gång till och erbjuda hjälp att sätta upp staket. (båda vinner på det! ägaren får ha kvar dig som inackordering, och dessutom hjälp med staket -som leder till att staket byggandet går snabbare och din häst kan flytta till ny hage snabbare)

För det första är 3 valacker med ett sto dömt att misslyckas.. är sällan det fungerar med färre ston än valacker. Det blir då "tjafs" om stot. Finns även risk för att hon blir betäckt och att det blir skador på både sto och valacker som försöker betäcka. Och nu verkar ni se tydligt att det inte fungerar, så jag förstår inte varför de andra är så negativa ?

Om stallägaren fortsätter envisas med att hästarna ska gå tillsammans trotts alla dessa skador osv! så skulle jag ha bytt stall.
Det tycker jag att du kan ta upp med stallägaren ifrån början; att du tänker flytta hästen så fort som möjligt om du inte får tillgång till en annan hage.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Två alternativ:

1. Kräv att få egen/egna hagar till din häst och stoet - om de går bra tillsammans?

eller om inte det funkar:

2. Flytta! Omgående, helst igår. Jag skulle hellre ha min häst inne om dagarna eller stående i sjukhage - än att låta den lida de kval den gör nu.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Usch vad hemskt att se sin häst må så dåligt.

Även om han skulle få egen hage på nuvarande stället, så står han fortfarande med hästar omkring sig han uppenbarligen inte trivs med

Jag hade faktiskt flyttat, så att hästen fick ett bra miljöombyte, egen hage till att börja med, men ändå kontakt med andra över staket.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Usch så hemskt att höra. Men ack så vanligt att inte en del andra lyssnar och ser vad som pågår. Jag hade genast tagit bort min häst från den hagen!
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Idag steg jag upp tidigt och åkte till stallet. Pratade med stallägaren ordentligt och vi kommer göra som så att när vi vid månadsskiftet tar in hästarna (går fortfarande på bete) så ska de två andra valackerna gå i en hage och min valack och stoet i en annan. MEN! Stoet ska ju ha sjukhage, så enda sättet är att sätta upp en sjukhage i min hästs hage, i ena hörnan eller så.
Jag vet att han mår bra med henne men han blir ju ändå själv på ett sätt... jag vet inte om det är bra? Det blir ju i 2 månaders tid då.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Vad bra att du pratade med ägaren och att du kan få egen hage till hästen.
Att sätta stoet i sjukhage hos din häst tycker jag låter som en god idé om de trivs ihop.

Min går också i egen hage och mår varken bättre eller sämre än de som delar hage. Anledningen till att han går själv är just för att han är en sådan häst som gärna drar i täcken, vallar runt de andra och är ranghög. Så ingen vill egentligen ha sin häst med min.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

... finns det ingen annan hage han kan gå i tills dess? Han åker ju på en hel del stryk...
 
Senast ändrad:
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Bra att det löste sig. De flesta brukar inte ha problem att gå själva om de har kompisar omkring sig. Vi har flera gånger haft just så med en sjukhage i ett hörn och en kompis i hagen runtom.
Att ha en sådan instabil flock är att be om problem. Kan du inte flytta hem honom redan nu? Antar att ditt sto är i närheten av stallet om hon går i sjukhage. Skulle inte vilja chansa nästan 2 veckor till.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Ja, annars var jag beredd att kika på annan stallplats vilket jag helst inte vill. Vi är ett bra gäng ändå (med olika åsikter) och jag trivs där men om inte min häst gör det så kan jag inte vara egoistisk med det. Vi får se hur detta blir nu.
Jaha! Nä men det är inte kul! Tyvärr så tror jag många hästägare tar sånt här personligt när ens häst inte är snäll, men du låter väldigt vettig som ändå är ok med det.
Som någon skrev ovan så gör vi människor något som går emot deras natur, tar ett gäng hästar och slänger in dom i en hage utan garanti att de trivs ihop. I det vilda väljer ju hästarna sin flock, passar det inte med kemin blir en utstött som får söka sig till en annan flock.
Så mer eller mindre finns det säkert hästar som funkar ihop men långt ifrån alla.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Idag steg jag upp tidigt och åkte till stallet. Pratade med stallägaren ordentligt och vi kommer göra som så att när vi vid månadsskiftet tar in hästarna (går fortfarande på bete) så ska de två andra valackerna gå i en hage och min valack och stoet i en annan. MEN! Stoet ska ju ha sjukhage, så enda sättet är att sätta upp en sjukhage i min hästs hage, i ena hörnan eller så.
Jag vet att han mår bra med henne men han blir ju ändå själv på ett sätt... jag vet inte om det är bra? Det blir ju i 2 månaders tid då.
Din häst mår garanterat bättre av att inte bli mobbad fysiskt o psykiskt. har han stoet inne i/ vid sin hage kommer den att vara lojal o mest hålla sig runt henne.

I vilda flockat tillkommer INGA vuxna hästar. Unghingstarna körs bort o kan bilda temporära små flockar tills det är dags att skaffa egna damer.

Inga yngre hästar går heller ensamma o lär sig därmed allt de behöver framöver. Inte som när vi sätter ihop unghästar för sig. Klart att vi producerar en massa hästar som inte kan uppföra sig.
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Idag steg jag upp tidigt och åkte till stallet. Pratade med stallägaren ordentligt och vi kommer göra som så att när vi vid månadsskiftet tar in hästarna (går fortfarande på bete) så ska de två andra valackerna gå i en hage och min valack och stoet i en annan. MEN! Stoet ska ju ha sjukhage, så enda sättet är att sätta upp en sjukhage i min hästs hage, i ena hörnan eller så.
Jag vet att han mår bra med henne men han blir ju ändå själv på ett sätt... jag vet inte om det är bra? Det blir ju i 2 månaders tid då.

Det låter ju som en jättebra lösning! Då får ju stoet lite sällskap också under en tråkig konvalecens
 
Sv: RÅD SNÄLLA! Mobbad häst!

Hej!

Jag har också en sån "fjollhäst" som lätt blir mobbad och utanför. I flock hittar hon sin plats ca 5 m utanför de andra- hon tillåts vara med "på kanten" liksom, går hon för nära skickas hon ut igen. Hon funkar helt ok i utkanten av flocken, så länge inget nytt händer i flocken (nya hästar, hästar försvinner etc).

Hon har fått gå själv hela förra året pga skada- självklart med hästar i hagar brevid- det trivs hon superbra med! Nu går hon med stallets extremt lågrangade shettis- funkar också, hon vågar tom se ut som en huggorm och flytta på honom :).

Min slutsats är att för en mobbad häst är det klart bättre och lugnare att gå själv med hästar på andra sidan staketet. Forskning visar ju också på att hästar i angränsande hagar räknas till samma flock, de mobbade slipper bara bli jagade.

Så jag tycker inte du ska tycka synd om din pålle som får gå själv ett tag, han slipper bli mobbad och har de andra i närheten. Han kommer må mycket bättre av det :)

/Lavinia
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 259
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 258
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp